Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

En julsaga

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 182 gånger
Har fått tack: 640 gånger
Kontakt:

En julsaga

Inlägg av FrankD »

I somras hade jag äntligen fått ett yngel av mina R. Imitator Varadero, som dessutom framgångsrikt klev i land. Jag flyttade unggrodan till en ungdjursburk med spartansk inredning: Några cm ganska kompakt torv i botten för att hålla fukten, sedan ett tjockt lager löv överallt med undantag av de första 15 cm där jag brukar mata med ordentliga mängder hoppisar. Ingen bevattning utan det gör jag manuellt varannan eller var tredje dag. Såg den lite då och då under några veckor fram till början av september, men sedan försvann den. Någon månad fortsatte jag mata och spraya bara utifall att. Inför groddagen plockade jag ut allt från terrariet, varje löv för sig. Ingen groda, och inga gömställen kvar. In igen med löven och så var kapitlet stängt. Sedan groddagen ingen mat och inget vatten. Burken var ju tom, eller? Numera hade det blivit heltorrt i den, torven hade dragit ihop sig så att det var en springa mellan den och sidorna. Idag tog jag hand om några terrarier som var alldeles igenvuxna. Bl.a. hade jag 2 bromelior över som jag inte ville slänga, så jag bestämde mig för att sätta in dem i ungdjursburken och vattna den igen. Gick till burken, tittade in i den och rakt in i ögonen på en mycket fin, välnärd och numera fullvuxen Varadero. Satan! (Eller hur säger man i en julsaga?) :lol:

Nu har den iaf fått en rejäl dusch och en tesked hoppisar. Jultomten kom tidigt i år.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 47 gånger
Har fått tack: 141 gånger

Re: En julsaga

Inlägg av emanuelkarl »

FrankD skrev: 21 dec 2025, 22:41 I somras hade jag äntligen fått ett yngel av mina R. Imitator Varadero, som dessutom framgångsrikt klev i land. Jag flyttade unggrodan till en ungdjursburk med spartansk inredning: Några cm ganska kompakt torv i botten för att hålla fukten, sedan ett tjockt lager löv överallt med undantag av de första 15 cm där jag brukar mata med ordentliga mängder hoppisar. Ingen bevattning utan det gör jag manuellt varannan eller var tredje dag. Såg den lite då och då under några veckor fram till början av september, men sedan försvann den. Någon månad fortsatte jag mata och spraya bara utifall att. Inför groddagen plockade jag ut allt från terrariet, varje löv för sig. Ingen groda, och inga gömställen kvar. In igen med löven och så var kapitlet stängt. Sedan groddagen ingen mat och inget vatten. Burken var ju tom, eller? Numera hade det blivit heltorrt i den, torven hade dragit ihop sig så att det var en springa mellan den och sidorna. Idag tog jag hand om några terrarier som var alldeles igenvuxna. Bl.a. hade jag 2 bromelior över som jag inte ville slänga, så jag bestämde mig för att sätta in dem i ungdjursburken och vattna den igen. Gick till burken, tittade in i den och rakt in i ögonen på en mycket fin, välnärd och numera fullvuxen Varadero. Satan! (Eller hur säger man i en julsaga?) :lol:

Nu har den iaf fått en rejäl dusch och en tesked hoppisar. Jultomten kom tidigt i år.
Om det visar sig att denna mirakelgroda dessutom sjunger fint så är han välkommen hem till mig nästa groddag för att få ha lite roligt med brudar. Han har ju spännande erfarenheter i bagaget att berätta om, det kan damerna säkert inte motstå.

Hoppas min reticulata-unge gör samma comeback om ett tag. Plutten bor numera ensam i ett extremt invuxet 30x30x30. Har misslyckats med att fånga en nästan fullvuxen Epipedobates i samma burk en gång (det lilla aset lyckades undkomma att bli infångad till TVÅ groddagar genom att gömma sig någonstans och vara omöjlig att hitta efter 30 minuters grävande respektive gång) så att hitta och fånga en ensam reticulata-unge i samma burk blir fan inte lätt.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

:lol:
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Julsagan fortsatte nyss i en annan burk. I över två år har jag haft mina D. auratus El Copé nu, utan att ens kunna lista ut om de var ett par. Nyss tittade jag in i terrariet, och där, längst fram mitt på ett boklöv...
Bilagor
IMG_0258.jpeg
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"