Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Tänk på att

Frågor om sidan eller föreningen
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Tänk på att

Inlägg av tummen »

...använda god ton i dina inlägg och vid kontakt via PM.
Det tjänar vi alla på..... :)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Grimgal
Började med grodor år: 2008

Re: Tänk på att

Inlägg av Grimgal »

Tycker du verkligen att en sådan självklarhet behöver en helt egen tråd? Förhoppningsvis anser de flesta andra, liksom jag, att detta hör till allmänt hyfs och inte behöver belysas.
tummen

Inlägg av tummen »

Grimgal skrev:Tycker du verkligen att en sådan självklarhet behöver en helt egen tråd? Förhoppningsvis anser de flesta andra, liksom jag, att detta hör till allmänt hyfs och inte behöver belysas.
Fick just ett pm som gjorde att det kändes naturligt att starta denna tråd. Det pm:et var allt annat än trevligt skrivet....tyvärr.
Thomas

Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Varför tog du då inte upp det med personen ifråga eller admin? Jag antar att innehållet i Pm:et har att göra med din benägenhet att yttra dig i alla trådar, har jag rätt?
tummen

Inlägg av tummen »

Grimgal skrev:Varför tog du då inte upp det med personen ifråga eller admin? Jag antar att innehållet i Pm:et har att göra med din benägenhet att yttra dig i alla trådar, har jag rätt?
Om man läser dessa inlägg så ser man att jag har lite att komma med antingen i form av frågor men även en del upplysningar, men visst; det hade med det att göra, och att jag fick det pm:et beror på att jag först svarade i den tråd där jag fick "kritiken" (antar att du läst den) men främst att jag pm:ade och snällt bad personen i fråga att uppdatera sin profil, då fick jag ett mycket otrevligt svar tillbaka som inte hade med detta att göra, därför tyckte jag att det var väl befogat att skriva en ny tråd om detta.
Att jag sedan ser ut att "vilja synas" i varenda tråd beror på att det är så hysteriskt dålig fart på skrivandet här i forumen, många inlägg jag gjort är gamla vid det här laget, men jag var ju den som skrev där sist så då "syns jag" fortfarande. Om detta stör någon så är det bara att bli mer aktiv i skrivandet, och då blir det mer intressant att gå in här och läsa också eller hur?
Thomas

Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Då skulle jag gärna vilja veta vad du har för anledning att be en person att uppdatera sin profil. Om personen i fråga valt att inte uppdatera sin profil med all information bör denne ha rätt att göra det valet, utan att någon ska pm:a och be denne om detta.
Du visar dock tendenser till att vilja synas i alla trådar då du lyft trådar, som varit flera månader gamla och som således antagligen är inaktuella idag.
För att läsningen på forumet ska bli intressantare krävs dock en viss kvalité på de inlägg som skrivs.
tummen

Inlägg av tummen »

Grimgal skrev:Då skulle jag gärna vilja veta vad du har för anledning att be en person att uppdatera sin profil. Om personen i fråga valt att inte uppdatera sin profil med all information bör denne ha rätt att göra det valet, utan att någon ska pm:a och be denne om detta.
Du visar dock tendenser till att vilja synas i alla trådar då du lyft trådar, som varit flera månader gamla och som således antagligen är inaktuella idag.
För att läsningen på forumet ska bli intressantare krävs dock en viss kvalité på de inlägg som skrivs.
Jag glömde själv komplettera min profil när jag registrerade mig, så enkelt var det.....ok att det kanske kan upplevas som lite pekfingeraktigt, men det startades faktiskt en tråd om detta straxt innan....inte av mig, men jag tyckte ändå att det var en god idé (så god att jag valde att pm:a om detta). Nu avslutar jag den delen av diskussionen och går på nästa:

Vad är det som säger att flera månader gamla trådar behöver vara inaktuella? De kan innehålla mycket info som JAG och/eller andra inte stött på förut och som vi därför ställer föjdfrågor om, då är ju tråden inte inaktuell längre eller hur?

Och vem skall bedöma kvaliteten på inläggen? Jag tycker alla inlägg, utom rent skitsnack och mobbing mm, har sitt berättigande, jag tror inte att NÅGON vill ha ett "godkännandeförfarande" innan något publiceras i nå´t forum, det är ju själva idén med att registrera sig; att man får skriva vad man vill....om någon mot förmodan skriver en "dum fråga" eller så, så kan du eller jag kanske upplysa denna person om svaret på det ändå, utan att skriva ner personen med elaka kommentarer....?
Länka till någon hemsida eller så istället; DÅ blir det konstruktivt...att jag skrivit så mycket på sistone beror delvis på att det var så dålig fart här i forumen, och bara idag så har det hänt saker, så det funkar ju eller hur? :) ;)

Likaså om någon PM:ar någon annan: det är huvudidén med den funktionen, då får man sansa sig och svara trevligt och med god ton eller hur? Man KAN ju faktiskt säga att :"javisst, jag vet att man kan komlpettera sin profil, men just nu har jag valt att INTE göra det", utan att vara otrevlig....

