Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hur föra grodhobbyn framåt?
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Re: Hur föra grodhobbyn framåt?
Nej för fan säger jag.
Men!
Vi kan ha ett medlems kategori där medlemmar bara kan komma in, där vi pratar lite intima saker om SDS typ, var ska vi vara nästa träff? Diskutera ekonomi eller annat som inte behöver vara öppet, Sedan de som är medlemmar får en medlems tag under sitt namn för att locka fler att bli medlemmar
Men!
Vi kan ha ett medlems kategori där medlemmar bara kan komma in, där vi pratar lite intima saker om SDS typ, var ska vi vara nästa träff? Diskutera ekonomi eller annat som inte behöver vara öppet, Sedan de som är medlemmar får en medlems tag under sitt namn för att locka fler att bli medlemmar
Är Varnad Nybörjare
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Ursäkta om jag provocerar men... Varför skall icke-medlemmar inte få reda på var träffar äger rum? Träffar är ju en stor möjlighet att värva nya medlemmar till föreningen.Von Seth skrev:Vi kan ha ett medlems kategori där medlemmar bara kan komma in, där vi pratar lite intima saker om SDS typ, var ska vi vara nästa träff? Diskutera ekonomi eller annat som inte behöver vara öppet, Sedan de som är medlemmar får en medlems tag under sitt namn för att locka fler att bli medlemmar
(EDIT: Föreningens ekonomi känns mest som en fråga för styrelsen då det är dessa som ansvarar för den, så den kommer nog inte att diskuteras i forumet).
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Gahh!! Självklart ska mötena visas var och ha en tråd där man kan prata som BengtO träffen. Öppen för alla så vi får fler medlemmar och hjälper till så nya kan komma till hobbyn
Det jag menar är där man diskuterar "Var och hur" Det behöver icke medlemmar läsa. Onödig och kanske lite privat informationen. Allt som är i diskussion innan vi har ett möte eller liknande
Det jag menar är där man diskuterar "Var och hur" Det behöver icke medlemmar läsa. Onödig och kanske lite privat informationen. Allt som är i diskussion innan vi har ett möte eller liknande
Är Varnad Nybörjare
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Jag ser "var och hur" diskussionerna som en del av marknadsföringen av träffarna. Jag ser heller ingen som helst anledning att inte föra dessa diskussioner i ett öppet forum. Är informationen privat får man föra den över pm.Von Seth skrev:Det jag menar är där man diskuterar "Var och hur" Det behöver icke medlemmar läsa. Onödig och kanske lite privat informationen. Allt som är i diskussion innan vi har ett möte eller liknande
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej på dig Ludde!PittoresktMangel skrev:Ricard. Jag tycker ideén är helt kass. Pilgift.se hjälpte mig att få tag på den information jag behövde när jag började med pilgiftsgrodor och när jag var i planeringsstadiet. Att då låta pilgift.se bli en betaltjänst skulle vara horribelt. Det är väl bättre att folk frågar och får svar av kunniga personer här i forumet, än att de går och köper grodor och står där med fel klimat, fel foderdjur och döda grodor. Nej, jag tycker att pilgift.se ska vara en öppen och gratis sida. Sen kan man göra information om föreningen på pilgift.se.Forum ska vara en gratistjänst. Vare sig man stödjer en förening eller inte.
(och alla andra oroliga!)
Jag fick mail igår, från en kille som hade lite tankar kring vår sida/förening. I min naivitet la jag upp den och tänkte att det kanske finns någon som vill kommentera hans tankar. Det gjorde det!
För att vara tydlig: några av frågorna som berörs i tråden just nu diskuteras för fullt i styrelsen varför jag inte vill föregripa några beslut men med det sagt vill jag ändå bara göra klart att det inte finns några önskemål från vare sig styrelse eller Peter att göra denna sida till en hemlig klubb. Känn lugnet! All ytterligare information om vad som är på gång är vi snart färdiga med och då skall vi med trumpeter och pukor till hjälp basunera ut det över nejderna. Visst, det finns några funktioner man skulle kunna knyta till ett föreningsmedlemsskap men dit hör inte forumet. Jag vill avslutningsvis i egenskap av SDS ordförande också tacka för alla era tankar och ideer! Superfint för oss att ha med oss i våra samtal. Det är spännande tider för vår hobby!
