Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hur föra grodhobbyn framåt?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Hur föra grodhobbyn framåt?

Inlägg av Pny »

När jag startade pilgift.se för något år sedan hade jag en vision om att få igång en aktiv internet-community kring pilgiftshobbyn, något som bland annat Svenska Dendrobatidsällskapet (SDS) dessvärre misslyckats med.

Det kanske är lite tidigt att säga att vi lyckats med detta, men jag känner iallafall att vi är en god bit på väg. Vår första grodträff som BengtO tagit initiativet till är också ett stort steg framåt för hobbyn vid sidan om pilgift.se

Hur tycker ni att vi ytterligare kan hjälpas åt att föra grodhobbyn framåt?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Hur föra grodhobbyn framåt?

Inlägg av PittoresktMangel »

Inte för att vara petig, men även jag tog väl initiativ? Det var ändå jag som la in tråden från första början. :)

Möjligtvis skulle föredrag om grodor kanske få fler människor att fastna i det underbara pilgiftsträsket. Om man hade föredrag med mycket bilder på grodor och terrarium som lockar människor. Sen är det en fördel om föredragen är gratis. Man får även annonsera mycket om det nu skulle bli så att ett eller flera föredrag blir av.
Grodor och huggormar
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

PittoresktMangel skrev:Inte för att vara petig, men även jag tog väl initiativ? Det var ändå jag som la in tråden från första början. :) Möjligtvis skulle föredrag om grodor kanske få fler människor att fastna i det underbara pilgiftsträsket. Om man hade föredrag med mycket bilder på grodor och terrarium som lockar människor. Sen är det en fördel om föredragen är gratis. Man får även annonsera mycket om det nu skulle bli så att ett eller flera föredrag blir av.
Detta är frågor SDS styrelse har brottats med i +10 år. Hur gör man? För det första tror jag att det som gjort denna sida så framgångsrik - om man verkligen skall kalla den det, för som du säger Pny, det är väldigt tidigt att säga något om det då vi faktiskt är ett dussin här, inte mer - är det otvugna. I en förening skall man inte bara ha en gemensam agenda och intresseriktning utan också gilla varandra! :?
Föreningsmedlemsskap är en nivå av överlåtelse. Att hänga på ett forum en heeeelt annan. Det du skriver om Lud, förlåt, PittoresktMangel (du skall få berätta storryn bakom det aliaset i övermorgon. Är väldigt intresserad!) föredrag, bildband etc, och gärna att de skall vara gratis, fångar ganska väl in vad akvarie- och reptilföreningar pysslar med men också vad medlemmar önskar - att det skall vara gratis. Kanske kan man få det att funka men jag tror nog att vi behöver jobba mer med att sätta fart på hobbyn, inte främst på forumspostande - i alla fall inte om vi saknar täckning i egen erfarenhet.
Vem som helst kan ju göra det här!
Eller för att gå rakt på och besvara den initiala frågan denna tråden bär sitt namn efter:
hur föra grodhobbyn framåt?

för mig är svaret på den frågan enkel: du och jag, tummen och hela bunten av oss "måste" få ändan ur vagnen och hålla grodor. Självklart inte ett måste, som i "du måste följa lagen", utan det måste bli dags för dig också att uppleva hur berikande det är med en regnskogsburk (eller hel vägg!) i ditt hem!

Vidare behöver vi plocka massor av yngel och dessutom göra schysta artiklar med aPbra foto, som fångar folks intresse och gör att andra blir nyfikna. Om vi inte har ett grodterrarium (minst) igång i varje hyffsat stor stad, kan man inte förvänta sig att folk skall upptäcka hur vackert det är, hur lätta de är att hålla osv. Kanske skall vi strategiskt skriva i reptis grodlänkar och hela tiden länka hit och mata folk med duktigt bra bilder och enkla manualer som visar att alla kan!

