Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Banafluge guide

Frågor och diskussioner om föda och foder.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 323 gånger
Kontakt:

Storkok!

Inlägg av RicardH »

Idag var det dags för storkok.
  • 12dl. havregryn
  • 15dl. vatten
  • 4 bananer
  • 4tsk. Atamon
  • 3msk. vinäger
  • 2dl. mjölkpulver
  • 1dl. barnvälling*
  • 1dl. socker
Denna monstersats gjordes för att fylla de burkar jag köpte vid E.N.T-beställingen tidigare i år. De är stora!
Bild

Det blev rätt bra men de tar stor plats. Vi får se hur det blir. Gör en utvärdering på detta första race när jag har kört igenom fem sex veckor. Har 20 burkar och sätter fyra/vecka, för att se hur det fungerar. Om det faller väl ut, efter att ha testat maskindisk, som är hela poängen med just denna modell, kommer jag att beställa hem en laddning till, eller två. De är suveräna som burkar betraktat, eller vad säger ni om det här?

Inte illa med så fin ventilation, eller hur!? Det gäller att man inte har flygande flugor på besök bara ...
Bild

Så här ser två burkar ut med stora och små flugor av icke flygduglig variant! Tändaren ingår inte i smygreklamskampanjen 1 miljon svenska rökare före 2010 utan är där för att du skall få en känsla av hur stora/små burkarna är.
Bild

Avslutar med en stötande bild ... Både gällande redigering, motiv mm. :ugeek:
Bild
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Banafluge guide

Inlägg av tummen »

Ser ju fint ut, men det där nätet kanske skulle kompletteras med diskunderlägg eller liknande för att undvika flygande flugvarianters inträde i kulturerna....? Eller om du helt enkelt limmar dit flugsäkert nät ovanpå locken i efterhand?

Hur sitter nätet fast från början, är det "svetsat" på plats eller limmat?

Var köper du ditt "trassel"? :? & Vad kallas det? Själv kör jag med toapappersrullar....
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 31 gånger.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen

Inlägg av tummen »

På den här sidan finns det recept på flugsmet också, och dessutom lite grodbilder & annat smått och gott.... ;)

http://novson.blogspot.com/2008/11/lia.html
Thomas

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av PittoresktMangel »

Ricard! Om du ska beställa från ENT igen vill jag vara med. :)
Grodor och huggormar
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 323 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

tummen skrev:Ser ju fint ut, men det där nätet kanske skulle kompletteras med diskunderlägg eller liknande för att undvika flygande flugvarianters inträde i kulturerna....? Eller om du helt enkelt limmar dit flugsäkert nät ovanpå locken i efterhand?
Skall man vara petnoga duger inte diskunderlägg. Inte sällan är dessa av så ojämn kvalitet att det på sina håll i ytan inte är lika tjockt varför det likt förbenat ändå blir konaminerade gener. Nej, vill man vara säker skär man ut rundlar av skumgummimadrass och har som lock. Det är väldigt säkert och enormt lättarbetat genom att du utan problem trycker i ditt lock med en hand, om den andra är upptagen med annat. För egen del lever jag med risken.

tummen skrev:Hur sitter nätet fast från början, är det "svetsat" på plats eller limmat?
Ja. Smält/svetsat.

tummen skrev:Var köper du ditt "trassel"? :? & Vad kallas det? Själv kör jag med toapappersrullar....
Träull. Restprodukt från träbearbetning. Kan förmodligen fås gratis om man har rätt kontakter. Kan säkert också köpas både hos tapetserare och i Panduro-liknande affärer. Mitt köptes i Tyskland men det är ju lite over-kill.

PittoresktMangel skrev:Ricard! Om du ska beställa från ENT igen vill jag vara med. :)
Det får du självklart vara. Du vinner inget ekonomiskt på det men känslan av gemenskap kanske stärks! :? Det är ju så att om man beställer från dem är frakten €20-25. Alltså runt 250:-. Om jag tar emot ett paket och skall skicka grejor till dig, exv. 3kg. i storlek banankartong, kostar det säkert en 150-lapp. Om vi då har delat på kostnaden från Tyskland, blir det samma peng. Är du med? Du får GÄRNA vara med, men det blir nog i detta fall ingen bra deal - eller tror du jag tänker fel ..?

Fridens!
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Hulteke skrev:
PittoresktMangel skrev:Ricard! Om du ska beställa från ENT igen vill jag vara med. :)
Det får du självklart vara. Du vinner inget ekonomiskt på det men känslan av gemenskap kanske stärks! :? Det är ju så att om man beställer från dem är frakten €20-25. Alltså runt 250:-. Om jag tar emot ett paket och skall skicka grejor till dig, exv. 3kg. i storlek banankartong, kostar det säkert en 150-lapp. Om vi då har delat på kostnaden från Tyskland, blir det samma peng. Är du med? Du får GÄRNA vara med, men det blir nog i detta fall ingen bra deal - eller tror du jag tänker fel ..?
Mest sparar man nog om man bor på samma ort eller som inför förra grodträffen är många som går tillsammans och beställer innan man träffas.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Det kanske är så pass? Usch för posten.

Men du ska inte på någon kommande reptilmässa i år?
Grodor och huggormar
gufimuse

Inlägg av gufimuse »

Flikar in med en fråga.

Mina puppor tycks inte vilja kläckas. Vad kan det vara för fel? Det har kryllat av puppor i min odlingar som jag satte för två veckor sen, men det har inte kläckts på flera dagar. Varför?

/Jonny
1.1.10 Phelsuma klemmeri. Kontakta mig via PM om du vill boka ungar!
0.0.5 Dendrobates auratus
112 Liter Sydamerika med diverse tetror, malar och dvärgciklider
tummen

Inlägg av tummen »

Hulteke:
Men att komplettera med flugsäkert nät då (om man orkar alltså....)? Det borde ju bara vara att limma dit ovanpå locket.....inte så svårt och ett bra sätt att hålla flygande flugor utanför, men de kanske kan para sig genom det nätet också? Ja kanske ÄR det lättare att "leva med risken" ändå..... :geek:
Thomas

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Det är bara att vänta Jonny. Plötsligt häänder det, haha. Det kan ta ganska lång tid ibland.
Grodor och huggormar
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"