Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Märkligt yngelvård ?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Märkligt yngelvård ?

Inlägg av tummen »

ernst the frog skrev:Jo jag såg ju inte äggen direkt precis, vet inte hur länge dom legat i filmburken när jag såg dom ? Men den lille är iallafall lite djärvare nu och är uppe hos dom stora grodorna ibland nu ! Han /hon verkar vara grönmetallic med en svart punkt på huvet och ett svart band precis bakom frambenen och seser ser det ut som han/hon doppat ändan i svart oxå ! ser väldigt orginell ut :P
Den lille borde ändå komma från en tidigare parning ;) ...färgerna utvecklas säkerligen över tid, ta bilder om det är möjligt, det vore kul att se utvecklingen av färgmönstret. 8-)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
ernst the frog
Började med grodor år: 2008

Inlägg av ernst the frog »

Bild på nykomlingen. tagen med mobilen så det är ju inte jätte bra men men...
lillagrodan.JPG
lillagrodan.JPG
tummen

Inlägg av tummen »

Tillräckligt bra i alla fall ;) ....kul med bilder på "lillen/lillan"..... :!:
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

Har du sett fler småttingar ännu? :?
Thomas

tummen

Inlägg av tummen »

ernst the frog skrev:Hej igen.
Mina Auratus spelar & leker, det blev ägg. lämnade detta åt grodorna själva på vinst eller förlust. Nu har tydligen det kläckts några yngel : )
Jättekul ! Det som jag tycker verkar konstigt är att det är "birkhahnen" som bar runt på dom ???? Jag har alltså bara sett dom två "nominaterna" leka & greja runt i filmburkarna. "Birkhahnen" har aldrig deltagit i leken vad jag sett. Gör dom så här ?
Har du sett detta? Längst ner hade de förut en birkhahn till salu, men den hade visst gått nu....annars kanske det hade vart nå´t för dig?
http://www.dartfrog.co.uk/amphibians.html

Annars kanske den här sidan innehåller nå´t kul?
http://www.dutch-rana.nl/index.php?opti ... &Itemid=34
Thomas

ernst the frog
Började med grodor år: 2008

Inlägg av ernst the frog »

Jo ! jag tror jag köpte mina 2 green/bronze giant av dom (dutch.rana) på Hamm mässan faktiskt. Men såg ingen som liknande "birk" på hela mässan otroligt nog :o Han/hon e min favorit :D
tummen

Inlägg av tummen »

ernst the frog skrev:Jo ! jag tror jag köpte mina 2 green/bronze giant av dom (dutch.rana) på Hamm mässan faktiskt. Men såg ingen som liknande "birk" på hela mässan otroligt nog :o Han/hon e min favorit :D
Så det är inte en vanlig auratus, utan bronze giant du har? :shock:
Hur stora blir de? Har du lite bilder på dem? Mera info!!!!!!! :mrgreen:
Så birkhahn är din favorit? Synd att du inte fick reda på min tipslänk lite tidigare då..... :(

I din "Birkhan?"-tråd har jag också efterlyst bilder på din Birkhan, har du något att bidra med?
Thomas

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

ser väldigt orginell ut
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd. Men förstår jag det rätt att du har olika auratusvarianter tillsammans som dessutom förökar sig?
I så fall är det inte konstigt om ungarna blir väldigt originella. Sådant har aldrig uppmuntrats i hobbyn och det skulle vara mycket olyckligt om du låter några av ungarna från en sådan grupp leva vidare. Det kanske låter hemskt, men bara misstanken att det rör sig om korsningar borde leda till avlivning.
Eftersom man inte alltid kan se på ungarna vilka som är föräldrar är den enda lösningen att undvika korsningar att ALDRIG ha arter/varianter som kan korsa sig tillsammans. Har man det ändå är inte äggen värda att sparas helt enkelt.

Om jag har missförstått det hela och du inte alls har två varianter av D.auratus tillsammans ber jag om ursäkt för missförståndet.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
tummen

Inlägg av tummen »

Simon skrev:
ser väldigt orginell ut
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd. Men förstår jag det rätt att du har olika auratusvarianter tillsammans som dessutom förökar sig?
I så fall är det inte konstigt om ungarna blir väldigt originella. Sådant har aldrig uppmuntrats i hobbyn och det skulle vara mycket olyckligt om du låter några av ungarna från en sådan grupp leva vidare. Det kanske låter hemskt, men bara misstanken att det rör sig om korsningar borde leda till avlivning.
Eftersom man inte alltid kan se på ungarna vilka som är föräldrar är den enda lösningen att undvika korsningar att ALDRIG ha arter/varianter som kan korsa sig tillsammans. Har man det ändå är inte äggen värda att sparas helt enkelt.

Om jag har missförstått det hela och du inte alls har två varianter av D.auratus tillsammans ber jag om ursäkt för missförståndet.
Jag tycker så här: Har man fått fram auratus (-eller andra mixar av olika stammar av samma art) kan dessa mycket väl få leva vidare som en "terrarievariant/terrariestam" av arten i fråga, men det skall i så fall framgå att det just är en terrariemix-sort man har om man säljer dessa vidare. Likaså om man har en okänd variant av en art, då skall detta framgå tydligt! ;)

HYBRIDER däremot av olika arter, t.ex. D.tinctorius X D.auratus eller andra hybrider tycker jag vi helt skall undvika, arterna är snygga nog ändå utan att behöva korsas. :mrgreen:
Thomas

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

tummen skrev: Jag tycker så här: Har man fått fram auratus (-eller andra mixar av olika stammar av samma art) kan dessa mycket väl få leva vidare som en "terrarievariant/terrariestam" av arten i fråga, men det skall i så fall framgå att det just är en terrariemix-sort man har om man säljer dessa vidare. Likaså om man har en okänd variant av en art, då skall detta framgå tydligt! ;)

HYBRIDER däremot av olika arter, t.ex. D.tinctorius X D.auratus eller andra hybrider tycker jag vi helt skall undvika, arterna är snygga nog ändå utan att behöva korsas. :mrgreen:
Som jag nämnt i en annan tråd är artkonceptet ganska subjektivt och det kan därför bli svårt för dig om du vill tillåta korsningar mellan varianter men inte mellan arter. Som du säger själv är grodorna snygga ändå och behöver inte korsas. Det slutar antingen i förvirring eller leopardgecko-hobby.
Hittar man på en egen korsning och sätter nått namn på den kommer namnet försvinna tillslut. Då kommer någon tycka att de ser ut som x, sätta ihop dom med andra x när det i själva verket är y och så blir det hybrider av alltihopa.

Detta har alltid varit en oskriven regel i dendrobatidsammanhang. Man blandar inte!
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"