Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hur stor Bromelia för lyckad uppfödning?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Bearo
Började med grodor år: 2004
Kontakt:

Hur stor Bromelia för lyckad uppfödning?

Inlägg av Bearo »

Hej!

Jag måste erkänna.. jag är inte så mycket för bromelior :o så jag vill inte ha någon jätte bromelia bara för att grodorna ska lägga yngel. Men samtidigt vill jag ge dem möjlighet till det, och tyvärr räcker ju inte N. liliputana antar jag.
Så, hur liten bromelia duger? eller rättare sagt, har någon tips på en liten art med stora "vattenkannor"?
Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 36 gånger
Har fått tack: 28 gånger
Kontakt:

Re: Hur stor Bromelia för lyckad uppfödning?

Inlägg av tegnér »

Det beror lite på arten, endel arter vill ha större vattenvolym och vissa mindre, Ranitomeya imitator/vanzoliini/flavovittata osv vill ha små vattenvolymer under 18 mL och ex R. variabilis vill ha en på ca 112 mL. en filmburk eller liknande funkar bra om du avskyr växterna.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Re: Hur stor Bromelia för lyckad uppfödning?

Inlägg av Jolo »

teggner skrev:Det beror lite på arten, endel arter vill ha större vattenvolym och vissa mindre, Ranitomeya imitator/vanzoliini/flavovittata osv vill ha små vattenvolymer under 18 mL och ex R. variabilis vill ha en på ca 112 mL. en filmburk eller liknande funkar bra om du avskyr växterna.
Även om variabilis i naturen föredrar vattensamlingar med en större vattenvolym så lämnar de av yngel i små vattensamlingar tex filmburkar och mindre bromelior i fångenskap = mindre än 50 ml. De kan även lägga äggen i lätt lutande filmburkar med lite vatten i botten men enligt min erfarenhet föredrar de att lägga äggen på ett horisontellt bromeliablad.

Johan
Skriv svar

Återgå till "Växter"