Art/skötsel beskrivningarna.....

Frågor om sidan eller föreningen
tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:15

Som utlovat kommer här en uppdaterad variant:
Språkligt får ni gärna hjälpa till genom att rätta eller skiva om innehållet..... ;)

---------------------------------------------------------------
Dendrobates tinctorius

Detta är en ganska stor groda, som blir mellan 3,2-6,4 cm beroende på vilken variant det är , och kön spelar också en viss roll, honorna tenderar att bli större än hanarna av respektive variant.

De finns i ett ganska stort område, i Surinam, Guyana, Franska Guyana, och nordöstra Brasilien.
I naturen lever de på regnskogens botten, bland löv, nedfallna träd, kvistar och stenar, upp till någon eller några meters höjd. I terrariet kan de klättra omkring ordentligt, bli inte förvånad om de klättrar upp till taket i terrariet.

Terrariet inreds med löv grenar/rötter och olika växter, gärna mossor och bromelior, som ibland används för att husera ynglen tills de växt till sig och blivit smågrodor. När det gäller vilka andra växter det finns som lämpar sig för terrariebruk så är det upp till var och en att testa vilka växter man klarar av att hålla liv i. Här på pilgift.se finns det mycket skrivet om detta, därför går jag inte in närmare på det här.

Någon typ av äggläggningsplats behövs också, det kan vara en liten kruka eller ett halvt kokosnötsskal med en öppning på sidan, och med någon typ av lock/fat eller platta inuti som honan lägger äggen på. Terrariet skall duschas minst en gång dagligen, och det skadar inte att man har ett vattenfall inbyggt i terrariet, då håller man lättare uppe luftfuktigheten på 80-100%. Temperatur 25-29 grader dagtid, 20-21 nattetid.
Skötseln är ganska lätt, snarlikt som för D.auratus, fast se upp om ni har flera honor i samma terrarium för de kan vara relativt aggressiva sinsemellan.
Bäst är det att hålla dem i små grupper med två hanar och en hona, detta kan också ge ett bättre odlingsresultat enligt vissa odlare. Honor som växt upp tillsammans tenderar dock att tolerera varandra bättre än de som introducerats tillsammans som vuxna. Skall man ha större grupper så är det nog ändå säkrast att ha en övervikt av hanar.

Hanarna är slankare och lite mindre än honorna och har oftast större fingerskivor, ( oftast hjärtformade) och ropar med ett dämpat surrande, knappt hörbart utanför terrariet. D.tinctorius finns i många olika färgvarianter(”morpher” eller ”morfer”) beroende på deras härkomst, och många av dessa varianter odlas regelbundet i fångenskap.

Honorna leds av den ropande hanen till äggläggningsplatsen, där lägger hon 4-12 ägg. Äggen kläcks efter 10-14 dagar och ynglen bärs sedan ett och ett av hanen till någon liten vattensamling för att växa och omvandlas till smågrodor, detta tar omkring 9-15 veckor. Sedan föds unggrodorna upp på smått foder, t.ex. hoppstjärtar och små bananflugor.
Äggen kan tas undan när de är någon dag gamla och födas upp separat. Ynglen kan vara kannibaliska, men om man bara ser till att det finns gott om plats och tillräckligt med foder så lämnar de för det mesta varandra ifred.


Sammanställningen är gjord av Thomas ”Tummen” Wallén utifrån olika hemsidor på internet och från olika böcker.
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 26 gånger.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:42

Och här kommer en uppdaterad azureus-beskrivning:
--------------------------------------------------

Dendrobates (tinctorius) azureus

D. azureus ansågs länge som en egen art men numera räknas den som en underart till D.tinctorius. D.azureus blir för det mesta omkring 3.5-4 cm lång, honorna ibland något större, kring 5 cm.
De finns endast på en plats, på Sipaliwini-savannen i Surinam, och troligen också i angränsande delar just på andra sidan av gränsen i Brasilien. Det är ett geografiskt begränsat område , och arten är ganska utsatt i naturen, inom terrariehobbyn är den däremot ganska väl etablerad sedan lång tid tillbaka och de är hyfsat lätta att få tag i.
I naturen lever de på regnskogens botten, bland löv, nedfallna träd, kvistar och stenar, upp till någon eller några meters höjd. I terrariet kan de klättra omkring ordentligt, bli inte förvånad om de klättrar upp till taket i terrariet.

