Men känner mig inte speciellt mycket klokare tyvärr.
Jag hade redan bestämt mig för att ha Epiweb, för det lät så bra med returfibrer och allt. Sedan ser jag alla missnöjda trådar om materialet. Xaxim låter också finemang. Men jag får lite ont i magen när jag tänker på att det skövlar den regnskogen jag vill hjälpa till att bevara. Kan man få tag i garanterat odlad xaxim? Som är märkt?
Fogskum lät inte som en hit. Kunde aldrig ha tänkt mig att det skulle vara så krångligt med fuktiga vivarier! Jag är mest van vid ökenbiotoper eller någon semivariant, har aldrig provat fuktig miljö alls. Men ta mig fan, jag ska fixa det, jag blir bara mer sugen när jag tycker att det är krångligt.
Men jag vet verkligen inte vad jag ska bygga fonden av. Xaxim eller Epiweb känns som de två självklara valen för mig, men vilket väljer jag? Vilket är svårast?
Min plan är heltäckt bakre vägg, mossbeklädd med krukor av epiweb/kokosfiber för att få till nivåer och lite mer tredimensionell känsla. Spelar det någon roll vilket de är gjorda av? Vidare kommer jag att använda mig av både naturliga grenar och antingen xaxim med stomme eller epiwebgrenar för att få riktigt mossbeklädda grenar. Epiweb har en del moduler som man kan bygga upp struktur och djup med, det är en klar fördel. Men om jag vill ha till ännu kraftigare former, kan man ha något som stomme inuti epiwebmodulerna? Vad?
Botten ska luta framåt och ha någon slags vatten, antingen en liten "bäck" som leder till en pöl, eller bara en vattensamling. Inte alltför stor sådan, bara för att jag vill ha den delen med helt enkelt. Kan man få till en snygg "klippskreva" eller något liknande? Jag vill egentligen inte ha insyn i vattnet, alltså bara glas, utan hellre "sten" i kanten. Vad skapar man det av för att få ett riktigt naturtroget resultat? (EXTREMT viktigt för mig, jag AVSKYR allt som ser fejk ut. Jag kan tänka mig en färdig damm i "sten" om den ser naturlig ut dock.) Tips?
MYCKET växter och mossor, jag har hellre en utmaning med att spotta grodorna än ett kalt vivarium.
Som jag förstått det:
Epiweb torkar ut lättare. Men om man har droppsystemet, fungerar det inte bättre då?
Blir resten av miljön lidande (för fuktig) av detta?
Xaxim håller fukten. Men finns det inte risk att det blir FÖR blött i vivariet?
Vad behöver jag tänka på speciellt med konstruktionen och innehållet jag tänkt mig?
Jag lutar mest åt Epiweb men är nervös för att kludda till det.