Nej, nu skall jag försöka jaga rätt på lite bakgrundsmaterial till mina burkar. Hittar ingen Xaxim i närheten. Man kanske skulle köra riktigt old-fashion med torvblock! Hej på en stund!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

Styrelse forum? Hur kan det skada?Pny skrev:Jag ser "var och hur" diskussionerna som en del av marknadsföringen av träffarna. Jag ser heller ingen som helst anledning att inte föra dessa diskussioner i ett öppet forum. Är informationen privat får man föra den över pm.Von Seth skrev:Det jag menar är där man diskuterar "Var och hur" Det behöver icke medlemmar läsa. Onödig och kanske lite privat informationen. Allt som är i diskussion innan vi har ett möte eller liknande
Men vad bra vi är en mega öppen förening, då kan vi ju lika bra skriva upp hur mycket vi har i kassan, alla personuppgifter osv.
Självklart som sagt ska vi göra som Bengt O träffen, vi diskuterar och pratar öppet, men mer intima saker kan man ha i styrelse/Medlems delen. Där vi kan prata om saker som ej bör beröras av allmänheten.
Sedan tycker jag det är viktigare att diskutera hur
Medlem =/= Icke medlem (=/= betyder: Är inte likvärt med)
Är Varnad Nybörjare
- UrbanV
- Har gett tack: 4 gånger
Tycker inte heller att sidan på något vis skall bli en hemlig klubb eller något liknande, men man måste inse att som det är nu, och kanske kommer att vara ett tag framöver, så utgörs SDS av pilgift.se. Skall det då vara intressant att lösa medlemskap måste det finnas något mervärde i det. Om det i framtiden kommer att publiceras en web-version av SDS tidskrift "Pilgiftaren", eller om gamla nummer kommer att läggas upp, så tycker jag att det är en självklarhet att de endast kan läsas av medlemmar. Finns säkert fler förslag på vad som skulle vara lämpligt medelmsexklusivt material. Vill bara tilägga att forumet, annonser och liknande naturligtvis skall vara öppet för alla.
-
Thor L
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Styrelsens arbete ska självfallet inte ske på ett öppet forum.
Det jag menar är allmänt prat, för att slippa " vi och dom " känsla för det är inte bra.
Det jag menar är allmänt prat, för att slippa " vi och dom " känsla för det är inte bra.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Det är/var bara en tanke, jag tycker faktiskt att det är vissa saker som borde (få)kosta, frågan är som sagt bara vad, forumen och allmäna artbeskrivningar samt allmäna råd bör ju vara gratis, sedasn kan man börja fundera på mer medlemsexklusivt material, typ artiklar, tävlingar, rabatter osv.Pny skrev:Varför skall annonseringen vara medlemsbundet? Vad tjänar föreningen på att nya hobbyister annonserar efter sina grodor på repti istället för här på pilgift.se? Annonsmarknaden kostar ju inte direkt något extra i drift.tummen skrev:Vi tycker alla olika, jag tycker ändå att vissa delar av sidan kunde vara medlemsbundet, t.ex så kan också köp och sälj annonsering hamna under den kategorin, fast att läsa där och kontakta grodisar med saker till salu skall naturligtvis vara gratis...vi får se vad det blir i framtiden, men sidan får absolut INTE bli en sluten mini-elit-värld, då dör hemsidan säkerligen.
Min ambition med pilgift.se var att det skall vara den första sidan folk besöker om de vill diskutera eller köpa/sälja grodor... Jag skulle bli mycket bekymrad om SDS försökte göra om sidan till en sluten klubb för inbördes beundran.
Jag jämför också med hur zoopet.com fungerar, och trots att de har goldmedlemskap för de som vill betala och gratis tillgång till en del material för dem som inte vill så tycker jag att den sidan funkar bra och man kan få ut mycket genom att betala den där årsavgiften.
Vad tycker du vore en lagom uppdelning här? Du har säkert rätt i att det är bättre om grodor annonseras här istället för på repti.net, så det argumentet köper jag rakt av....och någon klubb för inbördes beundran är jag absolut inte ute efter.....om nu någon trodde det.
Medlemskapet här kan man ju få genom att bli medlem i SDS, vore det inte ett bra sätt att se till att man har ett brett medlemsunderlag? Annars kanske vi snart sitter där och har "inga"/få medlemmar i SDS men jättemånga användare på hemsidan...i och för sig ett trevligt dilemma, men kanske bättre att förekomma än att förekommas?
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.