Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Inlägg av FrankD »

Det varierar väldigt mycket. 2006, innan jag skaffade mina första grodor, började jag odla de vanliga inhemska hoppstjärtarna i 3 små lådor med lite blöt torv och löv. Dessa kulturer lever fortfarande och är mycket produktiva. Substratet har under tiden förvandlats till en illa luktande geggamoja, men jag har aldrig bytt det. Inga av mina senare kulturer har ens kommit i närheten av att bli så gamla.
Will3
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Will3 »

Vad gör man om det duker upp orangevita mindre avlånga kryp i en kultur då? :/
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Sv: Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Inlägg av MarcusL »

drewes skrev:Det varierar väldigt mycket. 2006, innan jag skaffade mina första grodor, började jag odla de vanliga inhemska hoppstjärtarna i 3 små lådor med lite blöt torv och löv. Dessa kulturer lever fortfarande och är mycket produktiva. Substratet har under tiden förvandlats till en illa luktande geggamoja, men jag har aldrig bytt det. Inga av mina senare kulturer har ens kommit i närheten av att bli så gamla.
Nyfiken på dom inhemska. Behöver dom vinterdvalas? Står dom i rumstemp?

/Marcus
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Har testat en del inhemska som jag hittat i komposter eller vid svampplockning. Finns ju lite större arter. Vissa har jag haft vid liv flera år, men de producerar inte alls såna mängder som de tropiska. Så till slut tröttnar man. Har inte upplevt att de behövts vilas.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Den jag menade var "standardsorten" Folsomia candida. Mina kulturer har inte haft någon vinterdvala någonsin. De har stått på olika ställen, sedan något år tillbaka på mitt terrarierum där temperaturen varierar mellan 20 och 25 grader. När jag går på semester ställer jag dem på ett svalt ställe (helst 5-10 grader) för att de ska varva ner lite.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Will3 skrev:Vad gör man om det duker upp orangevita mindre avlånga kryp i en kultur då? :/
Jag har också vita 1-3 cm långa maskar som jag fick med när jag köpte min första startkultur. Jag tror det är enkyträer. De gillar kolhydrat rik mat som bröd/havregryn mm så de brukar inte bli så många när man matar med jäst eller fiskflingfoder som jag gör. När du får yngel kan du mata dom med maskarna det tycker de är smaskens. Om du inte vill ha maskarna i hoppstjärtkulturen så starta nya genom att skaka ner enbart hoppstjärtar i dom, ta inte med substratet. I mina kulturer med i coco husk har jag maskar men inte i kulturerna på kol.

Johan
/ Johan
Användarvisningsbild
bjca07
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1990
Har fått tack: 1 gång

Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Inlägg av bjca07 »

Hur många lådor behövs till ett gäng medel grodor?
Om man förutsätter att man bara odlar hoppisar och gråsuggor. (frugan inte helt nöjd med flugor).
Naturligtvis finns det massor med om eller berorpå. Lådstorlek rislådor. 3-5 grodor.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Inlägg av MarcusL »

Jag har 5 godislådor igång till 0.0.2 R. imitator och 1.0.1 D. leucomelas. Men då matar jag även med 3 sorters flugor och ärtbladlöss.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"