Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Dusk mini

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Therese Andreasson
Började med grodor år: 2025

Dusk mini

Inlägg av Therese Andreasson »

Hej på er!
Jag är helt ny på det här och fick precis hem en dusk mini men de skickade inte med någon instruktion till hur man koplar ihop den. Någon som kan ge mig en enkel instruktion?
ChristianHa
Började med grodor år: 2024
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Dusk mini

Inlägg av ChristianHa »

Jag har haft lite otur med dusk mini system, de har börjat läcka efter ett tag. (Deras stora rekommenderar jag)
Så en idé är att ställa den i en burk, gb-paket eller något.
Men i övrigt är det en slang från pumpen ner i vattentanken
Den andra slangen ska till dysorna.
Det är snabbkoppling så klipp av slangen så rakt som möjligt och tryck in den, så ska den sitta bra.
Pumpen är självprimande, dvs du behöver inte fylla den med vatten, utan sätt ner slangen o vänta, så ska det bildas tryck.
Är du osäker vilken slang som ska vart, så sätt båda i vatten så märker du vilken som gör vad.

För att motverka kalk på glasrutorna så kör jag bara osmos-vatten.

Vad lite mer specifikt kan vi hjälpa dig med?
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1997
Har gett tack: 79 gånger
Har fått tack: 140 gånger

Inlägg av tropfrog »

När jag köpte den pumpen så kom den med 4 mm slangfäste. De flesta dysor är för 6 mm slang. Om så är fallet för dig så behöver du två adaptrar ifrån 4 till 6 mm.

Men egentligen rekommenderar jag att kontakta din leverantör och fråga om det går att uppdatera innan du använt den. Inte precis en högkvalitativ produkt.

Jag provkörde bara min pump i en vecka, sen har den legat i lådan sedan dess. Ganska orimligt att betala 600 kr för en pump som orkar driva två dysor med mycket lågt tryck, när det går att få en som kan driva 20 dysor med avsevärt högre tryck för en tusenlapp.

Mvh
Magnus
Therese Andreasson
Började med grodor år: 2025

Inlägg av Therese Andreasson »

ChristianHa skrev: 09 jan 2026, 23:52 Jag har haft lite otur med dusk mini system, de har börjat läcka efter ett tag. (Deras stora rekommenderar jag)
Så en idé är att ställa den i en burk, gb-paket eller något.
Men i övrigt är det en slang från pumpen ner i vattentanken
Den andra slangen ska till dysorna.
Det är snabbkoppling så klipp av slangen så rakt som möjligt och tryck in den, så ska den sitta bra.
Pumpen är självprimande, dvs du behöver inte fylla den med vatten, utan sätt ner slangen o vänta, så ska det bildas tryck.
Är du osäker vilken slang som ska vart, så sätt båda i vatten så märker du vilken som gör vad.

För att motverka kalk på glasrutorna så kör jag bara osmos-vatten.

Vad lite mer specifikt kan vi hjälpa dig med?
Tack, det var precis den hjälp jag behövde. Nu är systemet igång!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"