Jag vet inte hur länge dom varit där ?
En tidseffektiv lösninga hade vart bra, men vill ju gärna få några smågrodor till ! Har liksom för många intressen & 2 jobb..... Längre dygn hade vart bra ! tur att man är singel

Vid "överproduktion" finns det säkert andra som kan/vill ta hand om dem, annars får du väl sänka luftfuktigheten så de inte vill lägga ägg så förtvivlat ofta....Carlsson skrev:Tar upp denna tråd igen, eftersom frågeställningen blivit aktuell även för mig.
Mina Tricolor har börjat lägga ägg, vilket jag tycker är kul i och för sig. Tanken är att låta dem sköta sig själva och se om det blir något av det hela. Problemet är att det med jämna mellanrum läggs nya ägg och jag vill inte ha någon överproduktion som jag inte klarar av så småningom.
Vad göra?
Ska jag ta bort de nya äggen så fort som möjligt?
Ska jag låta äggen bli larver (eller vad det heter) och sedan ta bort dem?
Ska jag försöka ta bort eventuella äggläggningsplatser? Jag har några filmburkar i terrariet som främst var avsedda som gömställen.
Ska jag se till att det inte finns vattenpölar där larverna kan utvecklas? Det innebär i så fall att det inte kan utvecklas några nya grodor alls, vilket jag trots allt vill att det blir i viss mån.
Slutligen en kanske lite töntig fråga, hur "avlivar" jag ägg och eventuella larver på bästa sätt? Frysen?
Om det blir larver, ska de matas på något sätt eller klarar de sig med det som möjligen kan hamna i vattenpölarna?
Tacksam för svar från en som blivit överraskad av grodornas virilitet.