Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hybrider -konst?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Hybrider -konst?

Inlägg av Carlsson »

Sprang på denna artikel när jag letade info om björkbladlus!?

http://www.nrm.se/sv/meny/besokmuseet/h ... 11977.html

Vad tycker ni?
Är det konst eller bara konstigt?

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
pettson
Kontakt:

Re: Hybrider -konst?

Inlägg av pettson »

Tycker det hela är obehagligt. Framförallt liknelsen med korsningar mellan människor från olika länder?!

Vad jag förstått arbetar de största uppfödarna internationellt mot just korsningar. Att någon sedan baserar sitt examens-projekt utan några som helst tankar på eventuella skador/bieffekter på djuret är motbjudande.

/Peter

http://www.konstfack2010.se/master/maap ... a-ostrand/
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
Användarvisningsbild
Pelå
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Inlägg av Pelå »

Personligen tyckte jag att det var ett intressant sätt att illustrera känslan av att ha en dubbel bakgrund. Med hybrider blir det ju väldigt tydligt. Xet i mitten som visar att det varken är det ena eller det andra. Troligen hade man inte alls reagerat lika starkt på till exempel en orkidehybrid som på ett levande djur. Så som konstprojekt tycker jag att det var intressant.

Samtidigt är jag väldigt tveksam till att ta fram hybrider, eller att blanda närbesläktade arter så att de hybridiserar av sig själva. Men det är främst för kommande generationers skull jag är emot det.
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Kontakt:

Inlägg av Pny »

Jag känner igen konstnärens namn. Hon är medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet men jag är osäker om hon är aktiv här på forumet.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Hmm,
om det är så som Peter vill minnas, dvs att "konstnären" är medlem i SDS, så vill jag bara påminna "konstnären" om att det i SDS stadgar §2 står följande" ....och behålla arterna och deras färgvarianter rena."

Därmed torde väl min ståndpunkt vara tämligen glasklar :evil:

/Thomas/

PS (Pelå) Jämförelsen med orkidéhybridiseringar är i mitt tycke något haltande, eftersom det inom den hobbyn tycks vara det främsta målet att få fram nya spektakulära hybrider.
mvh Thomas

PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1995

Inlägg av PatrikO »

Ja jag har bara två saker att säga, detta är åt helvete fel, och ingen jävla konstform så lägg av..ursäkta mina hårda ord men man blir ju upprörd
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Linda har inte själv korsat fram sina grodor, utan köpt dessa fullt medveten om vad det är. För övrigt sköter hon så vitt jag kan bedöma sina grodor lika bra som vi andra här i forumet. Hybrider uppstår ibland medvetet, ibland omedvetet. Ser inget fel i att låta dom leva, det viktiga är att vara tydlig med vad det är man har och inte försöka sälja ev avkomma utan att meddela detta klart och tydligt. Personligen skulle jag aldrig sälja såna grodor.
/Bengt
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Konstnären var i kontakt med mig för något år sedan, och vi diskuterade upplägget. Jag klargjorde vår ståndpunkt. Hon förstod nog den, men hennes idé hade väl mognat så pass att hon ville fullfölja den. Eftersom hon lyckades skaffa hybriderna(-den) ifråga från annat håll, och knappast tänker odla på den, så har jag egentligen, liksom Bengt, ingen invändning.
Två kommentarer:
1. Det finns offentliga terrarier där grodor av alla arter går blandade, och där således hybridisering sker okontrollerat.
2. Det enklaste sättet att åstadkomma en 'hybrid' i dag är ju faktiskt med Photoshop...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Jag håller delvis med BengtO och LarsÖ så tillvida att det är ett kontrollerat experiment och därmed generna inte är avsedda att föras vidare.

MEN att rättfärdiga det hela med att kalla det konst är väl magstarkt även för en sur smålänning. Kan någon för övrigt vara säker på att denna (dessa) grodor inte kommer att säljas vidare eller att uppföljande experiment kommer att uppstå nu när isen är bruten?

PS Nu får jag väl alla "konstnärer" på mig men det är smällar man får ta ;) .

/Thomas/
mvh Thomas

noldon
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

Inlägg av noldon »

men hybrider finns ju inom alla djurarter allt från människor ner till myror det sker både i naturen och i "labb" ser inte varför det skulle vara en nackdel. ibland kan det vara en fördel. oftast så blir djur som avlatts på som är för långt ifrån samma art sterila vid födsel tex en "liger" (lejon tiger) vet inte hur det ligger till med grodor men tror knappast det är möjligt att avla på en dendrobates med en Ph. terribilis.

ialf jag tycker inte det är fel snarare dom som håller på med djuren som anser det är lite finare med en renrasig än en blandras liksom pratar man om hundar så bryr sig ingen om att det finns blandrashundar. Men det är dyrare och finare att ha en renrasig. Känns mer som en klassfråga.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"