Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ärtbladlöss???
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Re: Ärtbladlöss???
.....testa under "köpes" i så fall....här försvinner det lätt bland alla andra inlägg...tyvärr har jag själv inga att bidra med....ha en bra helg!zzaammee skrev:Är väldigt intresserad av en kultur ärtbladlöss
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Jag värmer upp den här tråden för att komma tillbaka till mitt förslag/erbjudande. Jag kommer att ta med mig någon kultur ärtbladlöss till groddagen, så att de som har med sig ärtplantor kan få ett gäng löss och på så sätt starta upp egna kulturer. Självklart gratis.
Gör så här om du är intresserad: Blötlägg ett antal ärtor (säg 15–30) i 12-24 timmar någon dryg vecka innan groddagen. Plantera dem sedan i en liten burk med såjord, leca eller bara fuktig hushållspapper. Se till att de inte torkar ut men inte ligger för blött heller. Man kan också lägga dem på blött hushållspapper några dagar innan man planterar dem, och då tar man bara de som har utvecklat en ordentlig rot. Om det där mellansteget hjälper eller bara krånglar till det beror på hur bra kvalitet det är på ärtorna. Burken tar du med dig till groddagen. Hör av dig till mig när du är där så får du några bladlöss.
Vid kommande tillfällen kan vi tillsammans försöka se till att det alltid finns någon som tar med sig en kultur för att sprida lössen.
Gör så här om du är intresserad: Blötlägg ett antal ärtor (säg 15–30) i 12-24 timmar någon dryg vecka innan groddagen. Plantera dem sedan i en liten burk med såjord, leca eller bara fuktig hushållspapper. Se till att de inte torkar ut men inte ligger för blött heller. Man kan också lägga dem på blött hushållspapper några dagar innan man planterar dem, och då tar man bara de som har utvecklat en ordentlig rot. Om det där mellansteget hjälper eller bara krånglar till det beror på hur bra kvalitet det är på ärtorna. Burken tar du med dig till groddagen. Hör av dig till mig när du är där så får du några bladlöss.
Vid kommande tillfällen kan vi tillsammans försöka se till att det alltid finns någon som tar med sig en kultur för att sprida lössen.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
Kommer också odla dessa, Men kan någon förklara djupare med 16t dagsljus?
Ska de ha under 16t ljus? eller mer? Mindre måste ändå vara rätt, om vi vill att de inte ska skapa vingar
Ska de ha under 16t ljus? eller mer? Mindre måste ändå vara rätt, om vi vill att de inte ska skapa vingar
Är Varnad Nybörjare
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
14 timmar räcker också. Längre ner har jag inte försökt gå men du kan ju prova med någon kultur när du väl har fått igång odlingen.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag tror man brukar ligga på 16 timmar just för att det inte ska bli hanar med vingar. Om jag har förstått det rätt blir det hanar på sensommaren/hösten när ljuset alltså minskar. Men håller man ljuset på 16 timmar hela tiden fortsätter de alltså att "klona" sig utan vingar.
Egentligen borde väl någon timme mer vara bäst så att man får en ljuslängd som motsvarar ungefär maj månad?
Min förra kultur dog av vanvård så jag har satt några ärtor och kommer tigga ett par löss av dig Frank
Egentligen borde väl någon timme mer vara bäst så att man får en ljuslängd som motsvarar ungefär maj månad?
Min förra kultur dog av vanvård så jag har satt några ärtor och kommer tigga ett par löss av dig Frank
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Ärtbladlöss???
Jag med!
Dessa små rackare är svårare än alla grodor som finns!
Dessa små rackare är svårare än alla grodor som finns!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Thamnophis
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Kontakt:
Detta låter ju utmärkt skall ta med ett par plantor jag också med förhoppning att få lite "Löss" jag med 
- Von Seth
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2003
PANIK! har lagt ca 25 ärtor i blöt, med ljus. hälften växer upp men det är bara groddar än sålänge, två dagar till och de är plantor... Snark!
Kan man få en eller två värd plantor av någon tills mina tar sig?
Behöver inte vara någon dunder planta!
Kan man få en eller två värd plantor av någon tills mina tar sig?
Behöver inte vara någon dunder planta!
Är Varnad Nybörjare
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Såg det här först nu, tyvärr. Kommer inte riktigt ihåg om det blev något ändå, fick du några löss?