Terrariet inreds med löv grenar/rötter och olika växter, gärna mossor och bromelior, som ibland används för att husera ynglen tills de växt till sig och blivit smågrodor. När det gäller vilka andra växter det finns som lämpar sig för terrariebruk så är det upp till var och en att testa vilka växter man klarar av att hålla liv i.

För grodornas del krävs det inte så stora terrarier, omkring 40 liter räcker för ett par eller en trio, men större terrarier ger bättre möjligheter vad det gäller inredning och val av växter osv. En bottenyta på ungefär 60*40 cm och en höjd på 40-50 cm kan nog vara ett riktmärke att hålla sig till.

Någon typ av äggläggningsplats behövs också, det kan vara en liten kruka eller ett halvt kokosnötsskal med en öppning på sidan, och med någon typ av lock/fat eller platta inuti som honan lägger äggen på. Terrariet skall duschas minst en gång dagligen, och det skadar inte att man har ett vattenfall inbyggt i terrariet, då håller man lättare uppe luftfuktigheten på 80-100%. Temperatur 25-29 grader dagtid, 20-21 nattetid.

Skötseln är ganska lätt, snarlikt som för D.auratus, fast se upp om ni har flera honor i samma terrarium för de kan vara relativt aggressiva sinsemellan.
Bäst är det att hålla dem i små grupper med två hanar och en hona, detta kan också ge ett bättre odlingsresultat enligt vissa odlare. Honor som växt upp tillsammans tenderar dock att tolerera varandra bättre än de som introducerats tillsammans som vuxna. Skall man ha större grupper så är det nog ändå säkrast att ha en övervikt av hanar.

Hanarna är slankare och lite mindre än honorna och har oftast större fingerskivor, ( oftast hjärtformade) och ropar med ett dämpat surrande, knappt hörbart utanför terrariet.
Honorna leds av den ropande hanen till äggläggningsplatsen, där lägger hon 4-10 ägg. Äggen kläcks efter 10-14 dagar och ynglen bärs sedan ett och ett av hanen till någon liten vattensamling för att växa och omvandlas till smågrodor, detta tar omkring 9-15 veckor. Sedan föds unggrodorna upp på smått foder, t.ex. hoppstjärtar och små bananflugor.
Äggen kan tas undan när de är någon dag gamla och födas upp separat. Ynglen kan vara kannibaliska, men om man bara ser till att det finns gott om plats och tillräckligt med foder så lämnar de för det mesta varandra ifred.

En sak som kan vara viktigt att veta är att det finns en variant av D.tinctorius som är väldigt snarlik D. azureus; den blå sipaliwini-tinctoriusen. Den lever inte bara nära rent geografiskt, den är så lik azureus att man lätt tar miste på dem om man inte är erfaren. Den kan mycket väl vara den felande länken mellan D. azureus och D. tinctorius. Därför är det viktigt att man håller ordentligt reda på vilken variant av groda det är man har, för det förekommer också hybrider mellan blå sipaliwini-tinctorius och azureus inom terrariehobbyn, men seriösa uppfödare håller dessa arter/varianter åtskilda.

Sammanställningen är gjord av Thomas ”Tummen” Wallén utifrån olika hemsidor på internet och från olika böcker.
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 26 gånger.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:46

Här är senaste varianten på O.pumilio-artbeskrivningen så slipper vi leta tillbaka för att se hur den såg ut:
----------------------------------------------------------------------

Oophaga pumilio

Den här förtjusande grodan lever längs norra kusten av Panama, Costa Rica, Nicaragua, och på öarna längs kusten. De lever i låglandsregnskogen på 0-800 meter över havet. De finns i många olika färger; röd, röd med blå ben, gula & gröna med eller utan vit undersida, med eller utan fläckar, blå, mm.

