Herm... Jag ska gå (vandra) till Göteborg. Men efter det ska jag skiva om EpiWeb... Både ris och ros.
En sak om säga om det, Häller jag en dl vatten på en dm2 bit Epiweb rinner en dl vatten ut också... Så håller fukt vet jag inte
Nåja. Jag funderar på en fläkt längst fram. Är ej säker än dock
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Von Seth's Akvarium -> Vivarium historia
-
gufimuse
- Började med grodor år: 2008
Re: Von Seth's Akvarium -> Vivarium historia
Jag kör min pump till bevattningssystemet 24/7. Epiweben håller som sagt ingen fukt alls, det rinner rätt igenom. Har man däremot fått mossan att växa på bakgrunden har man vunnit mycket om man inte vill ha pumpen på hela tiden. Mossan håller och transporterar en del fukt som de andra växterna kan dra nytta av.
Förklaringen till att jag aldrig stänger av är den att pumpen även håller igång ett mindre vattenfall, plus att det håller en jämn fuktighet i terrariet dygnet runt. För att förhindra imma på frontrutorna kör jag två fläktar från sidorna.
/Jonny
Förklaringen till att jag aldrig stänger av är den att pumpen även håller igång ett mindre vattenfall, plus att det håller en jämn fuktighet i terrariet dygnet runt. För att förhindra imma på frontrutorna kör jag två fläktar från sidorna.
/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Hej Jonatan, Vad har du för fogskum?
Det finns kanske olika sorter, men den sort jag känner till är uretanbaserad. Uretan är cancerframkallande. Gaserna som frigöres vid polymeriseringen ska man ju undvika att inandas. Själva härdningen kan ta lite tid, särskilt om man täcker över konstruktionen med någon annan ytplast. Efter ett par månader bör det inte vara någon fara för djuren. Prov med skum i akvarium har inte visat några farligheter, när härdningen fått gå färdigt (veckor-månader).
/Lars
Det finns kanske olika sorter, men den sort jag känner till är uretanbaserad. Uretan är cancerframkallande. Gaserna som frigöres vid polymeriseringen ska man ju undvika att inandas. Själva härdningen kan ta lite tid, särskilt om man täcker över konstruktionen med någon annan ytplast. Efter ett par månader bör det inte vara någon fara för djuren. Prov med skum i akvarium har inte visat några farligheter, när härdningen fått gå färdigt (veckor-månader).
/Lars
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
det blir till att vänta rejält omman gör en fogskumsbakgrund alltså...
Jag trodde de härdade betydligt snabbare, men det fanns visst olika sorter också sade du, vilka andra sorter finns det, och hur länge måste dessa i så fall härda innan de inte släpper ifrån sig något farligt?
Jag trodde de härdade betydligt snabbare, men det fanns visst olika sorter också sade du, vilka andra sorter finns det, och hur länge måste dessa i så fall härda innan de inte släpper ifrån sig något farligt?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Hejsan LarsÖ
Jag kollade med de som sålde och de har sagt det är inget farligt att använda det fogskumet, Det torkar extremt fort också. På under 20 sekunder. Även om man pressar det mellan glas och annat objekt.
I detta vivarium väntar jag med grodor tills det har "tagit" sig
Vill uppdatera att alla växter samt mossa växer som bara den!
Jag kollade med de som sålde och de har sagt det är inget farligt att använda det fogskumet, Det torkar extremt fort också. På under 20 sekunder. Även om man pressar det mellan glas och annat objekt.
Är Varnad Nybörjare
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Har du någon ny bild? Vad har du för växter i terrariet?
Grodor och huggormar
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Vilket fogskum är det du använder, kan du skriva ut namn/tillverkare och kanske du har en bild också?Von Seth skrev:Hejsan LarsÖ
Thomas