Hejsan!
Har fått hem två stycken paneler. Någon som använder dessa och kan ge lite kritik och råd?
Mvh:Ludwig
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Träfiberpanel Xaxim
- lasseg
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1980
- Har fått tack: 1 gång
Re: Träfiberpanel Xaxim
Jag har just inrett ett terrarium med Xaximpaneler som bakgrund och tycker att det verkar vara det perfekta materialet. Det har varit igång i någon månad och det har redan börjat titta fram lite mossa spontant, förutom den jag ympat. Ympade mossor verkar ta sig ganska snabbt. Materialet håller fukt väldigt effektivt och torkar inte i första taget. Till skillnad från Epiweb, som verkar kräva mycket mer frekvent bevattning.
Håller på och söker efter fler paneler på webben. E.N.T. brukar ha dem, men dom är slutsålda för tillfället. Var hittade du dina?
Håller på och söker efter fler paneler på webben. E.N.T. brukar ha dem, men dom är slutsålda för tillfället. Var hittade du dina?
Mvh/Lasse
-
LudwigGR
- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
LasseG skrev:Jag har just inrett ett terrarium med Xaximpaneler som bakgrund och tycker att det verkar vara det perfekta materialet. Det har varit igång i någon månad och det har redan börjat titta fram lite mossa spontant, förutom den jag ympat. Ympade mossor verkar ta sig ganska snabbt. Materialet håller fukt väldigt effektivt och torkar inte i första taget. Till skillnad från Epiweb, som verkar kräva mycket mer frekvent bevattning.
Tack så mycket för din kritik!
Daniel på http://www.firstreptiles.se/ har dom inne just nu. Därifrån köpte jag mina. Annars har du nog på reptillagret också
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Xaxim från First Reptiles, E.N.T. eller Sören W i Danmark. Har ngn testat dem alla? Skillnad eller är det beroende på vilken vilken sändning grejorna kommer från?
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Söre W, ska få in nya färska xaxim paneler nu i vår.....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Ny Tös här som kikar runt och suger åt mig all information som behövs,en sak som jag undrar över,sitter och kollar efter bakgrunds matrial och hamnade i denna tråd,då jag googlade på Xaxim,hamnade jag på en blogg där det står följande:
"Därför har man flitigt använt porösare och hållbarare material som Dicksonia/Xaxim som kommer från trädormbunkar, som just av den anledningen blivit utrotningshotade. Men även Dicksonia/Xaxim bryts ner efter några år och blir för kompakt eller faller i småbitar ner till marken.
Istället använder jag individuella block av EpiWeb som imiterar strukturen hos Dicksonia/Xaxim. EpiWeb är gjord till större delen av återvunnen plast så det är mycket hållbart och blir en engångskostnad. Miljövänligare alternativ tack vare den återvunna plasten och att trädormbunkarna får vara i fred i skogen."
Stämmer det att att Xaxim faller i bitar efter några år?I så fall kan det juh inte vara en bra lösning att ha som bakgrund i ett regnskogs teerrarium?
Och att trädormbunkar har blivit utrotade pga av efterfrågan av just Xaxim?
Tycker att det låter bedrövligt i så fall:(
Och är smaken som baken,vilket matrial bör man använda?
Rätta mig gärna om jag har fel,eller om jag totalt är ute och cyklar;)
Här är länken till bloggen fresten:
http://www.paradiseforest.net/epiweb-s.htm
Värme/Linda
"Därför har man flitigt använt porösare och hållbarare material som Dicksonia/Xaxim som kommer från trädormbunkar, som just av den anledningen blivit utrotningshotade. Men även Dicksonia/Xaxim bryts ner efter några år och blir för kompakt eller faller i småbitar ner till marken.
Istället använder jag individuella block av EpiWeb som imiterar strukturen hos Dicksonia/Xaxim. EpiWeb är gjord till större delen av återvunnen plast så det är mycket hållbart och blir en engångskostnad. Miljövänligare alternativ tack vare den återvunna plasten och att trädormbunkarna får vara i fred i skogen."
Stämmer det att att Xaxim faller i bitar efter några år?I så fall kan det juh inte vara en bra lösning att ha som bakgrund i ett regnskogs teerrarium?
Och att trädormbunkar har blivit utrotade pga av efterfrågan av just Xaxim?
Tycker att det låter bedrövligt i så fall:(
Och är smaken som baken,vilket matrial bör man använda?
Rätta mig gärna om jag har fel,eller om jag totalt är ute och cyklar;)
Här är länken till bloggen fresten:
http://www.paradiseforest.net/epiweb-s.htm
Värme/Linda
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hej på dig och varmt välkommen till Svenska Dendrobatidsällskapet! (och dess hemsida)
Xaxim vs EpiWeb vs torvblock vs frigolit vs glasruta med korkbark - ja, det finns fler alternativ än dem du nämner i din fråga men eftersom denna tråd berör Xaxim ("Träfiberpanel Xaxim") försöker jag hålla mig till ämnet.
Fördelarna och nackdelarna med de olika materialen kan delas in i två grupper, dels estetiska, dels funktionella. En del av oss i föreningen är helt fokuserade på de biologiska/beteende aspekterna av att hålla smågrodor i terrariemiljö. Andra passar på att få utlopp för estetiskt sinne och gör vackra möbler mm.
Xaxim +
Vet inte hur mkt svar det ger men det var i alla fall något ....
Xaxim vs EpiWeb vs torvblock vs frigolit vs glasruta med korkbark - ja, det finns fler alternativ än dem du nämner i din fråga men eftersom denna tråd berör Xaxim ("Träfiberpanel Xaxim") försöker jag hålla mig till ämnet.
Fördelarna och nackdelarna med de olika materialen kan delas in i två grupper, dels estetiska, dels funktionella. En del av oss i föreningen är helt fokuserade på de biologiska/beteende aspekterna av att hålla smågrodor i terrariemiljö. Andra passar på att få utlopp för estetiskt sinne och gör vackra möbler mm.
Xaxim +
- ett naturmaterial vilket ger genuin känsla
- hållbart!
- om man har en väldans tur, kan sporer från naturen följa med och vid bevattning/ljus/värmesättning gro och visa sig vara ormbunke/mossa/orkidé - om man har en väldans tur vill säga!
- en ändlig resurs
- i jämförelse med konstgjorda material (EpiWeb) kortlivad då den ger sig efter 10-15 år (här kan BengtO m.fl. vara behjälpliga som haft Xaxim under långa tider!)
- dyrt - jämfört med torv eller korkbark är Xaxim dyrt (1'000:-/m2)
- konstgjort utan miljöpåverkan, snarare miljöfrämjande då det tillverkas av återvunna flaskor
- i jämförelse med Xaxim (som är hållbart i jämförelse med mkt annat) extremt hållbart. Dusk Tropiks leverantörer säger 250 års beständighet, även om man inte får den typen av formell garanti!
- formbart till grenar, avsatser, krukor, amplar (fantasin sätter gränsen)
- fungerar som bakgrund men också substrat
- extremt dränerande vilket ger full kontroll på fuktighetsnivåerna
- Förutsatt att man bryr sig om det estetiska och inte gillar mörkgrå färg är etableringsfasen plågsam, då EpiWeben inte är supersnygg.
- Jämförbart pris (något lägre) med Xaxim och därför relativt dyrt.
Vet inte hur mkt svar det ger men det var i alla fall något ....
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
finns en baksida med epiweb med.......... Jag föredrar xaxim,
Xaxim odlas idag precis som bananer..
Xaxim odlas idag precis som bananer..
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet