R. amazonica 'Arena Blanca'

R. summersi (Ska rensa lite här i morgon. De verkar gilla mycket växter men nu har det blivit för mycket därnere.)

O. pumilio 'Blue Jeans'

O. pumilio 'Isla Bastimentos'

R. imitator 'Varadero'

O. sp. 'Escudo'

40 x 70 x 45 (bredd x höjd x djup). Tycker att de hade kunnat vara lite djupare men efteråt är man alltid klokare.TobiasP skrev:Vad är det för mått på dessa?
Sedan hösten 2013 med Dusks 10x30 cm LED-paneler. Innan dess var det 2 x 24 W Dulux-L med reflektor på varje, så jag gick ner från 48 till 18 W. Det blev nästan lika ljust men ändå mycket bättre eftersom det inte längre är så torrt och varmt i de högre regionerna. Är extremt nöjd med den lösningen. Sedan är det dessutom ExoTerras UVB 100 på eller snarare i Oophagaterrarierna. En liten del av reflektorn syns på 4:e bilden.TobiasP skrev:Och vad kör du för belysning?
Jag har inte många. I de här terrarierna är det B. lepidum, B. biflorum, B. williamsii (som aldrig har blommat hittills), ytterligare två Bulbophyllum som jag inte vet namnet av och Epidendrum peperomia som inte vill komma igång på ett bra sätt.TobiasP skrev:Vad är det för orkidéer du kör?
Jag med. Den är riktigt fin och framför allt växer den mycket långsamt så att man inte hela tiden behöver klippa ner den. Köpte den på förra vårens groddag och planterade ett skott i det terrariet. Det här är vad som har blivit av det, så man kan nog säga att den växer ungefär 50 cm per år.Sammie skrev:Vad är det för Rhaphidophora på den sista bilden? Gillar den skarpt.
Provade flera saker genom åren men antingen blev det mögel eller för torrt eller växterna gillade inte det. De små arterna gillar att springa omkring på glaset. De har mycket svårare att klättra upp på en bakgrund, särskilt om den inte är bevuxen. Till slut bestämde jag mig för att köra "Bengtmodellen" utan bakgrund.Sammie skrev:Av ren nyfikenhet, varför har inte bakgrund funkat?