Dvärgklogroda

Frågor och diskussioner om andra slags groddjur.
holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Dvärgklogroda

Inlägg av holy_hjalmar » 11 sep 2010, 12:49

Skulle det vara möjligt att hålla dvärgklogrodor i vattendelen i pilgiftsterrarier? Det enda problemet jag kan komma på är att de livnär sig på mygglarver och det vet jag inte om jag vill blanda i mitt terrarievatten?!?! Någon som tänkt i samma banor?

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 30 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Dvärgklogroda

Inlägg av LarsÖ » 11 sep 2010, 18:39

holy_hjalmar skrev:Skulle det vara möjligt att hålla dvärgklogrodor i vattendelen i pilgiftsterrarier? Det enda problemet jag kan komma på är att de livnär sig på mygglarver och det vet jag inte om jag vill blanda i mitt terrarievatten?!?! Någon som tänkt i samma banor?
Du menar Hymenochirus ?? Dom äter ju inte bara mygglarver utan också små maskar, flugor som ramlar i osv. Så den delen är inget problem, såvida du inte tänker låta pilgiftsgrodorna ha sina yngel i vattendelen, för dom blir inte gamla.
Sen är det en annan hake: Det finns undersökningar som visar att afrikanska klogrodor, först och främst Xenopus, kan vara bärare av chytrid utan att själva ta någon skada. Jag har haft pipida grodor under alla år, men alltid varit försiktig med att hålla dem i skilda rum mot pilgiftarna. Och inte 'gå mellan' utan att tvätta händerna. Jag vet inte hur stor risken är, men varför ta den?
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Skriv svar

Återgå till "Andra grodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster