Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Nybörjare, Pilgift med Phelsuma?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
juicee

Nybörjare, Pilgift med Phelsuma?

Inlägg av juicee »

hallå alla pilgifts människor. jag är helt ny på området pilgift, har för tillfället inga djur alls men så fort ekonomin tillåter det har jag planerat att införskaffa mej ett gäng Phelsuma V-nigra/ eller L.williamsi i en 45*45*45 eventuellt 45*45*60 burk. min fråga till er är ju då om det går att ha någon mindre art pilgift tillsammans med dom i en sån burk? T.ex pumilio eller imitator? tycker personligen att Azureus och leucomelas är väldigt fina men får en känsla av att de är för stora för en sån liten burk? hur dana är pumilio och imitator? klättrar dom mycket, eller håller dom sig på marken?
juicee

Re: Nybörjare, Pilgift med Phelsuma?

Inlägg av juicee »

ingen på sidan som vill hjälpa en nybörjare?:) ngn som kan ge lite tips eller bara ge svar på frågorna jag ställt innan?
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Skulle skippa grodorna helt i en sån liten burk som du ska ha Phelsuma´s i, tror att risken att både Pumilio och imitatorerna blir mat är ganska stor. Dom blir knappt 2cm långa och ödlorna blir ca 10cm sån dyr mat är det inte värda. Ja dom är trädlevande arter så dom är väldigt sällan nere på marken. Så om du skulle iaf ha grodor i burken så köp då någon som är markorienterad och stora max ett par. Sen har dom även lite olika krav på temp/luftfuktighet. Så jag personligen hade aldrig haft två helt olika sorters djur som är från helt olika kontinenter. Men det är jag det.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Jag avråder också. Det är jättekul att du är intresserad av pilgift, och jag har ingen aning om ödlorna skulle betrakta grodorna som mat, men speciellt som nybörjare skulle jag inte direkt ge mig in i ett experiment som kräver en hel del erfarenhet. Dessutom skulle du definitivt behöva ett större terrarium, eftersom djuren annars stressar varandra (eller iaf skulle ödlorna stressa grodorna). Du skulle åtminstone behöva ha ett till terrarium för att snabbt kunna flytta isär dem, och då kan du ju lika gärna köra med separata burkar från början.

/Frank

PS: Man får normalt rätt bra hjälp på de här sidorna, och också förhållandevis snabbt, men vi är en liten förening, så det är rätt mycket begärt att få svar inom en timme på en vanlig arbetsdag.
juicee

Inlägg av juicee »

ja men då får jag helt enkelt vänta med pilgift o sedan starta upp en burk med enbart t.ex pumilio eller imitator. skulle ett exo terra 30*30*45 funka till de arterna? givetvis menar jag någon av arterna inte båda i samma burk:)
tack för alla svar!
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Helt rätt tänkt! Jo det fungerar iaf med R.imitator, men ett högre terrarium är bättre men inget krav. Så kör på det du har plats för eller bygg om ett akvarium till terrarium dom brukar man kunna hitta billigt om nu man vill spara pengar och ställa dom på högkant så får grodorna bra med höjd.
juicee

Inlägg av juicee »

vad för mått skulle vara lämpligt för pumilio? och av lite nyfikenhet skulle jag också vilja veta vilka mått ni har till azureus och leocumelas? vilken av exo terras burkar skulle lämpa sig för pumilio? och vilken av deras burkar skulle ni använt till de andra två nämnda?
juicee

Inlägg av juicee »

kan ju även passa på att fråga i hur stora grupper ni rekommenderar att hålla de 4 jag frågat om, pumilio,imitator,leucomelas,azureus? t.ex hur många imitator skulle man kunna köra i ett 30*30*45? mvh :)
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

O.Pumilio skall hållas parvis lika så D.tinctorius "azureus" eller en trio 1.2.0 på O.Pumilio och 2.1.0 på D.tinctorius "azureus" då dom är väldigt aggressiva. D.leucomelas kan hållas i större grupper men när terrariet är så pass litet så är nog en trio att föredra. Lika så imitatorerna max en trio helst ett par. Har du ett större terrarium så kan du ha större grupper av dom två sist nämnda.
juicee

Inlägg av juicee »

de skulle alltså fungera med 1.2.0 pumilio på måtten 30*30*45? och likaså 2.1.0 azureus på samma mått (30*30*45)? eller hängde jag inte med alls?:) hur kommer de sig att de kan vara 1 hane o 2 honor av den ena o sen tvärtom av den andra? vad beror det på?
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"