De huvuden som slagits ihop har ju fått en massa till stånd, och det skulle vara kul att veta lite hur det kom sig att vi alla började med grodor?
Jag kollade lite snabbt och hittade ingen direkt tråd med det temat (presentation finns ju, men det här är en lite annorlunda vinkling)
Själv hade jag en kompis i skolan som var helt pippi på grodor. Han är en sådan där dårfink som plötsligt utan förvarning kan hoppa runt bland strandstenar och hålla fram en snok som han fångat med bara händerna (hej Peter när du läser det här
Själv idrottade jag på den tiden Peter introducerade mig till pilgiftsgrodans värld så pass mycket att jag inte hade tid med annat än att äta och arbeta, så jag tänkte aldrig på att själv skaffa djur, men senare när knäna sa upp kontraktet började tanken om tropiken gnava i mig. Det är för eländigt att hålla på och vattna krukväxter tyckte jag (jag arbetar ju inom trädgårdsbranchen, så det förväntas lite av en) ... men orchideer i ett skåp, det kunde kanske vara nåt för mig?
Jag frågade en hel del frågor gällande byggandet av en burk, och gjorde ett otal antal försök på olika burkar som inte alls funkade, innan jag till sist fick till det. I samma veva hade pilgiftet börjat verka, och hux flux hade jag ett gäng vittatus från en av de få finska uppfödarna som fanns på den tiden i en burk med en massa orchideer som mådde si så där. Vittatusarna överlevde, men orchideerna ville nej en efter en...
Sedan dess har det gått framåt en hel del, burkarna har sakteliga ökat... ännu är jag inte helt megaloman, men vill väl sakta bli det. Till all tur så har storlekarna på burkarna minskat sedan 195 x 195 burken och har numera stagnerat på 90 x 60 eller 60 x 60 bottenyta. Tumnaglar har jag inte riktigt fått att fungera ännu, men Ameerega och jag verkar förstå varandra mycket bra. Orchideer har jag ännu inte farligt många, jag tycker inte om att det blir för varmt och har inte pynjat in på fläktar ännu, så ljusmängderna är mera lämpliga för hållbara växter, testade metall halogen och huga vad ljust och VAD VARMT det blev, det var inget för mig. Nu skall jag testa Vagns ledrör
Bakgrundsmetoder har jag gått igenom och det har varit roligt det med. Frigolit och pensla torv, polyuretan och pensla torv, flytande folie och blanda i torv, och hederlig lera.
Vattnet cirkulerar inne i burken, men filtreras av dammgrus och torv. regsystemet tillför nytt vatten, men avdunstningen gör att det inte behövs hävert särskilt ofta.
Hur kom ni in på pilgift?