Det är en liten groda; de blir inte större än 18-20 mm långa, honorna kan vara något kraftigare än hanen. Könen är svåra att skilja åt. Hanen ropar med ett drillande läte. Hanarna är mycket aggressiva, och kan till och med ge sig på betydligt större hanar av andra arter såsom tex D.tinctorius. Därför håller man dem bäst i små grupper om en hane och ett par honor. Håller man mer än en hane per terrarium så kommer den svagare oftast att riskera att stryka med på kuppen. Terrariestorleken bör vara omkring 60*40*50 cm eller mer, det skall vara utrustat med grenar/rötter för klättring och mossa och löv på botten, en romgömma (ett halvt kokosnötskal, filmburk, etc.) och gärna ett vattenfall eller en liten bäck. Bromelior krävs för lyckad avel, eftersom grodorna behöver många små gömställen för ynglen när de kläcks, där de kan utvecklas till färdiga smågrodor (man kan också tänka sig att många små filmburkar kan ersätta bromelior, men hur snyggt blir det?). Även andra växter kan planteras. Ett dusch-system eller dagliga sprutningar med vatten krävs för att hålla luftfuktigheten lagom, dagtid omkring 80% nattetid upp till 100%. Temperatur dagtid 23-25 grader och nattetid något lägre, omkring 20 grader. De äter små bananflugor, hoppstjärtar, myror och kvalster.

Hanen ropar på honan som kommer och lägger äggen (2-15 stycken) i romgömman. Hanen befruktar, vattnar och skyddar äggen tills de efter omkring 10-19 dagar kläcks, därefter tar honan ett yngel i taget och transporterar dem till olika vattenställen i bromeliorna. Hon kommer återvända varje eller varannan dag för att mata ynglen med foderägg. Efter ungefär 2 månader klättrar de en centimeter långa unggrodorna upp och börjar äta småinsekter; först hoppstjärtar, små blomflugor, bladlöss och annat smått. De blir könsmogna efter ungefär 10 månader.

Alternativa avelsbeteenden finns också, så här skriver Bengt O :
"När det gäller pumilio så är inte bromelior ett måste. I själva verket saknas bromelior helt i många pumiliobiotoper. De behöver nåt ställe där det finns vatten för ynglen. Det är dessutom hanen som bestämmer var ynglen ska placeras. Det är han som vaktar och fuktar äggen, ser när de är färdiga för att kläckas. Lockar då dit honan och driver henne till en lämplig plats att placera ynglen. Tror också att han (precis som imitator) lockar honor att lägga foderägg genom att sitta i vattnet hos ynglen och spela.
Mina pumilio kunde lägga upp till 15 st ägg.
Äggen las nästan alltid helt öppet på ett blad."

Så det kan alltså löna sig att prova alternativa odlings"recept"....

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera olika böcker,andras erfarenheter, samt olika hemsidor på internet.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:49

...och här kommer den senaste versionen på Ph.vittatus:
--------------------------------------------------------

Phyllobates vittatus

Ph. vittatus är en liten lättskött groda från stillahavskusten i Panama och Costa Rica.
Den blir bara omkring 3 cm lång och lever i regnskogen nere på marken i närheten av små bäckar mellan klippor, blad och rötter. Detta är en av de första pilgiftsgrodorna som hållits i terrarium och rekommenderas ofta som nybörjargroda.

Lämplig terrariestorlek är ungefär 80*50*50 upp till 70*60*70 för tre eller fler individer. Terrariet skall inredas som för övriga pilgiftsgrodor; mossa och löv på botten, bromelior och andra växter, gärna en bäck eller ett vattenfall, rötter och kanske lite stenar, samt en romgömma av något slag; en halv kokosnöt, en filmburk eller dylikt. Temperaturen skall dagtid vara mellan 26-29 grader, nattetid mellan 21-25 grader. Luftfuktigheten skall ligga på 70-90% dagtid och gärna nära 100% nattetid. Duscha terrariet flera gånger varje dag. Födan är den vanliga för pilgiftsgrodor; småinsekter såsom bananflugor, hoppstjärtar, vissa myrarter, och andra små insekter.

Odling går till på följande sätt:
Hanen ropar med drillande toner hela dagarna från någon hög plats på den något större och kraftigare honan. Är hon intresserad kommer hon dit, följer honom till romgömman, samtidigt som hon rör vid hanens rygg med frambenen. Framme vid romgömman lägger honan upp till 25 ägg (utan amplexus) och lämnar sedan platsen. Hanen befruktar äggen och bevakar dem tills de kläcks, han bevattnar även äggen varje dag. Äggen kläcks efter 9-17 dagar, och hanen hjälper ofta till med detta genom att sätta sig på äggen för att underlätta kläckningen. Ynglen slingrar sig upp på pappans rygg och han flyttar dem till en lämplig vattensamling. Sedan får ynglen klara sig själva. Ynglen kan därefter flyttas till ett akvarium för uppfödning, de kan födas upp tillsammans och de är inte kannibaliska. I övrigt kan de födas de upp på samma sätt som D.auratus. Efter 75-80 dagar i 25-gradigt vatten går unggrodorna upp på land, och de kan direkt äta bananflugor. De blir könsmogna efter ca 10-12 månader. Ge honan möjlighet att vila upp sig genom att simulera torrtider då och då.

