Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hur föra grodhobbyn framåt?
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Re: Hur föra grodhobbyn framåt?
Nä finns det och går det så absolut är det bäst att blåsa liv i en gammal och fungerade förening det bästa.
Men jag uppfattde att det var lite svårt att komma in och påverka...
Men går det så är det ju det bästa!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hur tänker du med att det är svårt att påverka? Du får VÄLDIGT gärna komma med tankar och idéer! Att de sedan stöps och blöts får du tåla. Så fungerar ju en förening. Hela tanken kretsar krin en demokratisk process men men ... Välkommen med dina tankar och förslag!Filip jakobsson skrev:Nä finns det och går det så absolut är det bäst att blåsa liv i en gammal och fungerade förening det bästa.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Fick detta i min mailbox igår:
"Såg på pilgift att det blir en fortsättning av föreningsverksamheten och att du tog tronen som ordförande, trevligt. Jag ska se till att kliva in som medlem inom kort när ni styrt upp det lite mer.
Har ni några planer gällande websidan pilgift.se?? Jag skulle gärna se att det blir en medlemssida förunnat betalande medlemmar, att man när man betalat in medlemsavgift får inloggningsuppgifter och därefter tillgång till sidan. Just för att skapa en gemenskap medlemmar emellan, men samtidigt ha en liten del öppen för icke medlemmar där dom kan se vad sidan innehåller samt vad fördelarna blir att gå med som medlem."
Vad säger ni om detta?
"Såg på pilgift att det blir en fortsättning av föreningsverksamheten och att du tog tronen som ordförande, trevligt. Jag ska se till att kliva in som medlem inom kort när ni styrt upp det lite mer.
Har ni några planer gällande websidan pilgift.se?? Jag skulle gärna se att det blir en medlemssida förunnat betalande medlemmar, att man när man betalat in medlemsavgift får inloggningsuppgifter och därefter tillgång till sidan. Just för att skapa en gemenskap medlemmar emellan, men samtidigt ha en liten del öppen för icke medlemmar där dom kan se vad sidan innehåller samt vad fördelarna blir att gå med som medlem."
Vad säger ni om detta?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Både bra och dåligt... Bra är att man höjer statusen på forumet och hobbyn. Dåligt är att denna sida är en bra och viktig del för nya pilg. Här finns ju alla råd o rön på sidan, jag brukar rekomendera sidan för intreserade gossar.
Joooo och det är väl klart att jag vet d med förening osv, jag säger vad jag tycker/tror och är det nån som vet bättre... ja då e d så!
Joooo och det är väl klart att jag vet d med förening osv, jag säger vad jag tycker/tror och är det nån som vet bättre... ja då e d så!
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Helt förkastligt!Hulteke skrev:Fick detta i min mailbox igår:
Vad säger ni om detta?
Jag skulle gärna se att personen som föreslog detta kröp tillbaka in under den sten han kom från och fortsätter sin slutna gemenskap där... Det är pga den här typen av slutenhet som SDS är vad det är i dag (innan vår nystart).
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Nja, jag var inne på samma tanke, fast det omvända, att man hade ett "medlemskap" här och så blev man samtidigt medlen i SDS, fast jag tycker att den här hemsidan till största delen bör vara öppen för alla, men vissa exkusiva forum kan man reservera endast för melemmar, och då skall man få mycket för pengarna!!!!!Hulteke skrev:Fick detta i min mailbox igår:
Vad säger ni om detta?
Kolla på hur zoopet.com funkar, bara "goldisar kan t.ex. lägga upp bilder, läsa artbeskrivningar (fast dessa tycker jag kan vara gratis här, i alla fall de jag skrivit, däremot fördjupade artiklar om olika arter bör kunna vara medlemsmaterial), tävlingar mm.
VAD som i så fall skall vara gratis här och vad som skall klassas som exklusivt medlemsmaterial får vi gemensamt gå igenom....man kan också tänka sig att alla bilder på hemsidan automatiskt inte visas för icke betalande medlemmar, var de än förekommer på hemsidan....eller blir det svårt att genomföra kanske? Kan också tänka mig att dett sådant förslag skulle minska attraktionskraften en del/mycket för hemsidan......
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Ricard. Jag tycker ideén är helt kass. Pilgift.se hjälpte mig att få tag på den information jag behövde när jag började med pilgiftsgrodor och när jag var i planeringsstadiet.
Att då låta pilgift.se bli en betaltjänst skulle vara horribelt. Det är väl bättre att folk frågar och får svar av kunniga personer här i forumet, än att de går och köper grodor och står där med fel klimat, fel foderdjur och döda grodor.
Nej, jag tycker att pilgift.se ska vara en öppen och gratis sida. Sen kan man göra information om föreningen på pilgift.se.
Forum ska vara en gratistjänst. Vare sig man stödjer en förening eller inte.
Att då låta pilgift.se bli en betaltjänst skulle vara horribelt. Det är väl bättre att folk frågar och får svar av kunniga personer här i forumet, än att de går och köper grodor och står där med fel klimat, fel foderdjur och döda grodor.
Nej, jag tycker att pilgift.se ska vara en öppen och gratis sida. Sen kan man göra information om föreningen på pilgift.se.
Grodor och huggormar
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Vi tycker alla olika, jag tycker ändå att vissa delar av sidan kunde vara medlemsbundet, t.ex så kan också köp och sälj annonsering hamna under den kategorin, fast att läsa där och kontakta grodisar med saker till salu skall naturligtvis vara gratis...vi får se vad det blir i framtiden, men sidan får absolut INTE bli en sluten mini-elit-värld, då dör hemsidan säkerligen.PittoresktMangel skrev:Ricard. Jag tycker ideén är helt kass. Pilgift.se hjälpte mig att få tag på den information jag behövde när jag började med pilgiftsgrodor och när jag var i planeringsstadiet.
Thomas
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

Jag håller med dig till viss del Tummen. Nog för att föreningsavgiften är liten. Men om man inte har fast inkomst kan det bli svårt att betala den, även om man har pengar. Sen tar pengarna slut. Och om man då vill annonsera? Nja, jag tycker allt ska vara gratis.
Om man är medlem så kanske man får pilgiftaren om den kommer igång. Det är väl premie nog?
Om man är medlem så kanske man får pilgiftaren om den kommer igång. Det är väl premie nog?
Grodor och huggormar
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Varför skall annonseringen vara medlemsbundet? Vad tjänar föreningen på att nya hobbyister annonserar efter sina grodor på repti istället för här på pilgift.se? Annonsmarknaden kostar ju inte direkt något extra i drift.tummen skrev:Vi tycker alla olika, jag tycker ändå att vissa delar av sidan kunde vara medlemsbundet, t.ex så kan också köp och sälj annonsering hamna under den kategorin, fast att läsa där och kontakta grodisar med saker till salu skall naturligtvis vara gratis...vi får se vad det blir i framtiden, men sidan får absolut INTE bli en sluten mini-elit-värld, då dör hemsidan säkerligen.
Min ambition med pilgift.se var att det skall vara den första sidan folk besöker om de vill diskutera eller köpa/sälja grodor... Jag skulle bli mycket bekymrad om SDS försökte göra om sidan till en sluten klubb för inbördes beundran.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.