Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Nybörjare, Pilgift med Phelsuma?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Nybörjare, Pilgift med Phelsuma?
I azureuséns fall så är honorna aggressiva och hannarna i pumilio. Sen är inte pumilio en nybörjargroda och dom är dyra i inköp så skulle välja D.tinctorius att börja med eller D.leucomelas. Du kan hålla azureus i ett par i den burken 30x30x45 men den är i minsta laget. pumilio kräver mer plats, läste dåligt och trodde du skulle ha dom i burken med måtten 45x45x60 så dom går bort om du ska ha dom i 30x30x45 burken.
Senast redigerad av 1 MattiasS, redigerad totalt 8 gånger.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Hos pumilio är det främst hanarna som är aggressiva och hos azureus honorna. Jag hade en stor fet azureushona förut som satte sig (bokstavligen) på allt som närmade sig hennes hane.juicee skrev: hur kommer de sig att de kan vara 1 hane o 2 honor av den ena o sen tvärtom av den andra? vad beror det på?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
okej tack för infon, hur är det att börja med azureus? är de svåra? klättrar dom mycke eller är dom mer marklevande?
30*30*45 är absolut för litet till någon av dessa arter och att hålla vuxna azurens i ett så litet terrarium skulle va ett brott mot djurskyddslagen. Ska du ha någon av dessa arter tycker jag att runt 50*50*50 är lagom och bästa är absolut att hålla dom i par.juicee skrev:de skulle alltså fungera med 1.2.0 pumilio på måtten 30*30*45? och likaså 2.1.0 azureus på samma mått (30*30*45)? eller hängde jag inte med alls?:) hur kommer de sig att de kan vara 1 hane o 2 honor av den ena o sen tvärtom av den andra? vad beror det på?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Det finns ingen pilgiftsgroda som inte klättrar men jämförelsevis är azureus marklevande, särskilt när du jämför med Oophaga eller Ranitomeya, men även leucomelas klättrar mer. I alla fall är det min erfarenhet.juicee skrev:okej tack för infon, hur är det att börja med azureus? är de svåra? klättrar dom mycke eller är dom mer marklevande?
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
Minsta gränsen går väl vid 40-50 liter (par), sen beror ju helt klar hur du utnyttjar volymen och inreder terrariet. Men håller med att ett större är att föredra.bootboys skrev: 30*30*45 är absolut för litet till någon av dessa arter och att hålla vuxna azurens i ett så litet terrarium skulle va ett brott mot djurskyddslagen. Ska du ha någon av dessa arter tycker jag att runt 50*50*50 är lagom och bästa är absolut att hålla dom i par.
Håller med, mina leucomelas är då mer upp i toppen på terrariet än nere på marken, Azureus´arna har varit upp i toppen på deras burk engång när jag har sett dom.drewes skrev: Det finns ingen pilgiftsgroda som inte klättrar men jämförelsevis är azureus marklevande, särskilt när du jämför med Oophaga eller Ranitomeya, men även leucomelas klättrar mer. I alla fall är det min erfarenhet.
okej, känns som jag fått två helt olika svar, men då glömmer jag den tanken med azureus och diverse andra jag nämnt på måtten 30*30*45. tyvärr har jag inte plats med en burk på 50*50*50 så för tillfället ligger tankarna på att skaffa pilgift inte så nära till hands. du skrev att alla jag nämnt behöver minst 50*50*50? blir de inte väldigt stort med t.ex 1.1 imitator i en sån burk? kommer jag överhuvudtaget ens se grodorna?
I jordbruksverkets regler finns inte volymen dom räknar 1 på botten yta och 2 på höjd, båda dom måtten måste man upp fylla. Så till azureus som är en art som blir över 2,5 så gäller en botten yta på 0.15 kvadratmeter de får du inte i ett 30*30*45 exoterra. Alltså skulle de va straffbart att hålla azureus iallfall vuxna djur i ett sånt exoterra.Minsta gränsen går väl vid 40-50 liter (par), sen beror ju helt klar hur du utnyttjar volymen och inreder terrariet. Men håller med att ett större är att föredra.
Alltså imitator kanske skulle gått i 30*30*45 då dom är så små. Sen att jag tog 50*50*50 som exempel är det verkar en vanlig storlek på Pilgift terrarium man kan ha t.ex. som många av min terrarium är 40*50*50 va bara ett ungefär jag mena.okej, känns som jag fått två helt olika svar, men då glömmer jag den tanken med azureus och diverse andra jag nämnt på måtten 30*30*45. tyvärr har jag inte plats med en burk på 50*50*50 så för tillfället ligger tankarna på att skaffa pilgift inte så nära till hands. du skrev att alla jag nämnt behöver minst 50*50*50? blir de inte väldigt stort med t.ex 1.1 imitator i en sån burk? kommer jag överhuvudtaget ens se grodorna?
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Ett par R. imitator går säkert bra i burken du nämner. Men D. tinctorius Azureus är en jättebra nybörjargroda så ett lite större terrarium med ett par sådana skulle nog vara bättre att börja med. Dessutom skulle du nog se Azureusarna mycket mer eftersom de generellt är mycket oblyga.
Det här med storlek på terrarium är lite knepigt. Det är mycket enklare att hålla grodor i lite större terrarier över huvud taget så det brukar vara bäst för nybörjare att ha ordentliga burkar.
Som flera har sagt så klättrar de flesta arter i någon omfattning. Allt under en meter är nog egentligen att betrakta som marknivå.
Jag tror det står något om storlek på terrarier i nybörjarinfon som finns här någonstans på hemsidan.
Det här med storlek på terrarium är lite knepigt. Det är mycket enklare att hålla grodor i lite större terrarier över huvud taget så det brukar vara bäst för nybörjare att ha ordentliga burkar.
Som flera har sagt så klättrar de flesta arter i någon omfattning. Allt under en meter är nog egentligen att betrakta som marknivå.
Jag tror det står något om storlek på terrarier i nybörjarinfon som finns här någonstans på hemsidan.
Hulteke skrev:
tack för mycke bra svar. ska spendera någon timme senare ikväll och läsa lite mer basic för pilgift:) har en till fråga, om man skulle vilja ha t.ex imitator i en grupp på 3 st, kan man t.ex ha nån (intermedius?) och nån (huallaga?) eller (Panguana?) alltså olika färgteckningar på dom? eller vad är skillnaden på dom olika färg varianterna så att säga?