Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Art/skötsel beskrivningarna.....

Frågor om sidan eller föreningen
Grimgal
Började med grodor år: 2008

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av Grimgal »

Jag måste än en gång instämma med BengtO, angående vad en artbeskrivning egentligen är. Det skulle även uppskattas om artiklarna från pilgiftaren kunde läggas ut på sidan, då dessa säkerligen innehåller många intressanta erfarenheter.

Tummen varför trippelpostar du?
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Grimgal skrev: Jag måste än en gång instämma med BengtO, angående vad en artbeskrivning egentligen är. Det skulle även uppskattas om artiklarna från pilgiftaren kunde läggas ut på sidan, då dessa säkerligen innehåller många intressanta erfarenheter.
Smaken är som bekant olika och tolkningen av ordet "artbeskrivning" är subjektivt.... :mrgreen:
Men så länge jag skriver "artbeskrivningarna" så blir dessa tyvärr inte utförligare, (om det nu behövs?) och nu när den här tråden fanns trodde jag till en början att ni andra skulle "plussa på" med mer info så beskrivningarna blev mer kompletta, men det har inte hänt, även om det var grundidén med att lägga ut dem här före publicering under "arter". :|

Istället har det i stort sett "bara" blivit kommentarer om att jag inte sitter inne med tillräcklig kunskap för att "få" producera artbeskrivningar, men kom igen, hur mycket har EGENTLIGEN ni andra bidragit med? :( ;)

Jag tycker som sagt att de beskrivningar jag gjort hittills täcker det behov jag själv upplevde fanns, så kan ni som sitter inne med mer info i sinom tid i och lugn och ro skriva artiklar som fördjupar sig i de arter ni hållit/håller. OK? ;)
Grimgal skrev: Tummen varför trippelpostar du?
Gör jag? :o Inte samma meddelande väl? :shock: Annars beror det bara på att jag inte kommit på hur man skall citera flera olika andra inlägg, vilket du gärna kan få lära mig! :mrgreen:

EDIT: eftersom jag svarar på olika frågor i olika inlägg kanske det ändå är bättre om jag inte klumpar ihop dem eftersom det lätt kan bli rörigt då, jag tror jag fortsätter som nu för enkelhets skull. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 2 gånger.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

tummen skrev:
Simon skrev:
Har bara skummat igenom lite.
(1)Varför är det tveklöst? De är ovanliga o hobbyn och de man ser på bild är inte precis jättelika azureus. Jag har svårt att tro att någon har lyckats ta fel på dom. Som jag har nämnt förut räknas inte azureus som en underart utan som en tinctorius-variant som vilken som helst (om man nu gillar den nya taxonomin).
(1) Detta skriver Amanda och Greg Sihler i sin bok Poison Dart Frogs, och eftersom dessa har 20-talet års erfarenhet så finner jag ingen anledning att betvivla det.
De anser dock att azuerus fortfarande räknas som en egen art, inte som en tinctoriusvariant, och de har inte heller anammat den nya taxonomin, vilket verkar vara vanligt i USA, kanske för att det inte var deras eget påhitt att ändra artnamnen, eller vad det nu kan bero på? ;) :lol:

Möjligen är det så att eventuella hybrider är vanligare i USA än här, och att dessa ser ut mer eller mindre som azureus, men det vet jag faktiskt inte....
(1)
Ta en titt på dessa och bedöm vad du tycker själv.
Dendrobates tinctorius 'Sipaliwini'
http://www.peruvian-frogimport.com/Port ... ncblue.JPG
Dendrobates azureus
http://www.scienceviews.com/photo/browse/SIA1010.jpg
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

tummen skrev:
Simon skrev:
Dessutom motsäger sig de olika texterna ofta, med ett enbart förvirrande resultat.
....därför behövs den egna erfarenheten om man ska sammanställa det.

Jag hoppas en vänlig ton gick igenom mitt inlägg. Jag vill egentligen mest uppmuntra dig att skaffa dig egen erfarenhet av egna grodor Tummen. Med din produktivitet skulle du bli till stor glädje för många.

Mvh
På vilket sätt motsäger texterna varandra, och varför har detta inte påtalats tidigare? :( :D

Simon: jag tar inte alls illa upp, utan uppskattar dina åsikter (även om jag kanske inte delar dem i allt) och tar det som konstruktiv kritik i arbetet.

Det är kul med någon typ av feedback istället för total tystnad som det var ett tag. Nu har diskussionen kommit igång och jag tycker att det vore kul om den fortsatte.
För det första: Det jag citerar ovan är något Carlsson skrev om texterna man hittar på internet, inte dina texter.

För det andra: Paradoxalt nog var min avsikt aldrig att föra denna diskussion vidare, utan att uppmuntra dig att skriva fina beskrivningar och artiklar i framtiden när du har grodor.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Grimgal

Inlägg av Grimgal »

tummen skrev:
Gör jag? :o Inte samma meddelande väl? :shock: Annars beror det bara på att jag inte kommit på hur man skall citera flera olika andra inlägg, vilket du gärna kan få lära mig! :mrgreen:

EDIT: eftersom jag svarar på olika frågor i olika inlägg kanske det ändå är bättre om jag inte klumpar ihop dem eftersom det lätt kan bli rörigt då, jag tror jag fortsätter som nu för enkelhets skull. :mrgreen:
Personligen finner jag det väldig irriterande, då en person använder flera inlägg på rad för att besvara olika frågor. Om du vill tillägga någonting efter att du postat inlägget använd knappen redigera, vilket du uppenbarligen gjort här.
Att du svara på olika frågor är inget försvar för att skriva flera inlägg på rad, lär dig istället att citera flera personer i samma inlägg. Om du vill citera flera personer är det bara att göra på följande sätt:
När du skriver ditt inlägg tryck på knappen Quote. Detta kommer då upp
[/ quote]. Skriv då bara om den första [] till
användarnamn skrev: (utan mellanslag). Sen är det bara att kopiera in den text man vill citera. Vill man citera flera personer gör man på samma sätt.
Om du gör på det här sättet kan du besvara väldigt många frågor med ett och samma inlägg, då man hela tiden vet vilken fråga du besvarar.
tummen

Inlägg av tummen »

Simon skrev: För det första: Det jag citerar ovan är något Carlsson skrev om texterna man hittar på internet, inte dina texter.

