Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ljud
- RogerL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 6 gånger
Ljud
I lördags talade Lars Ö bland annat om betydelsen av ljud. Jag förstår att några av trodde att jag skojade när jag för ett par veckor sedan beskrev hur jag fick fart på grodorna med hjälp av olika musik. Det gjorde jag inte. Ny måste jag givetvis ta det där en nivå till. Jag skulle vilja ha ljud på en dator och på densamma ha nåt program som styr när ljudet går på. Helst skulle jag vilja styra en stroboskop lampa (blixt) från datorn också. Nån som kan hjälpa mej med idé om programvara? Jag är ingen hacker. Jobbar helst med Mac. Tacksam för input. Roger
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Ljud
Låter som du med snart kommer att sitta i Tellstick träsket och leta nya funktioner
M.a.o. Tellstick har program och funktioner, t.ex Switchking där du kan lägga regelstyrda till/från slag och även styra dimmers med mycket mer.
Bara till att hänga på här http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=3984
//Håkan
M.a.o. Tellstick har program och funktioner, t.ex Switchking där du kan lägga regelstyrda till/från slag och även styra dimmers med mycket mer.
Bara till att hänga på här http://pilgift.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=3984
//Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
-
MartinF
- SDS-medlem

- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
jupp välkommen in i nördrummet
i artikeln till pilgiftaren kommer jag även ta med sånna saker du vill ha
det kommer vara så enkelt så du kommer fixa det utan att ens ha något kunnande innan
i artikeln till pilgiftaren kommer jag även ta med sånna saker du vill ha
det kommer vara så enkelt så du kommer fixa det utan att ens ha något kunnande innan
Be kind rewind.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej på er alla goa gubbar! 
Jag refererar också till Lars väldigt informativa och kompetenta föredrag i lördags. Går det att mata in klimatdata som den han talade om, eller kan ni, här i denna tråd ge en sammanfattning av hur långt man kommer med era telestix eller vad de heter. Följdfrågan blir: vad kostar det för varje ny burk? I mitt fall har jag fn sju terrarier igång. Blir det en 7x så hög kostnad som för ett eller hur funkar detta, och som sagt, vad kan detta system göra?
Jag refererar också till Lars väldigt informativa och kompetenta föredrag i lördags. Går det att mata in klimatdata som den han talade om, eller kan ni, här i denna tråd ge en sammanfattning av hur långt man kommer med era telestix eller vad de heter. Följdfrågan blir: vad kostar det för varje ny burk? I mitt fall har jag fn sju terrarier igång. Blir det en 7x så hög kostnad som för ett eller hur funkar detta, och som sagt, vad kan detta system göra?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
MartinF
- SDS-medlem

- Kontakt:
kostnad per burk beror helt enkelt på hur många brytare till vill kontrollera till varje burk
Nexa 3-pack kostar ca 150-170
en tmp/luftfuktighetsmätare 120---uppåt
mjukvaran = gratis
raspberry pi med minneskort ca 500 (denna behövs bara 1 av om du inte vill köra cluster :p )
RFXtranciver 800-900 behövs bara 1
Jag håller på o göra en frogLinux så folk utan kunskap bara ska behöva köpa prylarna starta och klicka med musen
Nexa 3-pack kostar ca 150-170
en tmp/luftfuktighetsmätare 120---uppåt
mjukvaran = gratis
raspberry pi med minneskort ca 500 (denna behövs bara 1 av om du inte vill köra cluster :p )
RFXtranciver 800-900 behövs bara 1
Jag håller på o göra en frogLinux så folk utan kunskap bara ska behöva köpa prylarna starta och klicka med musen
Be kind rewind.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Som NOsen skrev, där har du grunden för ljus, fläktar och vatten samt temp. Behövs skarvdosor till ljus, fläktar och även vatten om man har flera regnpumpar men de har man ju oftast redan.
Sen kan man trixa och skaffa en dimmer brytare och dela på ljus i 2 kanaler, reläkort om man vill ge sig på avancerade styrningar eller fler brytare om man enbart väljer händelsestyrda tillslag i mjukvaran.
Finns i stort sett ingen gräns på vad man kan tänkas styra, så länge det går på elektricitet i alla fall...
Sen kan man trixa och skaffa en dimmer brytare och dela på ljus i 2 kanaler, reläkort om man vill ge sig på avancerade styrningar eller fler brytare om man enbart väljer händelsestyrda tillslag i mjukvaran.
Finns i stort sett ingen gräns på vad man kan tänkas styra, så länge det går på elektricitet i alla fall...
"Time flies like an arrow
-
MartinF
- SDS-medlem

- Kontakt:
och eftersom raspberry pi är en komplett dator kan du koppla på högtalare o spela upp ljud som åska eller en groda som spelar
lägger till den punkten i min lista
lägger till den punkten i min lista
Be kind rewind.