Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Rötter och grenar i grodterrariet

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Re: Hultekes grodor

Inlägg av Jolo »

Hulteke skrev:Här är det dock inte fråga om att barka ett nyfällt tallskrälle ytan att plocka en gren som är fullständigt urlakad av år utsatt för regn, sol, vind och vatten ...
Exelon skrev:Färskt virke är inge höjdare. Ska spana om jag kan användas, har bara erfarenhet om räkor/fiskar som dör väldigt lätt även vid vädergrånat virke.
Sorry för Offtopic inlägget.
När vet man om grenen man hittat är tillräckligt urlakad? Räcker det att den tappat barken och legat ute minst denna vinter? Inte helt lätt att hitta grånade grenar. Eller ska man satsa på lövträd om det finns risk för att grodorna stryker med om grenen man valt inte var tillräckligt gammal.

/Johan
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Johan, titta i kronparken. Där finns många grova tallar. Dom har ju många döda grenar som sitter kvar på trädet ibland i flera år innan de ramlar ner.
Bengt, du plockar ju alltid tall. Hur är de du plockar?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Jag tänker mig att man plockar och använder de grenar som är fullständigt genomtorra, lätta (torra) och självklart utan bark så man ser spåren efter larver/baggar...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Simon skrev:Johan, titta i kronparken. Där finns många grova tallar. Dom har ju många döda grenar som sitter kvar på trädet ibland i flera år innan de ramlar ner.
Jag använder de gamla döda grenarna som ser silvriga ut. Ser ingen fara med detta, har gjort så i mer än 20 år.
Bäst är att leta bland tallar som växer på blåsiga platser. Deras grenar har ofta snygga vridningar som ser mkt bra ut på plats hos grodorna.
/Bengt
Jasiri
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2002
Kontakt:

Re: Rötter och grenar i grodterrariet

Inlägg av Jasiri »

Grenar rötter som legat i vatten under många år är perfekta, ta på dig cyklopet och dyk i nån liten tjärn så hittar du fantastiskt fina rötter, grenar som passar bra i ett terrarium och som inte ruttnar.
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av johan_86 »

BengtO skrev:
Simon skrev:Johan, titta i kronparken. Där finns många grova tallar. Dom har ju många döda grenar som sitter kvar på trädet ibland i flera år innan de ramlar ner.
Jag använder de gamla döda grenarna som ser silvriga ut. Ser ingen fara med detta, har gjort så i mer än 20 år.
Bäst är att leta bland tallar som växer på blåsiga platser. Deras grenar har ofta snygga vridningar som ser mkt bra ut på plats hos grodorna.
/Bengt
är du helt säkerpå att tall inte är farligt på något sätt för grodorna??
Jasiri
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2002
Kontakt:

Inlägg av Jasiri »

Tall är inte bra för grodor om den är färskt, de gamla vindpinade mkt torra "silvriga" grenarna är ofarliga de innehåller inte längre tjära mm som kan vara skadligt men ta inte de grenar som ser torra ut och är lite grövre och växer från stubben av gamla tallar i sanka marker detta är tjärved och innehåller en massa kära. Du märker detta om du bryter grenen luktar den som när du tjärar möblerna så är den inte bra. Grenarna ska inte längre sitta fast i det döda fortfarande upprättstående trädet. Men de brinner bra som fasen grilla bara inte korv med denna tjärved ingen vidare smak på korven (o;

Bästa är de rötter grenarsom legat i vatten väldigt länge, snygga, ruttnar inte innehåller inge farligt.
Användarvisningsbild
johan_86
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av johan_86 »

ok..

låter omständigt detta..blir bara förvirrad av vad man ska använda sig utav.. haha

får väll bli rik o köpa mangrove rötter istället
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"