Ödes ironi :/

Allmänt snack som inte har med pilgift att göra.
MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 mar 2012, 17:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Skövde
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0
Kontakt:

Ödes ironi :/

Inlägg av MartinF » 15 nov 2012, 21:55

Har en polare som är i USA i en månad och eftersom utbudet på Grodor e aningen större där har jag senaste 2 veckorna traskat igenom all byråkrati i både Sverige och USA ok fått ett OK på att du får föra in 5 st amfibier/reptiler från USA utan import papper eller export papper det enda som krävdes var att säljaren bifogade ett upfödarbevis och att de inte är viltfångade - denna slutsats kom jag fram igemom 40 mail till Jordbruksverket och USAD(jordbruksverket i USA) samt en USAD godkänd veterinär
(sidnot över 5 djur räknas som handels automatiskt och då krävs export och import papper från både USA o Sverige)

Så allt var klappat o klart ska precis dra iväg en beställning då polaren säger vänta så ska jag kolla med flygbolaget.


Där sket det sig..... du får ha med dig Hundar, katter o fåglar på planet men 5 st 1 cm grodor var det TVÄRSTOP

så satans jävla grinig just nu efter allt * ** ** ** mailade........
Be kind rewind.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1604
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Ödes ironi :/

Inlägg av jsl » 15 nov 2012, 22:48

Imponerande att det skulle gå att genomföra utan varken import eller exporttillstånd då det gäller CITES-djur. Så här står det ju på Jordbruksverkets hemsida.

"Vissa arter är skyddade
Vissa arter omfattas av särskilda bestämmelser enligt CITES, den konvention som reglerar handeln med hotade djur och växter. När du för in sådana djur från länder utanför EU måste du ha ett importtillstånd från Jordbruksverket samt ett exporttillstånd från det land djuren kommer ifrån. Här finns information om CITES.

Arter kan även omfattas av artskyddsförordningen som kompletterar bestämmelserna i CITES-konventionen. Artskyddsförordningen ska skydda europeiska arter av vilda djur och växter genom att reglera hur man får handla med och förvara dessa arter."

Hur kom de fram till att inga tillstånd behövdes?

MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 mar 2012, 17:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Skövde
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ödes ironi :/

Inlägg av MartinF » 16 nov 2012, 13:49

här är svaret direkt från jordbruksverket


Hej!
Du får utan införseltillstånd föra in enstaka (högst 5st) sällskapsgroddjur från USA, under förutsättning att de reser med dig eller ditt ombud. Djuren måste vara friska.
Införsel av djur från länder utanför EU (förutom Andorra, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz eller Vatikanstaten) får endast ske via gränskontrollstationer i Stockholm-Arlanda eller Göteborg-Landvetter.
När djuren passerar gränsen ska du anmäla införseln till tullen.
Läs mer på följande länk. Kontakta Jordbruksverket om du har frågor.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomra ... 00070.html


Med vänlig hälsning,
**** ********* (tog bort hans namn då jag intevet omdet e ok attpublicera hansnamn på ett forum)
Veterinär, VMD
Jordbruksverket
551 82 Jönköping
Besöksadress: Vallgatan 8
Tfn 036-15 58 99
Be kind rewind.

MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 mar 2012, 17:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Skövde
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ödes ironi :/

Inlägg av MartinF » 16 nov 2012, 13:57

Poängen idet hela är att jag från början utgick från att jag skulle behöva en massa import och export och gick den långa vägen direkt för att göra det korrekt
men vart jag än vände mig så fick jag till svar att någon sorts import/ export papper behövdes inte.

Jag tog kontakt med en vetetrinär i USA och efter några mail kom slutligen detta mail

------
Dear Martin,
According to the USDA available information, as long as the toads are not wild caughtand are travelling with you into the country of Sweden then you can import up to 5 without requiring an import permit from Sweden. I'm not sure that you need anything from me unless the airline is requiring a health certificate for boarding the plane. I am a USDA accredited veterinarian and the VS office that governs our area is in California. Please let me know if there is anything else we can do to assist you.

Dr.*** ****
----------


Så jag finner det väldigt ironiskt att det är ett flygbolag som sätter stop och INTE en myndighet....


EDIT* jag skrev toads/frogs/amphibians i mitt mail till honom som en generell fråga därav använder han sig av ordet toads om någon skulle finna det lustigt
Senast redigerad av 1 MartinF, redigerad totalt 16 gånger.
Be kind rewind.

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1604
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 40 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Ödes ironi :/

Inlägg av jsl » 16 nov 2012, 13:58

Det kanske inte var pilgiftsgrodor som avsågs? För det framgår inte att det är frågan om det. För groddjur som inte finns på cites-listan tror jag det går utmärkt att ta utan tillstånd. Är det pilgiftsgrodor är jag rätt säker på att det inte går att utanför EU ta in dem utan tillstånd.

MartinF
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 167
Blev medlem: 21 mar 2012, 17:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Skövde
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ödes ironi :/

Inlägg av MartinF » 16 nov 2012, 14:07

Jordbruksverket ställde jag frågan som enbart groddjur för att komma igång med vad jag förväntade 2 långtradare med dokument som skulle skrivas under för att sedan kopieras 3 gånger var och sedan skeppas till usa för att skrivas under där o sen skeppas tillbaks för att inse att hmm jag skrev visst inte under ett papper o får därmed göra om allt igen....
Be kind rewind.

Skriv svar

Återgå till "Off topic"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster