Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

900l vivarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

900l vivarium

Inlägg av MattiasS »

Tjennare!
Är ny inom det här med grodor, har haft diverse vanliga geckos förrut men nu har det mest varit akvaristik dom senaste 7-8 åren.
Så fick ett infall att nu j-vlar ska jag ha ett vivarium efter att man sneglat på massa fina även fula vivarium. Kom över ett bra beg aluram terrarium med måtten 150x60x100. Och kommer att köra med 2x400 w hm som kommer att hänga fritt ovanför terrariet med reflektorer, ballasterna kommer att stå under benställningen(hade ett 540l kar till övers så jag stal benställningen av den).
Så jag hoppas att jag kan tillföra värme ist att försöka få bort värme, tycker det borde bli lättare att hålla en jämntemp och även luftfuktigheten.
Tror snart jag har kommit upp i hundra olika visioner om hur jag vill ha det.
Har kommit fram till att jag ska ha en vattendel. Och jag har funderingar på att antingen ha en trädstam i ena hörnet eller ha en i mitten. Kommer att bli med rotben och allt och sen gå ända upp i topp.
Har funderingar på allt från epiweb till sikabakgrund eller korkbark.
Kommer att köra med falsk/dubbelbotten för att gömma pumpar och för att kunna hålla ca 2dm djupt i vattendelen.
Vill gärna ha förslag/tips på vad jag ska använda för material till trädstammen och även vad man ska ha för bottensubstrat.

//Mattias
joystick
Började med grodor år: 2010

Re: 900l vivarium

Inlägg av joystick »

ja det låter fint :D jag själv håller på att bygga ett 700L
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Har kommit en bit på väg och tänkte visa lite vad jag håller på med.
Bilderna blir lite stora vet inget smidigt sätt att få ner storleken från photobucket.

Bild
Dubbelbotten och som blir själva grunden, har gjort ett extra filter av hela backen så jag inte sätter igen pumparna direkt, och även borrat i botten för enkla vattenbyten.

Bild
den blå filtermattan kommer att bli doppad i silikon och få lite torv så den blir mer gömd.

Bild
Själva vattenfallet ut karvat ur lite frigolit och tätat med fogskum.

Bild
Gjorde ett test att kunna ha någon växt som vill ha fuktig jord men inte dyblött om fötterna.

Bild
Blev så här. är fyllt med fogskum så det blir grodsäkert.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Fått upp lite rötter på väggen och fogskum. Riktigt svårt när jag inte kan lägga terrariet så man kan göra den klart direkt. Men efter ett par etapper så blev det klart. Har även ett par klyvna blomkrukor för någon lämplig växt.
Bild

En tillbild från en anna vinkel.
Bild

Tänkte behålla en del av ventilationen så det blir lite gömd.
Ser lite plottrigt ut med all fogskum men skar bort mer och tog bort överflödigt fogskum.
Bild

Även bäcken har kommit på plats, kommer skära bort mycket av fogskummet och placera dit riktiga stenar och sen blir det finbetong på både bäck och vattenfall.
Bild
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Sen sista bilderna är vart jag är för tillfället, har lagt på sikacim och blomjord så nu får det stå och härda innan jag ger mej på vattenfall och bäck.

Bild
Användarvisningsbild
Illustratören
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 13 gånger
Har fått tack: 65 gånger

Inlägg av Illustratören »

Wow! Läckert med en rejäl burk, om man bara hade plats själv.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Varit lite lat med korttagningen och uppdateringen men nu iaf är terrariet i lägenheten (det var på det berömda håret att det gick att få in)
Har Väl gjort det mesta klart är väl i princip bara vattenfallet/"stenröset" som ska ha en annan utseende, tips mottages tacksamt. :D
Bäcken blev en aning stor men det blir inte mycket till vattenflöde på den ytan så det får duga till jag bygger om det igen.
Sen ska alla epiweb grenar sättas fast om jag tycker upplägget duger.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Inlägg av Simon »

Det ska bli kul att se hur det fortskrider!
Jag kan tänka mig att det blir väldigt vackert när det finns växter och allt är igång.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av MattiasS »

Ja och eftersom jag är urkass på att ta kort så ser det ju extra tunt och platt ut. Ska beställa belysning till nästa vecka. sen är det väl att börja prova om jag kan få rätt temp och fuktighet och börja köpa mossa och lite växter.
Någon som har ett bra tips på lämpligt osmos anläggning som inte kostar multum? Tänkte det var lika bra att köpa all teknik direkt så har jag det till senare terrarier.
Curtus
Började med grodor år: 2000

Inlägg av Curtus »

Läckert bygge!

På drakfisken.se kan du köpa osmosfilter till bra pris.

Mvh Patric
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"