Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nybörjar tumnagel?
-
FredrikSa
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Nybörjar tumnagel?
Hej! Vilken art skulle experterna rekomendera som första tumnagel?
Har kikat lite på R.Imitator och R.variabilis. Är det någon skillnad i svårighet på de olika lokaliteterna inom dessa arter?
Mvh Fredrik
Har kikat lite på R.Imitator och R.variabilis. Är det någon skillnad i svårighet på de olika lokaliteterna inom dessa arter?
Mvh Fredrik
Tidigare Fredrik85
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Nybörjar tumnagel?
Hej!
Den erfarenhet jag har av ett fåtal imitator-lokaliteter, säger att R. imitator 'Cainarachi' (även "Nominat) är skitsvår medan däremot R. imitator 'Varadero' är skitenkel! Jag vet att det jag skriver är fånigt, eftersom min erfarenhet i sig själv inte är tillräckligt underlag för att yttra sig om huruvida en lokalitet inom i detta fall arten imitator skulle vara svårare än den andra. Hemma hos mig är det dock så. Varadero blir fler och fler, medan Cainarachi tynar bort och .. dör, får man väl förmoda. Har ingen förklaring på detta och vill för tydlighetens skull heller inte påstå att Cainarachi (Nominat) är svårare. Dock är statistiken hemma hos mig nattsvart.
Bengt Olsson och Michael Kaiser är två av föreningens medlemmar som lyckats bra med nominat-imitatorn, så kolla gärna med dem!
R. variabilis har jag ingen erfarenhet av.
Flera inputs från någon?
Den erfarenhet jag har av ett fåtal imitator-lokaliteter, säger att R. imitator 'Cainarachi' (även "Nominat) är skitsvår medan däremot R. imitator 'Varadero' är skitenkel! Jag vet att det jag skriver är fånigt, eftersom min erfarenhet i sig själv inte är tillräckligt underlag för att yttra sig om huruvida en lokalitet inom i detta fall arten imitator skulle vara svårare än den andra. Hemma hos mig är det dock så. Varadero blir fler och fler, medan Cainarachi tynar bort och .. dör, får man väl förmoda. Har ingen förklaring på detta och vill för tydlighetens skull heller inte påstå att Cainarachi (Nominat) är svårare. Dock är statistiken hemma hos mig nattsvart.
Bengt Olsson och Michael Kaiser är två av föreningens medlemmar som lyckats bra med nominat-imitatorn, så kolla gärna med dem!
R. variabilis har jag ingen erfarenhet av.
Flera inputs från någon?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
FredrikSa
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Tack för inputen Rikard! Din erfarenhet är fortfarande större än min! Får fortsätta fundera, ligger några månader eller så framåt i tiden så det är ju ingen brådska.
Kanske dyker upp någon mer erfarenhet här närmaste dagarna också.
Var inte blyga nu ser ju hur många som kollat inlägget
Kanske dyker upp någon mer erfarenhet här närmaste dagarna också.
Var inte blyga nu ser ju hur många som kollat inlägget
Tidigare Fredrik85
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Jag skulle satsa på Variabilis som första tumnagel då den går att hålla i grupp. Imitator är monogam och ska hållas som par när de blir könsmogna.
Johan
Johan
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Mja. Flera imitatorer kan hållas i grupp. Kanske inte på pappret men väl i terrarium av rätt storlek och med genomtänkt inredning. varadero hemma hos mig funkar i grupp och blir fler. Cainarqchi fungerar i grupp hos Olsson. Tror han tre sina ungar växa upp i burken, men det får han själv utröna.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Visst finns det exempel på imitator som hålls i grupp. Anser ändå att de funkar mycket bättre att hållas parvis och inte tillsammans med några andra grodor. Olika lokaliteter beter sig lite olika men det blir lätt att man generaliserar då underlaget för tex min bedömning i flera fall handlar om ett par. De jag hållit i flera par visar också på stora variationer i beteende, fortplantningsvilja, produktivitet mm.
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
En annan svårighet med Imitator som man bör ha med i beräkningen är att man ska vara observant och ha kunskapen att se de grodor som blir undertryckta av det dominerande paret och ha möjlighet att göra något åt saken.
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
En av de absolut enklaste och billigaste är R.amazonica Franska Guayana. Orädd liten groda som trivs i grupp. Lättodlad.