Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Renovering av terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Miss_frogg

Renovering av terrarium

Inlägg av Miss_frogg »

Har ett glasterrarium som måste renoveras, vad som ska göras är att den bakre väggen måste göras om. Det sitter nu fogskum (tror jag det heter) medan den gammla sikan är till 98% borta nu.

Nu har jag några frågor för att få detta rätt.

1. Kan jag låta det gammla fogskummet vara kvar och bara kleta dit ny sika utanpå det?

2. När sikan är på plats, ska den då fuktas lite under torkperioden eller ska man bara låta den torka rakt upp och ner?

3. Har sikacim, någon med erfarenhet som vet hur mycket vatten, sika och jord man ska blanda så konsistensen blir korrekt?

4. Eller har ni andra tips på hur man fixar en ny bakgrund?
Mats
Började med grodor år: 2008

Re: Renovering av terrarium

Inlägg av Mats »

Du kan ju kolla min vivarium Mk III-tråd om du inte har bråttom. Jag har deadline den 3 juli tror jag, men det är osäkert om det hinner till.

Det är lite udda, och det finns nog ett par andra trådar som bättre beskriver vad du är ute efter :)

Själv skrapade jag loss gammal silikon från min burk för att A: jag tycker det är mer städat så B: Jag behöver en så slät yta som möjligt för at tmin bakgrund skall sitta då jag inte gör den permanent, utan i moduler så att jag kan lyfta ut den bit för bit ifall jag behöver göra rent..

Det här är nog framåttänkande, min större burk har varit igång ca 3 år och jag har inte behövt plocka ur den alls...

Det är bara en sån massa som borde fixas..

Måste och fiska med brorsonen, bygga en hel massa projekt åt morsan osv.

Tiden är som rummet, always gone :D
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"