Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Jonas nya terrarium

Presentera ditt terrarium här!
jonas_r
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Jonas nya terrarium

Inlägg av jonas_r »

Hej,

eftersom jag blev arbetslös i början av året fick jag tillåtelse av min sambo att starta ytterligare ett terrarium för att sysselsätta mig med något. Använde mitt gamla Juwel Lido 120 liters akvarium för detta ändamål. Jag trodde jag skulle komma undan billigt men icke... blev inköp från både Ben's Jungle och Aquaristic samt några räder till lokala och regionala byggmarknader. Alla dessa inköp ledde även till att jag missade groddagen i Stockholm vilket var väldigt synd.

Dessvärre har jag inte så många bilder på själva terrariebyggandet då jag var så exalterad av att starta nytt igen att jag glömde ta kort.

Observera att bilderna är tagna med en Iphone och bildkvaliteten är kass. Det är min första tråd så jag hoppas ni har överseende.
Xaximbakgrund silikonad. Underst ligger ett lager leca-kulor, täckt med markväv därefter akvariegrus.
Xaximbakgrund silikonad. Underst ligger ett lager leca-kulor, täckt med markväv därefter akvariegrus.
Den blå och gråa plasten till höger rymmer en doppvärmare och pump. Slangarna som sticker ut går till luftstenar under substratet.
Den blå och gråa plasten till höger rymmer en doppvärmare och pump. Slangarna som sticker ut går till luftstenar under substratet.
Syns lite otydligt men det här är det bakre högre hörnet. En PVC-skiva täckt med xaxim. Tanken är att jag ska komma åt doppvärmaren och pumpen utan att behöva riva ut delar av inredningen.
Syns lite otydligt men det här är det bakre högre hörnet. En PVC-skiva täckt med xaxim. Tanken är att jag ska komma åt doppvärmaren och pumpen utan att behöva riva ut delar av inredningen.
Här syns den modifierade toppen. Två st 40 mm fläktar ska installeras framtill och en 80 mm i bakre vänstra hörnet.
Här syns den modifierade toppen. Två st 40 mm fläktar ska installeras framtill och en 80 mm i bakre vänstra hörnet.
fortsättning följer....
Jonas R
jonas_r
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Re: Jonas nya terrarium

Inlägg av jonas_r »

Här kommer lite fler bilder. Ska rota fram systemkameran och ta en riktig bild snart också.

Några funderingar också... lysrörarmaturen (Juwel High-Lite T5) är "inne" i själva terrariet, tänkte att den bör klara hög luftfuktighet med tanke på att den är anpassad till akvarium. Åsikter?

Synpunkter, konstruktiv (och ev destruktiv) kritik mottages tacksamt.
Lecan är nu helt täckt av akvariegrus.
Lecan är nu helt täckt av akvariegrus.
Dags för inredning. Rötter och lianer sätts på plats.
Dags för inredning. Rötter och lianer sätts på plats.
Planterat men inte klart.
Planterat men inte klart.
Jonas R
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej!

Roligt med nya projekt Jonas. :)

Dina T5:or kommer klara fukten galant. Eftersom den annars sitter över en vattenyta som avdunstar massor med vatten, kommer de att klara avdunstningen från din regnskogsburk. Det kan du nog vara säker på.

Lite konstruktiv kritik: du har plexiskivor klädda med Xaxim. Snyggt. :) Det jag funderar på, är hur du skall göra detta "grodsäkert"? Som jag uppfattar bilderna har du mellanrum mellan bakgrund och glas, åtminstone i ena hörnet. Dina grodor kommer att hitta ställen att gömma sig på, inte bara där du tycker att de skall vara, utan överallt dit de ges tillträde.
Ett sätt att stoppa grodorna från att ta sig in bakom bakgrunden genom att klättra upp på toppen av bakgrunden och över kanten och ner bakom bakgrunden, är att använda dig av P10 - ju, du vet blå filtermatta för akvariebruk. Skär ut sådan som ett lock som pressas på plats av din rampliknande överdel.

Har du någon service-ingång till lådan med din akvariepump? Nätet som släpper in vattnet verkar vara mkt finmaskigt (ser ut som kaffefilter) och kommer förmodligen att täppas igen, om du har i en massa humus (torv etc).
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
jonas_r
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av jonas_r »

Hej Hulteke,

tack för tipsen. Plexiskivorna är egentligen PVC-plattor på 2-3 mm. Plexin har en förmåga att böja sig när den blir varm vilket jag hoppas PVCn ska klara. Det är enbart i ena hörnet som xaximen är klädd på en PVC-platta, i övriga terrariet rätt på glaset. Tanken var att bygga ett triangelformat lock till detta hörn. Lyfter jag locket kommer jag åt pump och doppvärmare därifrån. Ditt tips med filtermatta på toppen av bakgrunden var bra. Det blir nog den metoden eller att täta eventuella skrymslen med silikon och xaximgranulat.

Näten vid "pump- och doppvärmar-huset" har 0,5 mm maskor. Hoppas jag ska klara mig utan att det täpper igen annars får jag rikta pumpen mot nätet och "spola" bort smutsen.
Jonas R
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Du skulle kunna skära till P10 i ett triangelformat lock som är lite större än hålet och pressa ner det, så inga grodor tar sig ner ...
Plexi/PVC - stora skillnader gällande egenskaper. Sorry. :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
jonas_r
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av jonas_r »

Inte så konstigt att du trodde det var plexi, bildkvaliteten är ganska dålig så svårt att se skillnad.

Angående triangelformat lock av P10 så var det en kanonidé :) . Nu ska det bara inköpas lite P10 så ska burken grodsäkras.
Jonas R
jonas_r
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av jonas_r »

Nu har jag rotat fram systemkameran så här kommer en ny bild.
J_terra2.jpg
Jonas R
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Härligt med xaxim! Detta kommer bli riktigt snyggt med tiden när mossor och växter etablerat sig.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
jonas_r
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av jonas_r »

Hoppas på det. Köpte xaximen från Ben's Jungle. Har några plattor från samma ställe i mitt större terrarie. Där börjar det komma "syntgrön" mossa (det har dock tagit ett halvår).
Jonas R
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Tar en jädrans tid men sen blir det jäkligt bra
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"