Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ricards grodor och terrariehyllor
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Re: Hultekes grodor
Jag kanske ska säga att min konsolhylla sitter på betongvägg.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:

Färgen på den här säger väl lite om ljuset! Dulux 80W 80cm över plantan. Inte dåligt!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:

Grodkungen

De har flyttat från 40 liter till 240 liter (30x30x45 ===> 80x50x60)
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Ett sätt att anlägga ett bottensubstrat som dels håller fukt, dels dränerar men som också ger en god miljö för microfaunan

Kokosfibrerna (ExoTerras CocoHut) bildar ett dränerande bottenlager på mitt lutande bottenplan. Lekakulor skulle bygga för mycket i höjd och behövs heller inte för att hålla vattnet borta
som i ett terrarium med flat botten.

Lekakulorna använder jag över avrinningen i botten på terrariets framkant.

Jag toppar mitt dränerande skickt (kokosfiber) med ett substrat (ExoTerras Plantations Soil) med god genomsläpplighet. Faktum är att detta substrat är oerhört luftigt till sin karaktär,
inte alls som planteringsjord.

Mellan planteringssubstratet och de torra löven jag använder som topp lägger jag spagnum och andra mossor. Efter jobbet
åkte jag och hämtade barnen för att de skulle få vara med om ett moss-safari! De tyckte det var spännande att höra pappa berätta om
ormbunkar, blåbär, hallon och paddyngel!

Skörden för dagen. Julia är jättestolt över att få vara med och hjälpa till så grodorna får det bra ...

"Topping" Torkade boklöv skördade på träden på Grännaberget i vintras ...
...och så här blev det i terrarierna ...

Eftersom jag har lutande botten har jag satt en spärr av xaxim i framkant på den lutande bottnen. På så sätt hindrar jag dränering (kokosfiber) och substrat (Plantation Soil) från att transporteras ner
i diket av regnvattnet. Fördelen är att xaximet släpper igenom vattnet ... Närmast xaximskivan har jag kokosfiber som fungerar som någon slags dränage. Sedan har jag fyllt på med
ExoTerras plantation soil. Bilden är tagen snett uppifrån.

Med naturen runt hörnet gick jag ut och hämtade spagnum som jag täckte substratet (Plantation soil) med.

Mossa och förna. Jag hoppas jag fick med lite Hoppstjärtensis suedoize ...

Ber om ursäkt för blixten, men ovanpå mossan lade jag några lager torkade boklöv. Dessa spetsades med hoppstjärtar och tropiska gråsuggor.

Detta grodgodis är inköpt hos Casparus här på Pilgift.se

Ser du dem? Snabba som silverfiskar!

Nästa steg var att fylla på med lekakulor, för att förhindra att grodorna smiter ut via dräneringen.

För att inte lekakulorna skall sätta igen dränaget, har jag konstruerat en sil av en gammal liten plastkruka (6cm i diameter).

För att få till en liten vattensamling i ena änden av mitt dike skar jag till en xaximbit som stoppar lekakulorna från att "rinna iväg" ...

På bilden framgår funktionen med xaximbiten.

Lekakulorna täktes med vanlig mossa. Snyggt eller golfgreenfint? Funkis i alla fall!

Till vänster i bild syns vattendelen. Till höger skymtar plastkrukssilen under lekakulorna.

R. vanzolinii är ingen stor art och i denna burk kommer min grupp ha mycket gott om utrymme!

Det samma gäller R. imitator. Massor med plats!
Nästa post i denna tråd kommer visa hur dräneringen är konstruerad. Hoppas ni får idéer om hur ni kan göra, eller absolut inte vill göra!

Kokosfibrerna (ExoTerras CocoHut) bildar ett dränerande bottenlager på mitt lutande bottenplan. Lekakulor skulle bygga för mycket i höjd och behövs heller inte för att hålla vattnet borta
som i ett terrarium med flat botten.

Lekakulorna använder jag över avrinningen i botten på terrariets framkant.

Jag toppar mitt dränerande skickt (kokosfiber) med ett substrat (ExoTerras Plantations Soil) med god genomsläpplighet. Faktum är att detta substrat är oerhört luftigt till sin karaktär,
inte alls som planteringsjord.

Mellan planteringssubstratet och de torra löven jag använder som topp lägger jag spagnum och andra mossor. Efter jobbet
åkte jag och hämtade barnen för att de skulle få vara med om ett moss-safari! De tyckte det var spännande att höra pappa berätta om
ormbunkar, blåbär, hallon och paddyngel!

Skörden för dagen. Julia är jättestolt över att få vara med och hjälpa till så grodorna får det bra ...

"Topping" Torkade boklöv skördade på träden på Grännaberget i vintras ...
...och så här blev det i terrarierna ...

