Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Omröstning - Taxonomi
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Omröstning - Taxonomi
Nu är det dags att rösta på vilken taxonomi vi ska använda i forumet, Pilgiftaren och övrig skriven media i föreningen. Det förslag som får en majoritet av rösterna blir alltså det vi alla ska hålla oss till när vi skriver.
Omröstningen är öppen i två veckor.
Vi har diskuterat ämnet i tråden "Diskussion kring taxonomi". Därför diskuterar vi inget i denna tråd. Däremot kan man fortsätta diskussionen i ovan nämnda tråd.
Du röstar genom att klicka i det nummer som representerar det förslag du förespråkar.
De två förslagen är:
1.
Vi behåller "det gamla systemet" som rådde under 90-talet. De släkten som nu ibland kallas Ranitomeya, Oophaga och Adelphobates fortsätter att kallas Dendrobates tillsammans med D. auratus, D. tinctorius m.fl. De släkten som har hört till Epipedobates, som nu ibland t.ex kallas Allobates och Ameerega fortsätter att kallas Epipedobates. Osv.
2.
Vi anammar "den nya taxonomin" i stort sett som den presenteras i Lötters et al. Arter som Epipedobates zaparo, Epipedobates hahneli, Dendrobates ventrimaculatus, Dendrobates galactonotus och Dendrobates pumilio byter namn till Allobates zaparo, Ameerega hahneli, Ranitomeya ventrimaculata, Adelphobates galactonotus och Oophaga pumilio.
Dendrobates azureus byter namn till Dendrobates tinctorius och får ett variantnamn, 'Azureus' efter artepitetet såhär: Dendrobates tinctorius 'Azureus'.
De flesta Epipedobates tricolor som finns i hobbyn byter namn till Epipedobates anthonyi (Om man inte verkligen vet att det man har är Epipedobates tricolor. Men då har man betalat mer specifikt för dem och vet det med säkerhet).
Till 2:an kommer också Excidobates mysteriosus (förr Dendrobates mysteriosus) som inte Grant et al (2006) tog med.
Omröstningen är öppen i två veckor.
Vi har diskuterat ämnet i tråden "Diskussion kring taxonomi". Därför diskuterar vi inget i denna tråd. Däremot kan man fortsätta diskussionen i ovan nämnda tråd.
Du röstar genom att klicka i det nummer som representerar det förslag du förespråkar.
De två förslagen är:
1.
Vi behåller "det gamla systemet" som rådde under 90-talet. De släkten som nu ibland kallas Ranitomeya, Oophaga och Adelphobates fortsätter att kallas Dendrobates tillsammans med D. auratus, D. tinctorius m.fl. De släkten som har hört till Epipedobates, som nu ibland t.ex kallas Allobates och Ameerega fortsätter att kallas Epipedobates. Osv.
2.
Vi anammar "den nya taxonomin" i stort sett som den presenteras i Lötters et al. Arter som Epipedobates zaparo, Epipedobates hahneli, Dendrobates ventrimaculatus, Dendrobates galactonotus och Dendrobates pumilio byter namn till Allobates zaparo, Ameerega hahneli, Ranitomeya ventrimaculata, Adelphobates galactonotus och Oophaga pumilio.
Dendrobates azureus byter namn till Dendrobates tinctorius och får ett variantnamn, 'Azureus' efter artepitetet såhär: Dendrobates tinctorius 'Azureus'.
De flesta Epipedobates tricolor som finns i hobbyn byter namn till Epipedobates anthonyi (Om man inte verkligen vet att det man har är Epipedobates tricolor. Men då har man betalat mer specifikt för dem och vet det med säkerhet).
Till 2:an kommer också Excidobates mysteriosus (förr Dendrobates mysteriosus) som inte Grant et al (2006) tog med.
Senast redigerad av 1 Simon, redigerad totalt 12 gånger.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- Simon
- SDS-medlem

Re: Omröstning - Taxonomi
Nu är det fem dagar kvar och bara 25 personer har röstat.
Det är viktigt att du lägger din röst eftersom utslaget kommer bestämma vilka namn vi bl.a ska använda här på forumet.
Det är viktigt att du lägger din röst eftersom utslaget kommer bestämma vilka namn vi bl.a ska använda här på forumet.
Hulteke skrev:
- Simon
- SDS-medlem

Hejsan.
Du får gärna utveckla vad du menar. Menar du att röstningsfunktionen inte fungerar för dig?
Du får gärna utveckla vad du menar. Menar du att röstningsfunktionen inte fungerar för dig?
Hulteke skrev:
- rubensano
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Hej, Fick också fel:
"Det skickade formuläret var felaktigt. Försök skicka det igen.
Återgå till tråden du senast besökte"
Hälsar
Micke
Hälsar
Micke
- jsl
- Kassör

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Då har du nog redan röstat en gång tidigare.rubensano skrev:Hej, Fick också fel:
Hälsar
Micke
- Simon
- SDS-medlem

Man kan bara rösta en gång.
När man har röstat syns ett litet kryss efter det alternativ man har röstat på högst upp. Men man ska kunna ändra sin röst om jag har förstått det rätt.
Har ni som haft problem redan röstat? Isf syns det nämnda krysset.
När man har röstat syns ett litet kryss efter det alternativ man har röstat på högst upp. Men man ska kunna ändra sin röst om jag har förstått det rätt.
Har ni som haft problem redan röstat? Isf syns det nämnda krysset.
Hulteke skrev:
-
admin Frank
- Site Admin

- Kontakt:
Om det jsl och Simon påpekade inte var problemet och ni fortfarande upplever att det inte funkar, skicka mig gärna ett PM istället för att posta här (vilket är lite off topic).
/Frank
/Frank
- Simon
- SDS-medlem

Nu är det alltså sista dagen man kan rösta. Strax efter midnatt ikväll stängs omröstningen.
Har du inte lagt din röst så är det viktigt att du gör det nu!
Detta är alltså något vi bestämmer tillsammans. Imorgon har vi ett resultat som kommer styra vilka namn som ska användas på forumet. Det skulle vara kul om det styrs av fler än 25 röster.
Har du inte lagt din röst så är det viktigt att du gör det nu!
Detta är alltså något vi bestämmer tillsammans. Imorgon har vi ett resultat som kommer styra vilka namn som ska användas på forumet. Det skulle vara kul om det styrs av fler än 25 röster.
Hulteke skrev:
-
T K
- Tidigare SDS-medlem

försökte rösta men fick detta felmeddelande:
Det skickade formuläret var felaktigt. Försök skicka det igen.
Återgå till tråden du senast besökte
Det skickade formuläret var felaktigt. Försök skicka det igen.
Återgå till tråden du senast besökte