Sammanställningen är gjord av Thomas Tummen Wallén utifrån flera böcker och hemsidor på internet.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 26 feb 2009, 13:54

...VAD tycker ni nu om dessa? Komplettera med egna erfarenheter om ni tycker det behövs. :) Alla "svenskalärare" är också välkomna att bidra! För det är ju lätt att slinta på tangenterna.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 962
Blev medlem: 24 jan 2008, 08:32
Började med grodor år: 2006
Ort: Linköping
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av Pny » 26 feb 2009, 17:39

Jag tycker att texten om Phyllobates vittatus håller så hög klass att den kan läggas upp helt utan ändringar... :lol: De andra känns lite "pratiga" och behöver justeras lite...
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri

Har inga grodor just nu!

Grimgal
Inlägg: 109
Blev medlem: 31 jan 2008, 09:30
Började med grodor år: 2008
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av Grimgal » 27 feb 2009, 10:37

Efter att snabbt skummat igenom texten fann jag en hel del fel kommateringar. Ett fel som upprepades ett flertal ggr var ",och", kommat är onödigt. Lägg gärna till fotnoter som förklarar begrepp såsom amplexus. Länka även till vart informationen om växterna finns, även detta kan göras genom fotnoter. Då odlingsrecept inte är särskrivet kan det inte skrivas odlings"recept", utan ska skrivas "odlingsrecept". Många meningar är onödigt långa, se t.ex. första stycket om D.tinctorius. Detta består av en mening!

Jag står fortfarande fast vid att den engelska litteraturen är långt överlägsen dessa artbeskrivningar. Boken "Poison Frogs" är helt klart värd priset, då den innehåller allt man behöver veta och en hel del därtill.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 27 feb 2009, 14:42

Grimgal skrev:Efter att snabbt skummat igenom texten fann jag en hel del fel kommateringar. Ett fel som upprepades ett flertal ggr var ",och", kommat är onödigt. Lägg gärna till fotnoter som förklarar begrepp såsom amplexus. Länka även till vart informationen om växterna finns, även detta kan göras genom fotnoter. Då odlingsrecept inte är särskrivet kan det inte skrivas odlings"recept", utan ska skrivas "odlingsrecept". Många meningar är onödigt långa, se t.ex. första stycket om D.tinctorius. Detta består av en mening!

Jag står fortfarande fast vid att den engelska litteraturen är långt överlägsen dessa artbeskrivningar. Boken "Poison Frogs" är helt klart värd priset, då den innehåller allt man behöver veta och en hel del därtill.
Tack för svenskalektionen, men vi har förut konstaterat att det som saknas är lättillgänglig information på svenska, och det börjar jag nu bygga upp här, om du tycker jag gör det dåligt så kom igen och gör en bätttre version själv! :mrgreen: Du har säkerligen rätt i dina påpekanden om svenskan i mina artbeskrivningar, jag får väl skylla på att det lätt blir svårt att "se" vad man skrivit och hur när man gör det så här direkt i tråden. Jag får redigera lite och komma tillbaka med en uppdaterad version.....
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av tummen » 27 feb 2009, 14:44

Pny skrev:Jag tycker att texten om Phyllobates vittatus håller så hög klass att den kan läggas upp helt utan ändringar... :lol: De andra känns lite "pratiga" och behöver justeras lite...
Detta tolkar jag som att den snart kommer upp under "arter" och jag kan därför ägna mig åt att skriva om de andra....? :lol: Pratigeheten skall åtgärdas, det lovar jag! Vad sägs om en faktadel i början och därefter lite löpande text? ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

admin Frank
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 334
Blev medlem: 22 jan 2008, 23:02
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Artbeskrivningarna.....

Inlägg av admin Frank » 27 feb 2009, 22:33

Nu är texten för Phyllobates vittatus upplagd.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster