Hej!
Tänkte höra hur ni andra här på forumet som odlat Oophaga pumilio gjort med när ni plockat ut ungarna? Har läst lite olika allt ifrån att man flyttar dom direkt till att dom går kvar hos föräldrarna ett par månader. Så skulle vara intressant med era erfarenheter om detta.
/Alexander
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Flytta pumilio ungar
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Flytta pumilio ungar
Hejsan.
Jag hade inga problem med att flytta ut dem så fort jag fick tag i dom. Dom flyttades då till en vanlig uppdragningslåda med mycket hoppstjärtar. Men jag odlade de flesta i ett stort välplanterat terrarium där det var ganska knepigt att få tag i dem ibland. Därför kunde det säkert gå en vecka från det att jag såg dom till det att jag fick tag i dem. Så små grodor gömmer sig lätt i bromelior.
Vilken variant odlar du?
Jag hade inga problem med att flytta ut dem så fort jag fick tag i dom. Dom flyttades då till en vanlig uppdragningslåda med mycket hoppstjärtar. Men jag odlade de flesta i ett stort välplanterat terrarium där det var ganska knepigt att få tag i dem ibland. Därför kunde det säkert gå en vecka från det att jag såg dom till det att jag fick tag i dem. Så små grodor gömmer sig lätt i bromelior.
Vilken variant odlar du?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Okej tackar för svaren, då verkar som det är bäst att låta dom flytta ut rätt snabbt. Blir att fixa iordning 2 mindre terrarium nu.
Förra veckan gick 2 Cauchero ungar upp på land och nu i dagarna har 2 Black jeans också klättarat upp. Men black jeansen dom lämna bromelian direkt vilket Cauchero fortfarande inte hade gjort igår efter att ha varit landgående i en vecka.
Förra veckan gick 2 Cauchero ungar upp på land och nu i dagarna har 2 Black jeans också klättarat upp. Men black jeansen dom lämna bromelian direkt vilket Cauchero fortfarande inte hade gjort igår efter att ha varit landgående i en vecka.
-
T K
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
jag har haft mina ungar gå kvar med föräldrarna i typ 5 månader. Har fungerat bra det me