Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Von Seth's 155 liter regnskogsterrarium

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Von Seth's 155 liter regnskogsterrarium

Inlägg av Von Seth »

Nu är jag hemma från min militär tjänst så nu ska jag satsa på grodorna, som i praktiken har skött sig själva i 4år.

Tanken, efter läst bland annat Pny's bygge, blev jag väldigt sugen på något liknande. Så här långt har jag kommit:

Tanken om terrariumet:
Bild 1 är en Sten/skål som samlar vattnet som kommer från vatten faller, I bakgrunden kommer rötter finnas samt växter. Detta är en GROV idé/plan
Bild

Pumpen som ska pumpa upp vattnet, och hur jag byggde den. MER text kommer, har lite ont om tid nu:
Jag hittade en gammal stark pump som låg på en hylla i källaren. Jag tog hem den och gjorde vid den, nu fungerar sjukt bra. Jag har gjort ett kopplings system, av en gammal trädgårdslang samt kopplingar, har även en blötslang som blir fuktig och det droppar vatten ur den när vattnet kommer, (Ska ha den liggande längs väggen), samt en växt korg som det heter.
Bild

byggandet tar far och jag borrar hål för att pumpen ska få plats

Bild

Jag lägger marktyg för att hindra jord, små sten och annat komma in i pumpen och stoppa igen, för när väl pumpen är på plats är det svårt att göra den ren igen.

Bild

För att markväven ska sitta fäster jag det med bult band

Bild

Pumpen och slangarna är kopplade, jag slängde en stor klump silikon på hållarna, så de sitter, tar senare ett rakblad och tar bort allt önödigt (hållarna ser ut som ett U, som man fäster slangarna med på väggar, jag "limade" fast slangen)

Bild

Taket, taket är gjort av plast och sedan nät, dock så kan flugorna krypa ut ur nätet samt blir fuktigheten lika med 0. Det lättaste var att lägga fyra glasskivor ovanpå nätet, jag skar så de passade perfekt, så att man inte behöver limma fast dem, (Glas rutorna måste vara rena så allt ljus kommer in)

Bild

Ta gärna del av mina frågor:
Problem som kvarstår:
-Ska jag bygga även på Sidorna av terrariumet?
-Ska jag leda vattnet från vatten fallet till bassängen där framme?
-Hur ska jag täta dörrarna som glipar lite? (terrariumet är ett Exo-Terra terrarium, deras dörrar är inte 100% bananflugs täta)

Tack till: Hulteke, Pny, jsl och alla andra personer som är med på pilgift.se
// Jonatan von Seth
Är Varnad Nybörjare
bjar

Re: Von Seth's 155 liter regnskogsterrarium

Inlägg av bjar »

Om du ska ha något på sidorna beror bla på hur du gar tänkt placera terrariet..om det står mera öppet så blir det nog snyggast om du lämnar sidorna fria .Om terraret ska stå i en hylla eller på någon annan plats där väggarna är skymda så är det nog snyggast att ha något på sidorna.Bäst är nog att låta allt vatten cirkulera det fins en internet butik i danmark som säljer själv häftande silicon lister för att täta terrarie dörrar...
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

Tack bjar, Det kommer stå i en hylla så det blir bra nog med sidorna.
Sedan är det så att vattnet kommer gå runt, den lilla bäcken som jag har längst fram matar vatten till pumpen, det syns tyvärr inte på ritningarna

Vad heter internet butiken?
Är Varnad Nybörjare
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Vi ser fram emot bilder på terrariet vartefter bygget fortskrider... :shock: ;)

Men du hade visst redan ett terrarium med leucomelas? Bilder? :?: :!:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen

Inlägg av tummen »

OOOPS! Vad har du använt för variant av silicon????? Inte våtrumssilicon hoppas jag, eftersom detta innehåller för grodorna giftiga ämnen.....Kolla detta noga innan du kör igång terrariet med grodor i. vilken sorts munstycken skall du ha till regnsystemet? Gardena? :?:

Är det ett Exo-terra terrarium? Mått?
Thomas

Användarvisningsbild
andré
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av andré »

Har du testat pumpen med marktyget runt?
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

Tummen, jag använder ogiftig silikon, utan anti mögel. Tack för varningen, var nära att använda fel i början
Jag använder ett vatten system som har minst 10 år på nacken, de sakerna som sprider vattnet är bara ½cm stora, vilket jag tycker blir bra.
Pumpen fungerar toppen, även med "nätet"

Jag kommer uppdatera, men kom på ett problem, att ha vatten på framsidan gör att vattnet blir grumligt, kommer göra en annan lösning med bildser senare

Det är ett Expo japp, mått: 60x60x45
Är Varnad Nybörjare
bjar

Inlägg av bjar »

tummen

Inlägg av tummen »

Von Seth skrev:

Jag kommer uppdatera, men kom på ett problem, att ha vatten på framsidan gör att vattnet blir grumligt, kommer göra en annan lösning med bildser senare
Om du på något sätt kan få vattnet från vattenfallet att "falla"/rinna ner till dammen i framkant så håller det sig fräsht längre.
Förut "testade" jag att inreda mitt 60-litersakvarie till terrarie och då lät jag vattnet från pumpen "falla" längs med en liten rotbit som var formad som en ränna, och med lite pillande och fixande så rann vattnet snällt ner i en liten damm till och med utan att skvala....kanske nå´t för dig att ta efter? ;) Att det inte blev något av med mitt "terrarie försök" beror på att min fru abrupt satte stopp för detta, "inga grodor i mitt hus" typ, jobbar/tänker nu på att komma på ett sätt att ändå få testa dessa små juveler....hur nu det skall gå till...???? :?:
Thomas

Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Von Seth »

Vadå? Grodorna som är så vackra...
Ta en del av huset och säg denna delen är din, och där gör du vad du vill, till exempel grodor ;)
Känns som många på forumet inte har grodor, ha ha

Jag ska vattnet rinna längs väggen ;)
Är Varnad Nybörjare
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"