Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
måste sätta upp ett nytt terrarium pga nemertiner
Re: måste sätta upp ett nytt terrarium pga nemertiner
aj, det låter inte bra.
Tror det är dags att skaffa ett nytt terrarium o nya växter.
Någon här i sthlm område som har ett gammalt terrarium och några plantor?
Tror det är dags att skaffa ett nytt terrarium o nya växter.
Någon här i sthlm område som har ett gammalt terrarium och några plantor?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
I Tyskland brukar folk kalla dem för xaximmaskar, vilket tyder på att de tror att de ursprungligen kom med xaximplattorna. Det är dock säkert bara en gissning och förutsätter dessutom att äggen klarar sig i torka. Om det skulle vara sant vore nemertinerna ju i alla fall regnskogsvarelser.
Min sympati för dem skulle ändå inte ökas ett dugg. 
EDIT: Om man frågar Google efter "nemertea" får man hur många som helst sidor och vetenskapliga artiklar kring dem. Djurgruppen består av över 1200 arter, de flesta är maritima, ett antal lever i sötvatten och några få i regnskogen på land. Tyvärr finns nästan ingen information om de landlevande formerna och dessutom verkar alla utom oss i första hand vara fascinerade av dem. Något om bekämpning lyckades jag inte hitta.
EDIT: Om man frågar Google efter "nemertea" får man hur många som helst sidor och vetenskapliga artiklar kring dem. Djurgruppen består av över 1200 arter, de flesta är maritima, ett antal lever i sötvatten och några få i regnskogen på land. Tyvärr finns nästan ingen information om de landlevande formerna och dessutom verkar alla utom oss i första hand vara fascinerade av dem. Något om bekämpning lyckades jag inte hitta.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
noldon
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
Och antar att dom är för stora för grodorna att ha som foder? Finns det inget annat djur tex nån ödla/salamander som man kan ha tillsammans med grodorna som äter dessa små krabater?
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Inte säker på om det är storleken. Då borde ju i alla fall bicolor eller terribilis äta dem, men de har jag aldrig haft. Mina grodor äter i alla fall inte ens små nemertiner.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Jag är fortfarande nyfiken på hur dom ser ut. Ingen som kan ge en målande beskrivning, eller, kanske ännu hellre, ett kort.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
En mer målande än den jag gav tidigare i den här tråden har jag tyvärr inte att bjuda på - och ingen bild heller. 
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Sorry!
Ska väl inte klaga på:
Kort har jag inga men de är rödbruna, ca 2 cm långa och rätt smala med ett spetsigt "huvud" som gör svepande rörelser när de letar efter offer. De behöver fukt, så i torrare terrarier förökar de sig inte lika mycket. Men tyvärr är ju grodorna inte heller speciellt förtjusta i ökenklimat
Ska väl inte klaga på:
Kort har jag inga men de är rödbruna, ca 2 cm långa och rätt smala med ett spetsigt "huvud" som gör svepande rörelser när de letar efter offer. De behöver fukt, så i torrare terrarier förökar de sig inte lika mycket. Men tyvärr är ju grodorna inte heller speciellt förtjusta i ökenklimat
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
-
Christin Persson
Snälla! Vill någon ta på sig att fota detta gissel, så att jag vet vad det är när jag ser dem!
Mvh
Christin
Mvh
Christin
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
"Time flies like an arrow