Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hur giftiga är våra grodor?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Hur giftiga är våra grodor?

Inlägg av jsl »

Vi vet att våra grodor tappar gift i fångenskap. Hur pass mycket tappar de? Hur pass giftiga är de i fångenskap? Jag hittar ingen riktigt bra info kring detta.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Hur giftiga är våra grodor?

Inlägg av HåkanP »

Bra fråga! En annan är om giftigheten på de grodor som farmas upp, exporteras och sedan direkt ut i handeln och hem i ett terrarie?
Eller ännu värre, de som påstås vara farmade men i verkligheten är vildfångade... Som gjort för att någon förr eller senare ska ta en groda i sin hand som är rätt giftig i tron om att den tappat giftet.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1981

Inlägg av Skrot-Nisse »

Håkan skrev:Bra fråga! En annan är om giftigheten på de grodor som farmas upp, exporteras och sedan direkt ut i handeln och hem i ett terrarie?
Eller ännu värre, de som påstås vara farmade men i verkligheten är vildfångade... Som gjort för att någon förr eller senare ska ta en groda i sin hand som är rätt giftig i tron om att den tappat giftet.

/Håkan
Bra reflektion där !
Vildfångade terribilis ska ju enligt vissa hålla sig ordentligt giftiga upp till tio år i terrarie.
En viss försiktighet bör nog iakttas iaf, det finns dom som fått milda förgiftningssymton på fångenskapsfödda tinctorius.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag har läst nånstans att giftigheten avtar inom 6 månader. Var har du hört om 10 år? Vill gärna också veta var du hört om tinctoriusen. Mycket intressant i så fall.
Skrot-Nisse
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1981

Inlägg av Skrot-Nisse »

jsl skrev:Jag har läst nånstans att giftigheten avtar inom 6 månader. Var har du hört om 10 år? Vill gärna också veta var du hört om tinctoriusen. Mycket intressant i så fall.
Om terribilisen står det i "Poison Frogs. Professional Breeders Series.".
Angående tinctorius så vet jag två medlemmar här på forumet som upplevt domningar i läpparna irritation i slemhinnor efter att ha hanterat tinctorius, jag är själv en av dom. Vad det gäller just den domnande känslan i läppar osv, så är det ett typiskt symptom på förgiftning av pilgiftsgrodor det finns beskrivet på ganska många ställen.
Det blir lättare med ett namn.
Så det får bli Skrot-Nisse istället.
Vadå hamster?
Med den kan man ju bygga en ......
Simon Bomholt
Började med grodor år: 1994
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av Simon Bomholt »

Jeg kender en tysker der sidste år blev forgiftet af A.silverstonie som han havde haft selv i 8 år, og som var kommet ind som vf. Han fangede dem ud med fingrene, vaskede hænder og tog nogle timer efter sine kontaktlinser ud. Hele området omkring øjnene hæevede, og han følte det som at han sand i øjnene i flere dage efter. Øjnene lukkede helt til, og først efter nogle timer med is poser gik det over
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Simon Bomholt skrev:Jeg kender en tysker der sidste år blev forgiftet af A.silverstonie som han havde haft selv i 8 år, og som var kommet ind som vf. Han fangede dem ud med fingrene, vaskede hænder og tog nogle timer efter sine kontaktlinser ud. Hele området omkring øjnene hæevede, og han følte det som at han sand i øjnene i flere dage efter. Øjnene lukkede helt til, og først efter nogle timer med is poser gik det over
Aj aj aj, bäst att vara riktigt försiktig med andra ord! Han fick väl inga mer bestående skador hoppas jag?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"