Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Grodterrarium i norr
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Grodterrarium i norr
Jag tänkte starta en tråd för bygget av mitt terrarium så man kan fråga om tips och få råd under tiden. Jag har fått hem lite grejor idag så jag börjar med att planera bakgrunden. Det blir rötter och fogskumsbakgrund. Så här hade jag tänkt mig rötterna (Mått på bakrutan är 56x75 cm). Vad tror ni är det för många rötter eller är det lagom?
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Re: Grodterrarium i norr
Vad kul med en projekttråd!jsl skrev:Jag tänkte starta en tråd för bygget av mitt terrarium
Det där går säkert också att få snyggt, men jag hade nog själv valt större rötter som mer eller mindre täcker hela bakgrunden och sedan bara använt fogskum i skarvarna mellan rötterna. Många små rötter gör att det lättare ser fjuttigt och onaturligt ut...jsl skrev:Vad tror ni är det för många rötter eller är det lagom?
Ett annat tips är att låta rötterna sticka ut från bakgrunden istället för att ligga platt mot den... och att sätta alla rötter med "fiberriktningen" åt samma håll för att få det att se naturligt ut.
Det är också snyggt att lägga rötter på terrariets botten eller luta dom mot någon vägg så att grodorna kan vara både under och över roten. På så sätt blir den reella ytan grodorna kan röra sig på också större.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- jsl
- Kassör

Jag tror du har rätt angående det där med fiberiktningen. Jag har gjort en ny layout med samma rötter som jag är mer nöjd med. Det mörka i dem beror på att de är blöta.
Sen hoppas jag växtligheten ska täcka stora delar av bakgrunden sen så mina misstag döljs
.
Det kommer nog att käggas i fler rötter på marken i terrariet sen. Men det får bli en senare fråga. Nu håller jag på att limma ihop terrariet. Hålet är borrat i botten och sodorna står på torkning tills imorgon.
Sen hoppas jag växtligheten ska täcka stora delar av bakgrunden sen så mina misstag döljs
Det kommer nog att käggas i fler rötter på marken i terrariet sen. Men det får bli en senare fråga. Nu håller jag på att limma ihop terrariet. Hålet är borrat i botten och sodorna står på torkning tills imorgon.
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Hur stort blir terrariet?
Blir spännande att se hur du gör, ta bilder på limmningen av glasen. Misstänker att det kan vara intressant för endel.
Blir kul att följa detta bygge =-)
Blir spännande att se hur du gör, ta bilder på limmningen av glasen. Misstänker att det kan vara intressant för endel.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- jsl
- Kassör

56 cm brett 48 cm djupt och 75 cm högt.Illustratören skrev:Hur stort blir terrariet?
Limningen är väl inte så spännande men jag kan väl ta nåt kort på det också ikväll. Jag kommer inte att vara så noga på utseendet på skarvarna i botten och baksida då dessa inte kommer att synas. Viktigast är väl att det är tätt. Men i framkant får man vara mer noggrann då det syns. Jag kommer att använda svart silicon för att det är snyggare.
Jag känner igen användarnamnen, kan det vara så att det är några som också har saltvattensakvarium
Det är ju alltid roligt med en projekttråd
Har du funderat på vilken art du ska hålla i vivariumet?
Har du funderat på vilken art du ska hålla i vivariumet?
- jsl
- Kassör

Jo funderat har vi. Det är frun som dragit igång det hela men jag som får bygga.
Problemet är väl att få tag på grodorna när man bor långt norrut.
Vi har funderat på:
Auratus, azureus, tinctorius eller leucomelas då dessa anses lämpliga för nybörjare. Frun är i alla fall helt sålt på azureus, men vi får helt enkelt se vad vi kan få tag på och hur vi får dem hit upp.
Problemet är väl att få tag på grodorna när man bor långt norrut.
Vi har funderat på:
Auratus, azureus, tinctorius eller leucomelas då dessa anses lämpliga för nybörjare. Frun är i alla fall helt sålt på azureus, men vi får helt enkelt se vad vi kan få tag på och hur vi får dem hit upp.
Tyvärr är det nog ganska svårt att få tag på grodor i norr. Ni funderar ju på exakt samma grodor som jag funderade på. Det slutade dock med ett gäng lamasi istället 
- jsl
- Kassör

Vi får se vad som dyker upp helt enkelt, vi är inte helt främmande för andra arter bara de inte är för svåra.
Vi blev erbjudna hjälp att få upp grodor från Expo syd nu i slutet på augusti men det kändes för tidigt med tanke på att terrariebygget startats nu.
Jag kommer att åka ner till Göteborg i slutet på september och slutet på oktober kanske kan man hitta några där nere om man har tur. Jag tror det blir någon tur till Stockholm också i höst så det kanske går att hitta nåt där också. Chansen är större än här uppe i alla fall
. Nåt borde vi kunna hitta under hösten tror jag.
Vi blev erbjudna hjälp att få upp grodor från Expo syd nu i slutet på augusti men det kändes för tidigt med tanke på att terrariebygget startats nu.
Jag kommer att åka ner till Göteborg i slutet på september och slutet på oktober kanske kan man hitta några där nere om man har tur. Jag tror det blir någon tur till Stockholm också i höst så det kanske går att hitta nåt där också. Chansen är större än här uppe i alla fall
- jsl
- Kassör

Nu kommer lite mer bilder:
Limningen var nån intresserad av. Jag gör inget avancerat utan lägger bara ut en sträng silicon och sätter dit sidan sen har jag en 90 gradig mall i trä som jag använder för att rätt vinkel. Sen fixeras sidorna med tejp.
Limningen var nån intresserad av. Jag gör inget avancerat utan lägger bara ut en sträng silicon och sätter dit sidan sen har jag en 90 gradig mall i trä som jag använder för att rätt vinkel. Sen fixeras sidorna med tejp.