Jag har ett vivarium med måtten 80 × 50 × 40 cm (H × L × D) med en liten vatten del, och jag undrar vilka arter som skulle passa för detta terrarium. Skulle Ranitomeya amazonica eller Oophaga pumilio vara ett bra val?
Undrar även hur oophaga pumilio är som groda är de blyga eller är de framme mycket. Om man jämför med ranitomeya amazonica.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
val av groda
-
Frank.Solheim
- Började med grodor år: 2023
- Har gett tack: 4 gånger
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: val av groda
O. pumilio är mer framme än R. amazonica som kan vara blyga, men det beror också på var terrariet står. Är det mycket spring i närheten vänjer grodorna sig vid det och till slut bryr de sig inte längre. En annan skillnad är att amazonica utmärkt funkar i grupp medan pumilio bör hållas parvis (den kan funka som 1:2 eller så, men det kan lika bra gå snett).
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Re: val av groda
Om det är nån av de små arterna du vill hålla skulle jag rekomendera Ranitomeya variabilis "Southern" eller "Franska Guiana" vilka brukar vara mer aktiva och synliga i terrariet jämfört med amazonica men fungerar också bra i grupphållning.
/ Johan