En PIC blir det men vet ej exakt vilken änPny skrev:Hur du bestämt dig för vilken mikroprocessor du skall använda?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Bygge av styrning till terrarium
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Re: Bygge av styrning till terrarium
- andré
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Ett förslag på funktion är att fläkten startas om temperaturen blir för hög och kanske att regnsystemet går igång ett litet tag. Ska du ha LED-belysning är det kanske ingen mening att släcka den men om man har lysrör eller något annat som ger en del värme kan det kanske vara bra.
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

Japp de sakerna är också med på listan av funktioner fast jag har glömt skriva dom härandré skrev:Ett förslag på funktion är att fläkten startas om temperaturen blir för hög och kanske att regnsystemet går igång ett litet tag. Ska du ha LED-belysning är det kanske ingen mening att släcka den men om man har lysrör eller något annat som ger en del värme kan det kanske vara bra.
Imorgon(om jag orkar) eller i helgen i alla fall så kommer en komplett lista på vilka funktioner som kommer finnas då jag och min kompis har snackat igenom det
Finns inte mer update nu då inga komponenter har kommit ännu.
// Pontus
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Wow!
Jag trodde nestor Österdahl var ensam om att hålla en så pass hög nivå. Han har förresten logg på lufttryck också. Om man samkör luftfuktighet, temperatur och lufttryck, får man ganska god kunskap om när grodorna blir parningsbenägna.
Jag har tummen i handen och handen är uppk... jag är inte så teknisk helt enkelt. OM det kommer en ritning kanske man kan få hjälp. Jag har en bekant som är elektroingenjör och har lovat hjälpa mig förut. Vi får se. Men som sagt, lova att skriva mer, uppdatera samt lägga upp en pdf på cad-ritningarna. Du kan maila den till Admin så kan den finnas med på pilgift.se - om du vill alltså. (under Artiklar) Tror fler skull ha glädje av din ritning!
Bra jobbat!
Jag trodde nestor Österdahl var ensam om att hålla en så pass hög nivå. Han har förresten logg på lufttryck också. Om man samkör luftfuktighet, temperatur och lufttryck, får man ganska god kunskap om när grodorna blir parningsbenägna.
Jag har tummen i handen och handen är uppk... jag är inte så teknisk helt enkelt. OM det kommer en ritning kanske man kan få hjälp. Jag har en bekant som är elektroingenjör och har lovat hjälpa mig förut. Vi får se. Men som sagt, lova att skriva mer, uppdatera samt lägga upp en pdf på cad-ritningarna. Du kan maila den till Admin så kan den finnas med på pilgift.se - om du vill alltså. (under Artiklar) Tror fler skull ha glädje av din ritning!
Bra jobbat!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

Ok ska kolla lite mer på det med lufttryck hur mkt en sådan sensor kan kosta. Får se sen hur mycket utav allt som kommer "släppas" fritt beror lite på vad min klasskompis tycker. Ritningar och liknande kommer upp men sen är det själva programet vi skriver till kretsen som även han kommer vara med på men det är nog inga problemHulteke skrev:Wow!![]()
Jag har tummen i handen och handen är uppk... jag är inte så teknisk helt enkelt. OM det kommer en ritning kanske man kan få hjälp. Jag har en bekant som är elektroingenjör och har lovat hjälpa mig förut. Vi får se. Men som sagt, lova att skriva mer, uppdatera samt lägga upp en pdf på cad-ritningarna. Du kan maila den till Admin så kan den finnas med på pilgift.se - om du vill alltså. (under Artiklar) Tror fler skull ha glädje av din ritning!![]()
Bra jobbat!
// Pontus
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
TAGET!
Om du får det där att fungera, utan att det drar i väg i sjuka pengar så absolut! WOW!
Om du får det där att fungera, utan att det drar i väg i sjuka pengar så absolut! WOW!
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

OK kan säga att själva kretsen är beräknad att kosta runt 300kr så det är inte så blodigt tycker jag i alla fall mot vad samma system skulle kosta på marknaden. Men sen så beror priset lite på hur bra sensorer man vill ha till systemet för nu kommer jag inte köpa de mest extrema och noggranna utan kör med en så pass noggrannhet som jag anser att jag behöver då jag mest bygger detta för skoj skull.Hulteke skrev:TAGET!
// Pontus
Senast redigerad av 1 PontusS, redigerad totalt 5 gånger.
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

En liten fråga här som egentligen är lite off topic. Är det någon som vet om grodor reagerar på blått ljus? För vet att det finns månlampor men jag tänkte bygga en egen liten låda med LEDs som ska tändas automatiskt när ljuset släcks i burken mest bara för att det är snyggt och kul att bygga lite
// Pontus
// Pontus
- PontusS
- Tidigare SDS-medlem

Så här kommer en liten updatering följande funktioner kommer att finnas i denFÖRSTA lådan vi bygger men vi kommer utveckla den senare med fler funktioner men vi hinner inte med att fixa alla innan skolan är slut.
Problem:
”styrning av terrarium”
Krav:
• Styrning av belysning (LED som indikerar drift)
• Styrning av regnsystem (LED indikering av drift)styrs av tidur och fuktsensor
• Timer till cirkulationsfläkt(indikering av drift)styrs av tidur och tempsensor
• Mäta temperatur med givare och reglera genom att sätta på värmematta vid för låg temp. och regnsystem och fläkt vid för hög temp.
• Mäta luftfuktighet med givare och reglera den genom att sätta på regnsystemet vid för låg luftfuktighet
• Display som kommer visa latinskt artnamn på ”invånare” i terrariumet, temperatur och luftfuktighet i ”normalläge”.
• Kompakt lösning
• Prisvärda lösningar
• Simpel att använda och ”installera”
• Möjlighet att senare utöka funktioner
• ”Tvångsköra” funktioner med knappar
• Olika temperaturgränser för natt och dag
Framtida utökningar:
Mätning av lufttryck
Loggning av värden från temp-, fukt- och lufttrycksgivare(USB-interface?)
Har säckert glömt någon av funktionerna brukar bli att man glömmer skriva upp dom för de är självklara.
Har även fått hem displayen så bifogar en bild på den inte så stor som i ser när man jämför den med en 50-öring:

Problem:
”styrning av terrarium”
Krav:
• Styrning av belysning (LED som indikerar drift)
• Styrning av regnsystem (LED indikering av drift)styrs av tidur och fuktsensor
• Timer till cirkulationsfläkt(indikering av drift)styrs av tidur och tempsensor
• Mäta temperatur med givare och reglera genom att sätta på värmematta vid för låg temp. och regnsystem och fläkt vid för hög temp.
• Mäta luftfuktighet med givare och reglera den genom att sätta på regnsystemet vid för låg luftfuktighet
• Display som kommer visa latinskt artnamn på ”invånare” i terrariumet, temperatur och luftfuktighet i ”normalläge”.
• Kompakt lösning
• Prisvärda lösningar
• Simpel att använda och ”installera”
• Möjlighet att senare utöka funktioner
• ”Tvångsköra” funktioner med knappar
• Olika temperaturgränser för natt och dag
Framtida utökningar:
Mätning av lufttryck
Loggning av värden från temp-, fukt- och lufttrycksgivare(USB-interface?)
Har säckert glömt någon av funktionerna brukar bli att man glömmer skriva upp dom för de är självklara.
Har även fått hem displayen så bifogar en bild på den inte så stor som i ser när man jämför den med en 50-öring:

-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Det ser jättebra ut!