För känner jag mig rätt så blir det odling på grodor precis som jag odlar fisk
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nybörjarfrågor
-
Finnw
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 1 gång
Nybörjarfrågor
Hej alla, om man inte ska odla (till en början) Kan man då hålla flera Dendrobates arter i samma burk tills man fått iordning på fler burkar?
Fd Parachanna.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Re: Nybörjarfrågor
Hej!Parachanna skrev:Hej alla, om man inte ska odla (till en början) Kan man då hålla flera Dendrobates arter i samma burk tills man fått iordning på fler burkar?
Förstår din fråga. Mycket man vill ha MEN den första av två mål med vår förening är, och nu citerar jag stadgarna:
Dendrobatessläktet kan hybredisera och om du får sådana grodyngel så avliva dem. Spridning av dem, skulle kontaminera arterna inom hobbyn.§2. Sällskapets ändamål
Att underlätta effektivt avelssamarbete inom terrariehobbyn för att få lämpliga avelsgrupper, undvika inavel och behålla arterna och deras färgvarianter rena.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Finnw
- SDS-medlem

Jodå, den biten har jag greppat. Har absolut inte tänkt att dra upp eller på något vis sprida korsningar. Det håller jag sten hårt på & eftersom jag odlar mycket 'Ormhuvuden' Channor så vet jag vad art kar betyder. Tänkte mer om man kunde hålla fler tillsammans tills man får iordning på allt? Går inte det så hoppar jag givetvis över.
Fd Parachanna.
-
Adamanteus
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 5 gånger
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Dominant eller ej, könsmogna Dendrobates av olika art/lokal skall ej blandas eftersom de riskerar att lägga hybridiserad rom. Rom är bra, men vem har hjärta att spola ner glada grodyngel?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Som Jörgen skrev brukar det gå bra så länge grodorna inte är könsmogna, och då finns ju inte heller någon hybridiseringsrisk. Men de kan bli könsmogna ganska fort. Då blir det med rätt stor sannolikhet bråk och du kommer att måsta separera dem fort. Men eftersom hela anledningen till att hålla dem ihop är att du inte har möjlighet till det än blir det ett riskabelt spel. Dessutom saknar du ju erfarenheten att överhuvud taget upptäcka om någon groda blir "mobbad" av de andra. Mitt råd är att inte förhasta det hela. Skaffa först terrarierna, inred dem och komplettera med fler arter när du kan ge dem lämpliga utrymmen. Vi har en groddag varje termin och då brukar man komma åt i stort sett alla dendrobatesarter som finns i hobbyn, så varför inte ta det lite lugnare?
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
Finnw
- SDS-medlem

Jag hör att det är bäst att låta bli och då blir det så.
Finns det några andra pilgiftsgrodor Dendrobates går ihop med som ni kan rekomendera en nybörjare eller ska dom enbart gå i art terrarrie?
Finns det några andra pilgiftsgrodor Dendrobates går ihop med som ni kan rekomendera en nybörjare eller ska dom enbart gå i art terrarrie?
Fd Parachanna.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
Beror väl på storleken på terrariet om du kan hålla fler arter. Sen så är det väl vanlig att man håller Epipedobates och Ranitomeya arter tillsammans med Dendrobates.
-
Finnw
- SDS-medlem

Jag var på falskogsakvarie i dag och han hade ett beg EXO TERRA, ett av dom största (kommer inte ihåg måtten) för runt 1000kr. Det var en spricka i botten men det ska vara ganska lättfixat. Tittade även på polskbyggda terrarium, 500, 700, 900lit som såg intressanta ut.
Fd Parachanna.