Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ljud från grodor
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Ljud från grodor
Är lite osäker på det med spelandet.
När grodan spelar så är det en hane, men om det piper "lite lätt", är det hane då med? Ger inte honor något ljud ifrån sig alls?
När grodan spelar så är det en hane, men om det piper "lite lätt", är det hane då med? Ger inte honor något ljud ifrån sig alls?
MVH
Oskar
Oskar
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

Re: Ljud från grodor
Nu när jag tittar på mina P. Vittatus så turas de om att vara överst på varandra. Tar en stund innan de skiftar samt de sitter stilla. Är det tecken på fight?
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det...
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det...
MVH
Oskar
Oskar
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Nja, bland pilgiftsgrodor ska det inte förekomma att honor ger något ljud ifrån sig. Men, det kan antagligen bero på situationen. Hos paddor t ex kan honan ge ifrån sig ett pip när hannen klamrar henne, men det kan vara så att det bara är att luften pressas ut, utan att det avsiktligt är ett 'läte'.
Hannar av pilgiftsgrodor (och de flesta andra) har ju särskilt ordnad strupe för att kunna sjunga högt och länge. Man kan ju i många fall könsbestämma grodor genom att honans struphud är ljus, medan hannens är mörk så länge den inte är uppblåst.
Dina två vittatus som beter sig som du beskriver KAN vara av samma kön, och då är det ju en 'fight'.
Inte mycket till svar... Du får observera dem mer, så kanske det klarnar hur det står till.
/Lars
Hannar av pilgiftsgrodor (och de flesta andra) har ju särskilt ordnad strupe för att kunna sjunga högt och länge. Man kan ju i många fall könsbestämma grodor genom att honans struphud är ljus, medan hannens är mörk så länge den inte är uppblåst.
Dina två vittatus som beter sig som du beskriver KAN vara av samma kön, och då är det ju en 'fight'.
Inte mycket till svar... Du får observera dem mer, så kanske det klarnar hur det står till.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Ytterligare information från "Poison Dart Frogs", Amanda and Greg Sihler:Ger inte honor något ljud ifrån sig alls?
"There are reports of females of certain species, like Dendrobates lehmanni and histrionicus, having a response call to males. The response call has been reported to sound different and much quieter than the males calls.
1.2.1 Ranitomeya Ventrimaculata "Franska Guyana"
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Är det en ung hanne kan han också låta väldigt tafflig i början.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
...härligt att någon mer än jag refererar till den boken.....pettson skrev:Ytterligare information från "Poison Dart Frogs", Amanda and Greg Sihler:Ger inte honor något ljud ifrån sig alls?
"There are reports of females of certain species, like Dendrobates lehmanni and histrionicus, having a response call to males. The response call has been reported to sound different and much quieter than the males calls.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

Är inte riktigt säker på hur gamla djuren är (utan lite forskning) men är ganska säker på att de är över året. Nu har jag iallafall (troligen) införskaffat mig en hona till dem... 
MVH
Oskar
Oskar
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
...då är det väl bara att sätta igång och rigga en mikrofon också....!?Hotrider skrev:Är inte riktigt säker på hur gamla djuren är (utan lite forskning) men är ganska säker på att de är över året. Nu har jag iallafall (troligen) införskaffat mig en hona till dem...
Thomas
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Det verkar förekomma att honor också kan ge ifrån sig läten. Antagligen artspecifikt: forum/viewtopic.php?f=3&t=1237
Hulteke skrev: