Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Cites B

Övriga diskussioner.
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1997
Har gett tack: 79 gånger
Har fått tack: 142 gånger

Cites B

Inlägg av tropfrog »

Hej

Jag läste på hemsidan en utmärkt redogörelse för regelverket runt cites B klassade djur. Men jag tror att det eventuellt har smugit sig in ett litet fel som skulle kunna ha ganska så stora konsekvenser:

"Man kan skriva ett intyg för en hel grupp men mot anmodan är försäljaren skyldig att skriva ett intyg åt varje exemplar."

Det är altså uppfödarintyg som menas med intyg? Men uppfödarintyg skall väl skrivas av uppfödaren, inte försäljaren? Nu förstår jag också att uppfödare och försäljare oftast är samma person och då är det ju inga problem. Men om man utfärdar intyg som försäljare av djur som man inte själv har fött upp så tappar man väl den spårbarhet som är själva anledningen till att uppfödarintyg finns?

Jag tror att denna distinktion mellan säljare och uppfödare är viktig? Det heter ju uppfödareintyg och inte säljareintyg. Om djuret säljs vidare är det väl samma intyg som skall följa med djuret inte ett nytt som skall skrivas?

Eller har jag missuppfattat något?

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Re: Cites B

Inlägg av jsl »

Eftersom det alltid är uppfödaren som vid första försäljning som utfärdar uppfödarintygen så ser jag inget problem med skrivningen. Det är alltid försäljare/uppfödaren som skriver uppfödarintygen. Sen följer de färdigskrivna uppfödarintygen ju med djuren om de säljs vidare.
Var står hela texten du refererar till? Kanske behöver vi förtydliga att uppfödarintygen ska följa med djuren om de säljs vidare.
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av tropfrog »

Här är texten:

https://pilgift.se/app.php/pilgift/43610

Det framgår inte tydligt på något ställe vem det är som är skyldig att skriva uppfödarintyg. Inte heller att ett intyg skrivet av säljare som inte är uppfödare är ogiltigt eller att intyget skall följa med djuren hela sitt liv.

Det kan verka självklart för vissa att ett uppfödarintyg skrivs av en uppfödare och inget annat. Men det står ju att säljaren är skyldig att skriva intyg, vilket är direkt felaktigt. Det är alltid uppfödaren som är skyldig att skriva intyg utan undantag. Ett intyg skrivet av säljaren är aldrig giltigt dokument. Om säljaren också är uppfödare skriver hen ett uppfödarintyg i sin roll som uppfödare, inte i "säljarrollen"

Jag hoppas att ni ser risken med denna formulering.
Adamanteus
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 5 gånger

Inlägg av Adamanteus »

Ett instick, Som jag tolkar JBVs nya härstamningsintyg så har de skärpt kraven på intygen rejält. Dock tycker jag att det är till det bättre men det ställer högre krav på säljare och köpare. Det som finns på sidan här (eller liknande) skulle jag inte acceptera längre då det inte är säkert att de godtas vid en rättsligprövning. Finns väl en dom för ett par år sedan där intygen underkändes av både tingsrätt och Jordbruksverket, men där har väl du mer information Tropfrog?

Använd detta istället som intyg som kom i jun och fyll i allt som ska fyllas i.
https://webbutiken.jordbruksverket.se/s ... -djur.html

Det är klart bättre än de tidigare då det även följer med djuren och varje transaktion av djuren ska dokumenteras på samma intyg med en bild på djuret. Kola in det så förstår ni vad jag menar.

Jag gjorde som så att när jag senast sålde cites-b djur så använde jag det ny härstamningsintyget och skickade med kopior på de intyg jag hade på föräldradjuren.
tropfrog
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av tropfrog »

Adamanteus skrev: 23 okt 2024, 21:11 Finns väl en dom för ett par år sedan där intygen underkändes av både tingsrätt och Jordbruksverket, men där har väl du mer information Tropfrog?
Är du Fredrik?

Jo, jag har läst domarna och del av förundersökningen.

Det som hände var att intygen som ansågs ok några år tidigare inte ansågs vara ok när domen föll. Synd att det aldrig överklagades eftersom typ de flesta här sitter på djur med äldre dokumentation.

Sen tolkar jag det som att en misstanke fanns om att en del dokument var förfalskade. Men detta kunde aldrig bevisas så man gick på att kollektivt underkänna en massa dokument utan undantag. Dokument som bara något år tidigare godkänts av jordbruksverket vid inspektion. Detta är en rättskandal i min mening och det gör den gör det otroligt svårt för oss hobbyister att veta om vi gör rätt eller fel.

Meningen med detta inlägget var egentligen bara att påpeka en uppenbar felaktighet som tydligen ingen annan såg. Säljare av djur kan inte skriva ut dokument på B listade djur. Det kan bara uppfödare. Sen att de är samma person ibland är en helt annan fråga. Jag har flera gånger sett säljare på mässor skriva ut papper på plats. Säljare som uppenbart är affärer som sysslar med köp och sälj, inte uppfödning. Dessa intyg kommer med absolut största sannolikhet underkännas vid inspektion, de bevisar ju ingenting. Det är du som har djuren som kan bli dömd för artskyddsbrott. Om säljaren kom från annat land är det inte alls säkert att polisen drar utredningen vidare för att komma till roten av problemet, säljaren som skrev ut ett falskt dokument.

Mvh
Magnus
Adamanteus
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 5 gånger

Inlägg av Adamanteus »

Tack för svaret Magnus!

Nej jag är Björn inte Fredrik. :D
Skriv svar