Eftersom jag har lutande botten har jag satt en spärr av xaxim i framkant på den lutande bottnen. På så sätt hindrar jag dränering (kokosfiber) och substrat (Plantation Soil) från att transporteras ner
i diket av regnvattnet. Fördelen är att xaximet släpper igenom vattnet ... Närmast xaximskivan har jag kokosfiber som fungerar som någon slags dränage. Sedan har jag fyllt på med
ExoTerras plantation soil. Bilden är tagen snett uppifrån.

Med naturen runt hörnet gick jag ut och hämtade spagnum som jag täckte substratet (Plantation soil) med.

Mossa och förna. Jag hoppas jag fick med lite Hoppstjärtensis suedoize ...

Ber om ursäkt för blixten, men ovanpå mossan lade jag några lager torkade boklöv. Dessa spetsades med hoppstjärtar och tropiska gråsuggor.

Detta grodgodis är inköpt hos Casparus här på Pilgift.se

Ser du dem? Snabba som silverfiskar!

Nästa steg var att fylla på med lekakulor, för att förhindra att grodorna smiter ut via dräneringen.

För att inte lekakulorna skall sätta igen dränaget, har jag konstruerat en sil av en gammal liten plastkruka (6cm i diameter).

För att få till en liten vattensamling i ena änden av mitt dike skar jag till en xaximbit som stoppar lekakulorna från att "rinna iväg" ...

På bilden framgår funktionen med xaximbiten.

Lekakulorna täktes med vanlig mossa. Snyggt eller golfgreenfint? Funkis i alla fall!

Till vänster i bild syns vattendelen. Till höger skymtar plastkrukssilen under lekakulorna.

R. vanzolinii är ingen stor art och i denna burk kommer min grupp ha mycket gott om utrymme!

Det samma gäller R. imitator. Massor med plats!
Nästa post i denna tråd kommer visa hur dräneringen är konstruerad. Hoppas ni får idéer om hur ni kan göra, eller absolut inte vill göra!
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Jättefint! Skönt att slippa hammarplast va? Men jag ser ingen Sphagnum, däremot husmossa och flera andra arter.
Var tanken från början att låta endast en liten del av rännan vara öppet vatten?
Var tanken från början att låta endast en liten del av rännan vara öppet vatten?
Hulteke skrev:
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Hultekes grodor
Husmossa? Ok...Simon skrev:Jättefint! Skönt att slippa hammarplast va? Men jag ser ingen Sphagnum, däremot husmossa och flera andra arter.
Nej, tanken var hel vattenränna men detta är ett sätt att lösa rymningsrisk genom dränaget. Jag köpte billiga pvc-tankgenomföringar från tyska ENT för futtiga €3,50 men det gjorde att inga silar/raster som annars finns till standardgenomföringar passade. En vanlig genomflring kostar i runda slängar 150:-/st vilket gör 750:- för mina fem burkar. ENTs variant kostade inalles 200:- Tyvärr skapade denna besparing en hel del utmaningar. En av dem detta hur man hindrar grodorna från att smita ut genom rören ... Nu räcker förmodligen en mindre vattensamling gott men det var som sagt inte min ursprungliga plan!
sänt från Tapatalk (iPhone-app)
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Detta är tyvärr ett resultat av trång förvaring i plastburkar. Vääääldigt tråkigt ...Simon skrev:Jättefint! Skönt att slippa hammarplast va?

-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
Du skulle inte kunna använda den typen av plastnät som vi räk/nano nissar använder när vi gör mossväggar och räkhotell och bara silicon fast runt dräneringen? Burkarna ser riktigt nice ut med Xaxim plattor som bakgrund. Synd om grodan.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Det kanske jag skulle kunna göra, och det hade jag kanske också gjort om jag varit räknanokille och haft grejorna hemma. Nu hade jag lite gamla plastkrukor och då fick de göra jobbet. De bygger absolut mer men man får också balansera mellan att ha ett fint nät som stoppar alla partiklar vilket minskar risken för igensättning av rören, men å andra sidan relativt snabbt blir fullt av "bös" som stoppar födet. Ett för grovt nät har samma problem fast tvärt om. Man kanske inte får igensatta nät men i stället rörsystem som var igensatta! Att mitt val blev gamla plastkrukor handlade mest om tillgängligheten ...Exelon skrev:Du skulle inte kunna använda den typen av plastnät som vi räk/nano nissar använder när vi gör mossväggar och räkhotell och bara silicon fast runt dräneringen? Burkarna ser riktigt nice ut med Xaxim plattor som bakgrund. Synd om grodan.
ps - LarsH - bild på hans nät menar du? ds.