Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

ännu en hjälptråd om dränering

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
sKv
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2014

ännu en hjälptråd om dränering

Inlägg av sKv »

Planerar att fixa lite med dränering till en burk och har självklart börjat med att söka runt en hel del själv men lyckas inte hitta något som jag tror skulle funka för det jag vill göra så tänkte testa denna variant istället!
Det jag vill åstadkomma är en dränering för en vattendel
Och det jag tänkt mig är att vattennivån ska hållas på tex stadiga 10cm djupt och dagligen fyllas på med jämna mellanrum av regnsystemet i form av små vattenbyten.
kruxet är att dräneringen måste komma från botten så min plan är att ha en genomföring man kan på minst en sida fästa ett pvc rör tätt och säkert som sticker upp 10cm från botten så att allt överskotts vatten tar den vägen ner.
på andra sidan får det optimalt vara tex en 6mm slang som går till en behållare, men på fronten är helt öppen för de flesta lösningar.

Går detta att fixa?
Kommer genomföringen hålla för trycket, vill inte ha läckage och allt vatten på golvet för det är en del.
vart kan jag få tag på främst en genomföring som passar till detta?
Någon som har en annan bra/bättre lösning/inte tror det kommer funka (varför?)
Betalar hellre mer pengar för något som är bättre än något wom är billigare och sämre.

Väldigt tacksam för vilka svar som helst :) projektet står fortfarande till största del i planeringsfasen!
sKv
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Re: ännu en hjälptråd om dränering

Inlägg av sKv »

Har med hjälp på annat håll kikat på en lösning av denna variant med delar i stil med dessa:
http://docplayer.se/15342383-Kabelforsk ... kelnr.html
https://www.aquawarehouse.se/index.php? ... ath=71_126

Tanken är då att fästa genomföringen på hålet, dra ett pvc rör av önskad längd igenom genomföringen (tex 10 cm ovanför botten, ner 5cm under burken igenom bänken, fästa slangkopplingen på den nedre delen av röret och sedan en slang därifrån)

Men jag har absolut ingen aning ifall dessa kabelgenomföringar går att lita på att ha under vatten konstant en längre tid eller om dom ens är byggda för att vara helt täta under sådana förhållanden samt ifall man borde använda sig av en i plast eller i rostfritt stål.
Svar på dessa frågor är också väldigt uppskattat, i värsta fall får jag nog testa det på ett annat sätt innan så man inte börjar borra en massa hål i ett terrarie och bänk när det inte kommer funka något bra.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Använder själv sådana genomföringar för avrinning genom bottnen och det funkar bra sedan ett antal år tillbaka men då är det bara vanlig avrinning, inte i en vattendel. I ett terrarium har jag en vattendel med ett överlopp som du beskriver, också genom bottnen, men det röret är fast inbyggt. Min gissning är att det du beskriver kommer att funka men det är svårt att säga om det stämmer och hur många år det kommer att hålla. Ev. kan det vara en idé för större säkerhet att smörja in allt med akvariesilikon innan du skurvar ihop det. Silikon funkar ju inte för att limma ihop plast men det tätar nog ändå bra även då och ger ytterligare säkerhet.

Om Jörgen inte råkar svara här kan du ju posta din fråga i Diskutera med Aquawarehouse-underforumet. Han kanske har några kloka synpunkter.
sKv
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sKv »

FrankD skrev:Använder själv sådana genomföringar för avrinning genom bottnen och det funkar bra sedan ett antal år tillbaka men då är det bara vanlig avrinning, inte i en vattendel. I ett terrarium har jag en vattendel med ett överlopp som du beskriver, också genom bottnen, men det röret är fast inbyggt. Min gissning är att det du beskriver kommer att funka men det är svårt att säga om det stämmer och hur många år det kommer att hålla. Ev. kan det vara en idé för större säkerhet att smörja in allt med akvariesilikon innan du skurvar ihop det. Silikon funkar ju inte för att limma ihop plast men det tätar nog ändå bra även då och ger ytterligare säkerhet.

Om Jörgen inte råkar svara här kan du ju posta din fråga i Diskutera med Aquawarehouse-underforumet. Han kanske har några kloka synpunkter.
Okej, tack! det låter ändå väldigt intressant med den delen att du använt dig av kabelgenomföringarna eftersom dom lär väl ändå stå i lite vatten konstant då vattnet rinner in genom öppningen som sticker upp en bit från botten?
Och är det plast eller rostfritt stål du använder dig av då?
Ifall man inte skulle smörja in med akvariesilikon så borde man ju enkelt kunna tömma ur vattnet och byta ut den delen ifall man vill vara på den säkra sidan, hade ändå tänkt ha alla liknande egenskaper till burken lätt-tillgängliga så att man har möjlighet att byta eller fixa saker vid behov utan att behöva riva hela burken
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

sKv skrev:Okej, tack! det låter ändå väldigt intressant med den delen att du använt dig av kabelgenomföringarna eftersom dom lär väl ändå stå i lite vatten konstant då vattnet rinner in genom öppningen som sticker upp en bit från botten?
Absolut, det gör det. Skillnaden är bara att det inte är tryck på det och att det inte skulle rinna ut x liter vatten om det skulle börja släppa.
sKv skrev:Och är det plast eller rostfritt stål du använder dig av då?
Det är plast.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"