Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

R.ventrimaculata [Yngel]

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

R.ventrimaculata [Yngel]

Inlägg av Von Seth »

Hejsan, lite frågor om R.ventrimaculata yngel.

1. Hur länge har ni i era utvecklings stadier? Har ett yngel som igår passerade 1 år. Och då är de långt ifrån klara.

2. Äter R.ventrimaculata yngel varandra? Mina R.ventrimaculata sätter yngel lite här och där, och undviker dem att sätta dem i samma vattenpöl.

Ligger på ca 6 yngel nu som är ca 1cm stora
Är Varnad Nybörjare
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: R.ventrimaculata [Yngel]

Inlägg av BengtO »

1 Jag har oxå varit med om att de tar lång tid på sig. Ofta blir dessa yngel mindre än normalt och brukar till slut ändå inte bli nåt av. Ska kolla hur lång tid de normalt tar på sig.

2 jag tycker nog att de uppför sig kannibalistiskt. Tycker att de mixar metoder mellan att placera ut en del yngel och att låta alla kläckas i vattnet där äggen placerats. Har hittat 7 yngel i en filmburk tex. Min teori är att dessa extra yngel är mat åt det starkaste ifall det behövs (foderyngel). När jag hittar större yngel i terrariet är dessa nästan alltid singel.
/Bengt
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Re: R.ventrimaculata [Yngel]

Inlägg av Von Seth »

Efter ett år och 1 månad så har nu ena ynglet blivit en groda! Med fungerande fram och bakben!
Efter inlägget slutade jag att mata grodan, kanske det som "tvingade" upp den? Har nu 3 andra yngel som jag ska observera =)

Känns skönt att få yngel upp till torra land, var ett tag sedan sist :)
Är Varnad Nybörjare
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"