Bengt borde bli hedersmedlem som efter NITTON år konstaterar att Lukas (?) är död. NITTON år! Det säger en hel del om Bengt, men också om att de inte kräver kärnfysiksbriljans (ursäkta Bengt!) utan sund noggran kontinuitet.

Pny - mycket bra tråd!

Kommentarer? Pny? Lars?
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Jag sitter i samma tankebanor som dig Ricard. Men jag har inga direkta svar på hur man skall gå till väga.

Ett annat "problem" som jag tror avskräcker folk från att skaffa pilgift är uppfödningen av bananflugor. Om man på något vis kan presentera uppfödningen på ett enkelt sätt så kanske man även där kan vinna en och en annan person. Eller? Är jag helt fel ute?

Jag ska strax starta upp mitt andra pilgiftsterrarium (mitt fjärde terrarium för stunden). Och att bara starta upp ett terrarium och pyssla och ha sig är en underbar känsla, som man på något vis kan förmedla?

Ps. Jag berättar på lördag om mitt alias, inte så märkvärdigt ändå. Haha. ;)
Grodor och huggormar
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Titta vad jag hittade! Dessa trådar hänger ihop. Skall vi ... Ja, detta får vi samtala om på lördag.

Skall Sveriges grodförening braka ihop? Skall det tillåtas?
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Gällande flugor finns lösningen PRENUMERATION . . .
En kille på repti skickar på test en kultur/vecka. Det är en variant. Kostar 140:-/månad inkl. frakt. Det kan det väl kanske vara värt för att slippa koka etc? Och köp det som behövs till en laddning så ser du att 140:- snart tar slut...
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Klart det inte ska tillåtas. Vi kommer nog fram till något på lördag. Ett rum fullt av grodor och människor som tittar på grodorna kan nog göra underverk.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem

Det kan vara en möjlighet. Dock så tycker jag inte att det är så svårt att koka gröt. Det är bara att lära folk. :)
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Pny »

PittoresktMangel skrev:Inte för att vara petig, men även jag tog väl initiativ? Det var ändå jag som la in tråden från första början. :)
Det var givetvis BengtO's gästfrihet att stå värd för träffen jag syftade på, men jag ser verkligen fram emot kommande grodmöte hemma hos dig också! 8-)
Hulteke skrev:För det första tror jag att det som gjort denna sida så framgångsrik - om man verkligen skall kalla den det, för som du säger Pny, det är väldigt tidigt att säga något om det då vi faktiskt är ett dussin här, inte mer - är det otvugna.
Nu är du inte rättvis... Jag som kan se statistiken kan avslöja att det är 71 st av våra registrerade medlemmar som varit inloggade denna månad, utöver det en massa "lurkers"... bara förra veckan hade vi så mycket som 932 besök. Jämför det med SDS eget forum eller någon av de nu nedlagda privata grodforumen så måste det ses som en framgång. Vad förväntar du dig???

Med sidor som denna, denna och denna skulle jag vilja påstå att jag är en av dom privatpersoner som gjort mest för pilgiftshobbyn de senaste två åren... (Den förstnämnda artikeln har även publicerats i orkidéesällskapets medlemstidning).

Jag tycker mig också ana en viss nedlåtande ton mot tummen som trots bristande erfarenhet gör allt han kan för att bidra till sidans utveckling...

Jag vill också passa på att tacka och berömma alla som startat trådar med bilder eller filmer under "Medlemmarnas djur och terrarium", då dessa är mycket inspirarande!

Min fråga var hur vi skall inspirera andra att göra detsamma(!) inte hur vi skall racka ned på dom som försöker!
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
UrbanV
Har gett tack: 4 gånger

Inlägg av UrbanV »

Jag håller med Pny fullt ut att forumet är en framgång och något av det bästa som som hänt pilgfiftssverige på länge. Hoppas att den entusiasm som finns här kan bidra till att få fart på och rädda det nästan insomnade SDS. Kanske träffen på lördag kan bli ett embryo till en nystart.
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"