Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ang vatten i vivarium
-
Folosaurus
Ang vatten i vivarium
Undrar lite på vad jag har för valmöjligheter till vatten som ska användas till burkarna? Har inte pengar för tillfället att köpa ett filter eller dunkar med batterivatten. Funkar det att bara ställa en dunk och låta allt kalk och metall sjunka till botten?
Mvh
Mvh
-
Folosaurus
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Re: Ang vatten i vivarium
Vad jag vet så går det inte att ha vatten i en hink och att det man inte vill ha ska sjunka till botten. Regnvatten fungerar.
/Patrik
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Det skulle kräva en extremt stark vilja.PatrikNo skrev:Vad jag vet så går det inte att ha vatten i en hink och att det man inte vill ha ska sjunka till botten.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- TobiasB
- Började med grodor år: 2013
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Till mitt regnsystem har jag bara kört kranvatten i 1 år nu. Enda problemet är lite avlagringar på glaset, som man får putsa bort, men även lite avlagringar på vissa växter med väldigt permanenta blad.
Eller är det extra känsligt just när man ska ha vattendel? Tänkte nämligen också skaffa mig det snart
Eller är det extra känsligt just när man ska ha vattendel? Tänkte nämligen också skaffa mig det snart
- UllavL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
- Har fått tack: 21 gånger
En del växter (främst många orkidéer och köttätande växter) mår inte bra av kalket i kranvattnet om de utsätts för det under en längre tid. Mossor tror jag också vill ha så rent vatten som möjligt. Men bortsett från detta och som Tobias säger, kalkfläckarna, (och att dysor korkar igen) finns det något annat dåligt med kranvatten?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Troligen inte. Teoretiskt skulle det ju kunna finnas metaller i det som inte är bra, t.ex. koppar, men även om man har kopparrör är nog den risken liten om inte rören är nya.UllavL skrev:finns det något annat dåligt med kranvatten?
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Metaller kan finnas i vattnet. Har man dessutom lågt ph på sitt vatten i kranen så kan man lösa ut metaller från rören. Det går även att få med klor om det används på vattenverket. Vet att det görs på vissa ställen i landet.