Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Regler för djur på mässor

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
evantica
Började med grodor år: 2008

Re: Regler för djur på mässor

Inlägg av evantica »

en till: " skrev: Man kan faktiskt för 500:- (har jag för mig) skaffa ett införseltillstånd som gäller ett år. Och då får man ta in många grodor."
Skulle det bli bättre fördjurhållningen om man betalade 500:- till JBV, vad är denna summa till för?
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Jag skulle egentligen inte säga något, för jag är utomordentligt förbannad på den byrokrati som kommit att bli följden av att några Djurens Vänner (läs: såna som släpper ut minkar att dö) fått skrivbordsjobb på Jordbruksverket. I fjol hade jag gjort upp med en amerikansk kollega (Ja, jag är "legitimerad" zoolog) om ett forskningsprojekt rörande samspel mellan auratus och pumilio. Började med att undersöka möjligheterna till en importlicens för 4-6 pumilio, odlade, från min kollega. Jo, det skulle gå, om jag först hade ett exporttillstånd från USA. Så min vän vände sig till de amerikanska myndigheterna. Problem: Han (han, inte jag) kunde söka exporttillstånd, men det skulle inte hjälpa mig, eftersom det var jag som skulle ta djuren genom tullen där. Det skulle ta 6 månader att reda ut denna sak. Då mailade jag jordbruksverket och frågade om inte tillståndet här kunde villkoras med att det fanns ett amerikanskt exporttillstånd, så att de 6 veckor som det skulle ta att få importtillstånd inte behövde läggas ovanpå de 6 månaderna. Icke - så var bestämmelserna inte. Dessutom måste min ansökan granskas av veterinärmyndigheten och naturvårdsverket. Jag gav upp.
Om dom här bestämmelserna på minsta sätt vore i djurens intresse skulle jag inte knorra.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Pny skrev:
tummen skrev:Kan man som en kompromiss tänka sig ett system med egendeklaration av införsel (gratis/avgiftsfri naturligtvis) i efterhand? Bäst/lättast vore det ju med "fri" införsel....dessutom verkar det ju som att du inte behöver införseltillstånd för att ta in dem i Tyskland? Eller hur?
Hur tänker du nu? Vi kan nog inte ändra eller komma fram till kompromisser i gällande lagar... Antagligen är det där EU-direktiv.

Däremot kan vi, som osn föreslår, lobba för hur myndigheterna tolkar vilka regler som skall tillämpas vid mässor och liknande... Dock krävs det någon inom föreningen som är drivande och har förstahandserfarenhet av detta för att vi skall kunna lobba för en annan tolkning.
Tänkte väl mest lite fritt, åker man någon enstaka gång utomlands tycker jag det vore trevligt att få ta med sig så många grodor hem som man ville... ;) Men lagar är ju inte skrivna i sten och med goda argument vore det nog inte omöjligt att få ta in fler än 5 djur per person fritt till Sverige. För vad är egentligen skillnaden; om man skaffar ett införselintyg så får man plötsligt fritt föra in obegränsad (så har jag förstått det) mängd djur. Någon skillnad för djuren ser i alla fall inte jag....

Nåja, packar man med familjen så får "jag" ta in 20 grodor per gång, det är bara att försöka övertala dem att följa med på en 180 milstripp till Holland och tillbaka för att köpa grodor, någon som tror att jag lyckas????? :evil: :mrgreen:

Ps: det där med dispenserna från L80 verkar ju faktiskt vara riktigt bråttom att komma till rätta med reglerna kring......
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
evantica

Inlägg av evantica »

Lars Ö... instämmer. byråkrater & annat löstfolk ger jag inte mkt. för!
& det är nästan alltid bättre att hålla tyst då detta är ett mkt. hett ämne!
Men överförmynderi borde vara straffbart!
Teffek

Inlägg av Teffek »

Anledningen till att dom vill ha ett införseltillstånd om tar in mer än 5 djur är för att myndigheterna vill ha koll på all storskalig införsel som sker. Vad dom sedan använder den informationen vet jag inte, för inte verkar dom göra ngt vettigt med den. Pengarna är väl "administrativa avgifter"

Tycker både L80 och mässdispensen många gånger är helt åt helvete och borde gås igenom ordentligt.
Användarvisningsbild
osn
Började med grodor år: 2001
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Jag tycker det är generöst att man får ta in 5 djur.
För de flesta typer av djur man håller i terrarier är det helt OK, ex. ormar, ödlor.
Dessutom är 5 djur en grupp och det borde inte vara något problem för de allra flesta.