Sedan har jag SOM SAGT tagit åt mig lite grann och silar bort onödiga kommentarer och rena "glada tillrop" i fortsättningen, ok?
Thomas

Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Jag har aldrig påstått att de gamla trådarna måste vara inaktiva, men sannolikheten är dock ganska stor.
Det är ju upp till var och en att avgöra vilken kvalité man anser att ett inlägg bör ha. De flesta tror jag dock är överens om att ett inlägg ska tillföra tråden något.
Sen anser jag att det är skillnad på en "dum fråga" och rent skitsnack. Hur ska man då få besvara ett inlägg innan personen i fråga känner sig stött? Exempelvis tar vissa illa upp om man besvarar en fråga genom att länka till en annan sida.
Huvudidén med PM funktionen är inte att kontakta andra användare för att påpeka att man är missnöjd med deras presentation. Den finns för att två personer ska kunna föra en konversation utan att en tredje part lägger sig i.
Huruvida det PM:et du fick var otrevlig eller inte kan jag dock inte yttra mig om, eftersom jag inte tagit del av detta, men man kan bör dock inse att man kan få ett korthugget svar om man PM:ar en person endast för att kritisera denne.
tummen

Inlägg av tummen »

Grimgal skrev:Jag har aldrig påstått att de gamla trådarna måste vara inaktiva, men sannolikheten är dock ganska stor.
Det är ju upp till var och en att avgöra vilken kvalité man anser att ett inlägg bör ha. De flesta tror jag dock är överens om att ett inlägg ska tillföra tråden något.
Sen anser jag att det är skillnad på en "dum fråga" och rent skitsnack. Hur ska man då få besvara ett inlägg innan personen i fråga känner sig stött? Exempelvis tar vissa illa upp om man besvarar en fråga genom att länka till en annan sida.
Huvudidén med PM funktionen är inte att kontakta andra användare för att påpeka att man är missnöjd med deras presentation. Den finns för att två personer ska kunna föra en konversation utan att en tredje part lägger sig i.
Huruvida det PM:et du fick var otrevlig eller inte kan jag dock inte yttra mig om, eftersom jag inte tagit del av detta, men man kan bör dock inse att man kan få ett korthugget svar om man PM:ar en person endast för att kritisera denne.
Du och jag verkar rätt överens egentligen, tycker i alla fall jag när jag läser dina svar och mina ...även om vi uttrycker sig lite olika så har vi i grunden samma inställning. Det vanskliga i att skriva saker, som t.ex. här i forumen, (eller som ett PM) är att skriven text kan uppfattas så himla olika mot vad man egentligen menade. "Dumma frågor" kanske bara är lite slarvigt formulerade ibland....det kan en följdfråga rätta till...

För att ta mitt PM om att man bör uppdatera sin profil som exempel, så var det inte alls tänkt som någon typ av kritik, utan som en (som jag tyckte) vänlig uppmaning för att utveckla hemsidan. Uppenbarligen uppfattades det inte riktigt som avsett, vilket fick mig att starta den här tråden.
Men man kan ju alltid vara hövlig i sina svar oavsett hur man uppfattar en text eller ett meddelande eller hur?
Jag instämmer i din uppattning om hur PM-funktionen är tänkt att fungera, men då får man inte heller bli förvånad/irriterad om "okända" personer kontaktar dig med PM. Det var nämligen ungefär det svaret blev (fast brtydligt surare och med mer otrevligt språk) och inget sakligt om det jag PM:ade från början....

Svar i forumen tycker jag dels kan vara ett eget inlägg, eller ett inlägg med endast en länk till annan sida eller vad som helst egentligen, har man frågat så får man vara beredd på att svaret man så småningom får kanske inte ser ut just som man hoppades. Tyvärr kan man som du sade ibland uppleva att en länk till en annan sida upplevs som du sade, men jag tycker inte ett sådant svar äer ett problem, tvärtom, en länk kan mycket väl vara det ultimata svaret ibland.

Angående trådars "inaktualitet" så kan jag säga så här: "köpochsäljtrådar" har av naturliga skäl ett bäst föredatum...trådar i övriga forum har, så som jag ser det, inte någon sådan direkt slutpunkt, i princip kan de fortsätta tills domedagen komer, om det hela tiden tillförs nya intressanta (för diverse betraktare) vinklar och nya följdfrågor. En del trådar "dör" dock efter en viss tid ändå, av den anledningen att det blir för "tungt" med långa trådar, men det är inte heller säkert.

Men som sagt så tror jag nu att du och jag i alla fall är i grunden rätt överens, men som en liten snäll uppmaning kan man kanske be alla som av någon anledning blir upprörda, att TÄNKA en eller två gånger på om de uppfattat just det inläget/PM:et på rätt sätt, det kanske EGENTLIGEN inte finns någon anledning att bli upprörd, det är bara det att den andra personen har uttryckt sig lite slarvigt så innebörden i det den skrev blev förvrängt....

Hoppsan, långt inlägg, hoppas att MIN intention med detta går fram...
Thomas

Grimgal

Inlägg av Grimgal »

Som du skrev kan det finnas vissa svårigheter att uttrycka sig på ett sådant sätt i text att missförstånd inte kan uppstå. En stor del av detta beror på att frågorna/inläggen är slarvigt skrivna.
Då vi verkar vara överens i övrigt, vill jag bara tillägga att den som skriver ett inlägg/PM bör läsa igenom vad denne har skrivit för att undvika att missförstånd p.g.a slarv uppstår.
Skriv svar

Återgå till "Feedback och frågor"