Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Mer finsk djungel
Mer finsk djungel
Nu skall vi se.
Hej förresten. Har nu och då lagt ett öga på sajten så jag tänkte att det kanske var på tiden att jag skulle visa upp mina små juveler också.
Hos mig bor det tre stycken Dendrobates tinctorius 'Citronella' en hane och två honor samt tre Phyllobates vittatus. De bor tillsammans i ett ganska stort vivarium med höjden 70, bredden 95 och djupet 40 cm.
Samvaron är ett medvetet beslut och har inte förorsakat några som helst problem. Vittatusarna är 3-åriga och Citronellorna ca 1,5 år gamla.
Nu till våren blev man ju igen grodgalen, så i maj flyttar ett gäng Epipedobates anthonyi in i ett lite mindre vivarium som jag precis fått färdigt.
Därtill finns planer på ännu ett... och ännu ett och...
Hej förresten. Har nu och då lagt ett öga på sajten så jag tänkte att det kanske var på tiden att jag skulle visa upp mina små juveler också.
Hos mig bor det tre stycken Dendrobates tinctorius 'Citronella' en hane och två honor samt tre Phyllobates vittatus. De bor tillsammans i ett ganska stort vivarium med höjden 70, bredden 95 och djupet 40 cm.
Samvaron är ett medvetet beslut och har inte förorsakat några som helst problem. Vittatusarna är 3-åriga och Citronellorna ca 1,5 år gamla.
Nu till våren blev man ju igen grodgalen, så i maj flyttar ett gäng Epipedobates anthonyi in i ett lite mindre vivarium som jag precis fått färdigt.
Därtill finns planer på ännu ett... och ännu ett och...
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Mer finsk djungel
Hej och välkommen
.
Vad tycker du om P. vittatus? Jag funderar själv på dessa i nästa terrarium (som är under byggnad).
Vad tycker du om P. vittatus? Jag funderar själv på dessa i nästa terrarium (som är under byggnad).
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Det blivande Epipedobates-hemmet. Ännu utan rinnande vatten. Mer detaljer kommer väl när någon flyttar in.
Där till lite fler bebodda bilder.
Tjena Carlsson! Ja du, vittatusarna började jag med och lättare grodor kan man nog inte tänka sig. En del böcker påstår att de skulle vara skygga av sig, men det märks nog inte här hos mej. Hanarna är glatt framme och blåser upp sig vid första bästa tillfälle.
I och för sig så har de ganska många gömställen. Det har tydligen rapporterats att ju mera gömställen grodorna har till sitt förfogande, desto mer vågade är de. Det verkar nog stämma.
Men tål man inte kvitter om morgnarna är de kanske inte det allra bästa
Hannarna är ganska högljudda av sig.
Där till lite fler bebodda bilder.
Tjena Carlsson! Ja du, vittatusarna började jag med och lättare grodor kan man nog inte tänka sig. En del böcker påstår att de skulle vara skygga av sig, men det märks nog inte här hos mej. Hanarna är glatt framme och blåser upp sig vid första bästa tillfälle.
I och för sig så har de ganska många gömställen. Det har tydligen rapporterats att ju mera gömställen grodorna har till sitt förfogande, desto mer vågade är de. Det verkar nog stämma.
Men tål man inte kvitter om morgnarna är de kanske inte det allra bästa
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
De verkar kunna passa mig braMats skrev:Tjena Carlsson! Ja du, vittatusarna började jag med och lättare grodor kan man nog inte tänka sig. En del böcker påstår att de skulle vara skygga av sig, men det märks nog inte här hos mej. Hanarna är glatt framme och blåser upp sig vid första bästa tillfälle.
Men tål man inte kvitter om morgnarna är de kanske inte det allra bästaHannarna är ganska högljudda av sig.
Eftersom jag har E.tricolor nu så är jag tämligen van vid att bli väckt på lördags- och söndagsmorgnar.
Varför spelar alltid hanarna som tokiga tidigt på morgonen de dagar man är ledig från jobbet
mvh Thomas
Hehe. Själv störs jag inte, men den bättre hälften klagar.
1.2 Dendrobates tinctorius 'Citronella'
1.2 Epipedobates anthonyi
3.0 Phyllobates vittatus
1.2 Ranitomeya ventrimaculata
Tack för berömmet
Här lite tilläggs info om mig och mina terran.
Jag är utbildad hortonom, och halkade in på grodorna med hjälp av en kompis som varit grodfantast ända sedan barndomen.
Själv var jag inne på miniatyrorchideer, och via dem blev jag således grodman.
Som litet bakgrundsinformation angående vivariet så har det två vattenfall som båda når nästan ända upp till taket. Det ena byggde jag upp av styrox (frigolit för er svenskar
) som jag fäste torv på med hjälp av silikon. Har fungerat bra, men nästa gång gör jag det än bättre. Det vattenfallet rinner ner i en "öppen damm"
Det andra vattenfallet rinner ner för en trädrot och direkt in i lecabottnet som täcker all övrig yta förutom "dammen"
Jag har experimenterat lite med svart fiberduk (markduk, rotmatta etc) och har täckt in platåerna i det nya lilla terrariet med detta. Tanken är att mossa eller andra växter kan klä in det helt med tiden.
Som bäst jobbar jag som lärare på en trädgårdsmästarskola.
Nu skall jag ge mig ut och inhandla en pump.
Här lite tilläggs info om mig och mina terran.
Jag är utbildad hortonom, och halkade in på grodorna med hjälp av en kompis som varit grodfantast ända sedan barndomen.
Själv var jag inne på miniatyrorchideer, och via dem blev jag således grodman.
Som litet bakgrundsinformation angående vivariet så har det två vattenfall som båda når nästan ända upp till taket. Det ena byggde jag upp av styrox (frigolit för er svenskar
Det andra vattenfallet rinner ner för en trädrot och direkt in i lecabottnet som täcker all övrig yta förutom "dammen"
Jag har experimenterat lite med svart fiberduk (markduk, rotmatta etc) och har täckt in platåerna i det nya lilla terrariet med detta. Tanken är att mossa eller andra växter kan klä in det helt med tiden.
Som bäst jobbar jag som lärare på en trädgårdsmästarskola.
Nu skall jag ge mig ut och inhandla en pump.