SDS måste på något sätt få igång en diskussion så att dispansen från L80 på mässor får ett tillägg där ex. groddjur och extremt små geckos får lov att hållas i burkar på mindre än 1 liter (tror det var 0,8 i TF-Amazonas dispans nu). De hade däremot försökt få igenom att de skulle tillåta 0,5 liter. Själv föredrar jag vara 0,1 liters burkarna för mina thumbnails på mässor.

Jag kommer att strunta i reglerna på mässan och ta med lite större burkar ifall de börjar bråka för mycket. På Malmömässan hade jag exakt de burkar som krävdes men mina djur var mycket mer stressade än de normalt varit. Enda gångerna djur har dött för mig på resan hem från olika mässor nere i europa är då de fraktats i stora lådor eller förvarats i stora lådor på mässan.

Bild
Castaneoticus i 1dl burk (standard för Tyska mässor och fungerar väldigt bra för djuren)

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
tummen

Inlägg av tummen »

osn skrev:Jag tycker det är generöst att man får ta in 5 djur.
För de flesta typer av djur man håller i terrarier är det helt OK, ex. ormar, ödlor.
Dessutom är 5 djur en grupp och det borde inte vara något problem för de allra flesta.

SDS måste på något sätt få igång en diskussion så att dispansen från L80 på mässor får ett tillägg där ex. groddjur och extremt små geckos får lov att hållas i burkar på mindre än 1 liter (tror det var 0,8 i TF-Amazonas dispans nu). De hade däremot försökt få igenom att de skulle tillåta 0,5 liter. Själv föredrar jag vara 0,1 liters burkarna för mina thumbnails på mässor.

Jag kommer att strunta i reglerna på mässan och ta med lite större burkar ifall de börjar bråka för mycket. På Malmömässan hade jag exakt de burkar som krävdes men mina djur var mycket mer stressade än de normalt varit. Enda gångerna djur har dött för mig på resan hem från olika mässor nere i europa är då de fraktats i stora lådor eller förvarats i stora lådor på mässan.
Det enda jag tycker egentligen när det gäller gränsen på att få ta in 5 djur vid resa från annat land är att den typen av resor kanske man inte gör så ofta, och när man ändå åker så kanske man vill passa på att ta in fler djur vid ett tillfälle. Man kanske vill utöka sitt grodinnehav med flera nya sorter, och för att då få "garanterade" avelsgrupper av t.ex. tre i Sverige ovanliga arter så skulle man behöva ta in 15 djur. Nu är reglerna som de är här i landet, men det KUNDE ha varit annorlunda. Hur är reglerna för att ta in djur till andra Europeiska länder, har de motsvarande begränsningar? Hur gör du när du skall sälja djur i Tyskland eller Danmark? Speciella tillfälliga införsel/utförseltillstånd?
(Man kanske kan ta större mängder djur till Köpenhamn och åka "pendeltrafik" för att i småportioner få in dem i landet? ;) Alternativt ta upp några liftare som "legitimerar" införseln....) :mrgreen:

När det gäller förvarings-/transportburkar på mässor så känns det som att du vet bättre än Svenska myndigheter, i det fallet behövs det kanske lite civil olydnad, och du skall veta att du har min sympati och stöd i den frågan, speciellt som reglerna i Tyskland säger något helt annat än reglerna här....
Thomas

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

osn skrev:SDS måste på något sätt få igång en diskussion så att dispansen från L80 på mässor får ett tillägg där ex. groddjur och extremt små geckos får lov att hållas i burkar på mindre än 1 liter (tror det var 0,8 i TF-Amazonas dispans nu).
Idag finns det vad jag vet ingen i föreningen som vill/kan driva dessa frågor. Om du först blir medlem i föreningen så blir det lite enklare att diskutera med dig om vad föreningen bör lägga kraft på... Kanske du då kan få styrelsens mandat att föra föreningens talan i dessa frågor? Jag tycker iallafall det...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
tummen

Inlägg av tummen »

Touché (eller hur det nu stavas).... :mrgreen:
Thomas

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Om det finns någon medlem som brinner för dessa frågor och vill hjälpa till att driva dessa frågor mot jordbruksverket så får ni gärna kontakta styrelsen.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"