Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Akwaland burk?

Här kan nybörjardendrobatisten fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare.
OBS! Till att börja med, läs våra råd för nybörjare.
Lurker
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 3 gånger

Akwaland burk?

Inlägg av Lurker »

Hejsan 🙂

Grubblar lite över att eventuellt köpa en Akwaland burk med måtten 125B 50D och 80H.
Vad har ni för erfarenhet utav dessa?
De är inte vattentäta men det är ju lätt fixat med lite silikon.
Vill ha era åsikter med för och nackdelar tack 🙂
Någon som vet hur alu ramen sitter mot glaset? Silikon?
Tänkte att om man tröttnar på’t, att man kan plocka bort alu profilen i framtiden för göra den i helglas ist om man så önskar.
Glaset är 6mm tjockt.

Låt mig veta vad ni tycker! 🙂
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Re: Akwaland burk?

Inlägg av Jolo »

Har ingen erfarenhet av dessa terrarier. Som du skriver så måste du täta dem vilket är ett relativt lätt jobb men tycker det är lite konstigt att de inte redan är täta. Du kommer behöva göra om ventilationen. Ta bort plåten och byta ut till flugsäkert nät på tak och sida. i taket kommer du dessutom behöva minska ner ventilationen med en extra glasskiva så det kanske bara blir ca 5cm ventilation. Lite beroende på hur stort glapp det är mellan skjutdörrarna kan det behöva läggas en mjuk tunn list mellan skjutdörrarna så det blir någorlunda flugtätt. Så en hel del mer jobb för att få det grod- och flugsäkert. Kan man inte få ett liknande storlek specialbyggt för pilgiftsgrodor för liknande peng någonstans ifrån? Är väll framförallt ventilationen att den måste göras om som jag ser som mycket jobb om du nu ska köpa ett nytt terrarium till det priset.
/ Johan
ChristianHa
Började med grodor år: 2024
Har gett tack: 4 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av ChristianHa »

Jag har ett 150x60x100 som jag är mycket nöjd över.
De läcker, så man behöver lite extra silikon.
Ventilationen är väl tilltaget, detta har jag löst genom att skära till plast och dämpat den.
Från början hade jag problem med att flugor rymde i skåran som blir mellan skjutglasen, detta löste jag genom att skära till en svart gummilist som jag stoppar däremellan när det är stängt.
Glasen kommer utan handtag, så det införskaffade jag på bauhaus.
Lurker
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 3 gånger

Inlägg av Lurker »

Tackar för svar.

Lite lustigt att när jag hade burken i inkorgen på butikens hemsida så vart det uppe på blocket för 1500kr och dessutom i mycket bra skick. 75% billigare kan man ju inte tacka nej till 😀

Var lite rädd att ramen skulle sticka ut o bli ett ögonsår men med så stor burk vart det hellugnt.

Hittade en sida som säljer väldigt fint trä.
IOM att scaping är så förbaskat kul råka det slinka ner bitar för 1100kr i inkorgen.

Var o köpte fogskum, hygrolon, silikon m.m idag och ikväll börjar jag med det jag kanske tycker är mest kul,
Göra en mojito, lyssna på jazz och börja pyssla för att göra ett riktigt snyggt hem för mina framtida grodor.

Känt mig lite vilsen i detta men allt släppte efter att man väl införskaffat burken.

Ska bli riktigt kul detta! 😀

Edit:
Försökte tacka er med tumme upp för era svar men nu syns tumme ner och jag blir förvirrad. Sorry om det blir fel 😅
Skriv svar

Återgå till "Nybörjarhörnan"