Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?
-
tropfrog
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1997
- Har gett tack: 79 gånger
- Har fått tack: 142 gånger
Re: Kan EHEIM Terrarium GTE 103 vara nått att ha?
Kokosfibrer finns att köpa fin och grov. Blanda med lite torv om du vill ha ännu finare. Jag tror att jag hört att exoterra plantation soil är just den blandningen.
Mvh
Magnus
Mvh
Magnus
-
Jomparompa
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2018
- Har gett tack: 7 gånger
- Har fått tack: 25 gånger
-
tropfrog
- SDS-medlem

Testa på en liten bit först så att du vet att du blir nöjd innan du kladdar på hela.
Mvh
Magnus
Mvh
Magnus
-
Jomparompa
- SDS-medlem

Är det nån som har testat det innan? Alltså att fästa exo terras plantation soil på bakgrund med hjälp av silikon. Håller det bra i längden? Håller den fukt bra nog till mossor? Vad kommer grodorna tycka? Jag tror att en kombination av plantation soil och grov coco husk kan vara en bra idé för att skapa lite variation i struktur.
-
tropfrog
- SDS-medlem

Jag blandade själv. Kokosfibrer grovt och fint, torv och spagnum. Nu ett år senare har det mesta grova materialet släppt, men resten sitter kvar. Det är tillräckligt för att många mossor och växter skall fästa sig bra.
Men jag bor i ett vedeldat hem. Luften är toktorr såhär års. Så lite svårt att hålla upp luftfuktigheten under vintern. Så får spreja lite extra emellanåt. Inget de flesta andra borde ha problem med.
Har du kollat latextorv. Torde hålla bättre.
Mvh
Magnus
Men jag bor i ett vedeldat hem. Luften är toktorr såhär års. Så lite svårt att hålla upp luftfuktigheten under vintern. Så får spreja lite extra emellanåt. Inget de flesta andra borde ha problem med.
Har du kollat latextorv. Torde hålla bättre.
Mvh
Magnus
-
Jomparompa
- SDS-medlem

Ok, har läst vad AlexSakkeFolkmann skrev om plantation soil:
1. Holder ikke på fugtigheden
2. Ikke plads nok til mikrofauna
3. Med tiden falder plantation soil af og det ser grimt ud
Kommentar till 1: Jag tänker att fuktigheten kan jag styra med dysorna, antal sprayningar/dag, riktning etc.
Kommentar till 2: lMicrofauna är ju viktigt, absolut, men behövs det verkligen överallt på bakgrunden? Bakgrunden kommer innehålla flera "hyllplan", avsatser och gropar till plantering, där jag tror hoppstjärtar och gråsuggor kommer trivas alldeles utmärkt.
Kommentar till 3: Stora delar av bakgrunden kommer så småningom vara täckt med klätterväxter och bromelior, så jag hoppas inte det kommer synas speciellt mycket. Och om det nu skulle ramla av lite på de ställena där inga växter täcker, planerar jag använda mig av svart/brun silikon.
Vill gärna höra med er om vad ni tycker, tänker jag helt galet eller kanske det kan funka?
1. Holder ikke på fugtigheden
2. Ikke plads nok til mikrofauna
3. Med tiden falder plantation soil af og det ser grimt ud
Kommentar till 1: Jag tänker att fuktigheten kan jag styra med dysorna, antal sprayningar/dag, riktning etc.
Kommentar till 2: lMicrofauna är ju viktigt, absolut, men behövs det verkligen överallt på bakgrunden? Bakgrunden kommer innehålla flera "hyllplan", avsatser och gropar till plantering, där jag tror hoppstjärtar och gråsuggor kommer trivas alldeles utmärkt.
Kommentar till 3: Stora delar av bakgrunden kommer så småningom vara täckt med klätterväxter och bromelior, så jag hoppas inte det kommer synas speciellt mycket. Och om det nu skulle ramla av lite på de ställena där inga växter täcker, planerar jag använda mig av svart/brun silikon.
Vill gärna höra med er om vad ni tycker, tänker jag helt galet eller kanske det kan funka?
-
Jomparompa
- SDS-medlem

Oj, missade att du svarat Magnus!
Ja, jag tror det löser sig!
Ja, jag tror det löser sig!
-
Jomparompa
- SDS-medlem

Ang. latextorv tycker jag det verkar vara ett högst osäkert kort. Har läst allt som finns här på forumet och lite till. Många upplever det som ett väldigt bra material (och snyggt), men att en eller två skriver att det rasat och t.o.m dödat grodor (!!!!), känner jag det har undersökts alldeles för lite. T.ex. läser man överallt att många har svårt att få till konsistensen med de angivna proportionera. Fuktigheten i torven verkar skilja en hel del, och vara problematisk att få till.
Så jag passar nog latextorv den här gången.
Så jag passar nog latextorv den här gången.
-
Jomparompa
- SDS-medlem

Fogskummat och skurit främre delen några omgångar nu. En eller två gånger till, så ska det säkert bli bra. Men, den stora klumpen fogskum på vänstra sidan är jag väldigt tveksam till. Tanken var att efterlikna de magnifika buttress rötterna i regnskogen. Kan nog bli väldigt vackert om man får till färgen och strukturen så att den ser verklighetstroget ut. Det jag är tveksam till är det visuella ”flytet” i tanken. Regeln om 1/3 osv. Det blir en ganska kraftig visuell barriär precis i början av tanken. Visst, ibland kan det skapa djup, och att man blir nyfiken på vad som finns bakom. Men jag är inte säker på att man får det intrycket i det här fallet. Vad tycker ni? Ur grodsynpunkt är det nog perfekt.
- Cloud
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har gett tack: 207 gånger
- Har fått tack: 60 gånger
Jag tycker det ser skitbra ut. Som du säger så kommer det skapa djup. Vad gäller latextorv så har jag hittills bara gjort ett terrarium med det, men det gick finfint. Det blir ett utmärkt material för växters rötter att fästa sig i. Om du nu skulle ändra dig och vilja prova det. Jag kan definitivt tänka mig att använda latextorv igen någon gång. I mitt kommande projekt har jag dock tänkt använda en massa xaxim jag har liggande.
Har även:
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata
1.0.0 Furcifer pardalis 'Nosy Faly'
1.1.0 Phelsuma quadriocellata