För det andra: Paradoxalt nog var min avsikt aldrig att föra denna diskussion vidare, utan att uppmuntra dig att skriva fina beskrivningar och artiklar i framtiden när du har grodor.
Då förstår jag dig till fullo, och jag tog som sagt inte illa upp, ibland får man ping-pong-posta lite grann fram och tillbaka innan man förstår allt vad andra menar. ;) Men jag tycker ändå inte jag vill vänta med att skriva samanfattningar/beskrivningar tills jag själv har grodor, för då har jag kanske inte tid.... :lol:
Vad tycker du om de senaste versionerna av "beskrivningarna"? Tillägg eller ändringar? :?
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Citat:
Ta en titt på dessa och bedöm vad du tycker själv.
Dendrobates tinctorius 'Sipaliwini'
http://www.peruvian-frogimport.com/Port ... ncblue.JPG
Dendrobates azureus
http://www.scienceviews.com/photo/browse/SIA1010.jpg
--------------------------------------------------------------------

:shock:
SIMON:...du hittade möjligen inte en bild på HYBRIDERNA av dessa två arter? Det var mest det författarna till "Poison dart frogs" menade var väldigt lika azureus.... :shock: ;)

Kolla in den här förresten, den är kanske lättare att förväxla med azureus? Som man frågar får man svar....! :roll:

Dendrobates tinctorius Blue Sipaliwini
http://www.blackjungle.com/gallery2/mai ... temId=2217
Och här:
http://users.telenet.be/pijlgifkikkers. ... torius.htm

Här kommer förresten hela bildsökningen:
http://images.google.se/images?hl=sv&q= ... lder&gbv=2
Senast redigerad av 3 tummen, redigerad totalt 6 gång.
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Grimgal skrev:
tummen skrev:

Personligen finner jag det väldig irriterande, då en person använder flera inlägg på rad för att besvara olika frågor. Om du vill tillägga någonting efter att du postat inlägget använd knappen redigera, vilket du uppenbarligen gjort här.
Att du svara på olika frågor är inget försvar för att skriva flera inlägg på rad, lär dig istället att citera flera personer i samma inlägg. Om du vill citera flera personer är det bara att göra på följande sätt:
När du skriver ditt inlägg tryck på knappen Quote. Detta kommer då upp
[/ quote]. Skriv då bara om den första [] till [
Tack för "citeringslektionen" men det gör att besvarandet tar ungefär ½ gång längre tid, det är risk att det blir fel och då får man göra om det, och är betydligt krångligare.
Jag använde inte "quote"-knappen där, utan markerade och kopierade texten så jag kunde lägga till min text emellan, och det sättet var också krångligt.
Så med risk att "irritera" dig så tror jag faktiskt inte det kommer ske så ofta från min sida att jag lägger ihop flera olika frågor i ett svar....men vi får se, rätt vad det är så får jag ordentlig kläm på det där och gör som du vill. ;)
Förresten är det bara du som sagt något om det så kanske det inte är ett så stort problem ändå? :? Hade jag däremot trippelpostat SAMMA meddelande så hade jag förstått din reaktion direkt..... :mrgreen:
Thomas

Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Det beror mest på att jag är van andra forum. Där samma person inte får posta två inlägg efter varandra utan får lära sig använda citeringsfunktionerna. Jag hoppas att du fick ut någonting av det jag skrev om citeringsfunktionen iaf, även om du inte tänker använda det. Jag är medveten om att jag använde ordet trippelpost lite felaktigt.
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger

Inlägg av UrbanV »

Angående artbeskrivningen till Azureus
För grodornas del krävs det inte så stora terrarier, omkring 40 liter räcker för ett par eller en trio, men större terrarier ger bättre möjligheter vad det gäller inredning och val av växter osv.
Tummen: Vill bara påpeka (i all vänlighet ;) ) att, för att uppfylla villkoren i Jordbruksverkets förordning DFS 2005:8, populärt kallad L80, är minsta terrarievolym för grodor av azureus storlek 45 liter. Du bör alltså ta bort/ändra rekommendationen på omkring 40 liter. Även om 45 liter uppfyller jordbruksverkets krav så anser jag att detta är i minsta laget. Mina erfarenheter säger att 50x40x50, vilket ger 100 liter, är en lämplig minsta storlek att hålla azureus i.

Delade ursprungligen helt BengtO:s åsikt och ifågasättande av värdet i dessa "artbeskrivningar". Har dock efter hand insett att de kan ha ett värde för den som endast är ute efter en snabb allmänorientering, kanske i syfte för att ta reda på om pilgift är en hobby för mig. De kan då i bästa fall bidra till fler utövare.

När jag nu ändå lagt mig i "artbesskrivningsdiskussionen" passar jag på med en generell kommentar till. Tycker att det i beskrivningarna borde framgå tydligera, genom styckeindelningar eller helst med underrubriker, vad som gäller för hållande av arten i terrariemiljö och hur de lever i naturen.
Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"