Förlorade bilder

Allmänt snack som inte har med pilgift att göra.
Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Förlorade bilder

Inlägg av Jolo » 12 feb 2011, 12:47

Min dotter fick en kamera i julklapp och med den har hon tagit kort som betyder mycket för henne och familjen. Här om dagen fick hennes sexåriga lillebror tag i kameran och efter det är alla kort borta från minneskortet. Finns det något sätt att få fram de raderade korten?

Har en mycket ledsen flicka här hemma och är väldigt tacksam för hjälp.

/ Johan

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Förlorade bilder

Inlägg av LarsÖ » 12 feb 2011, 13:15

Ta ut kortet ur kameran, om du inte redan har gjort det!!!

Sedan kan du söka på 'Card unerase' eller dylikt. Jag har aldrig behövt göra detta så jag kan inte rekommendera något särskilt program (och så vitt jag vet kostar dom några hundralappar). Sen finns det firmor som gör just detta. Men om det plåtats nya bilder på kortet är det inte så lätt.
Kanske finns det någon på forumet som har ett program - eller som vet var man kan plocka ner ett utan kostnad...

Lycka till!

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förlorade bilder

Inlägg av Jolo » 12 feb 2011, 16:11

Det verkar inte som om korten blivit raderade utan det verkar som om det är något fel på både minneskortet och kameran. Jag stoppade först minneskortet i kortläsaren i datorn men datorn hittade inget minneskort. Sedan kopplade jag kameran till datorn med usb-kabeln och tryckte på on knappen, då startade kameran och visade alla "förlorade bilder". Sedan bröts kontakten och nu kan jag inte starta kameran och när jag försöker titta genom minneskortläsaren så säger datorn att "Begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O enhet".

Det blir till att reklamera både minneskortet och kameran och hoppas på att dom kan plocka fram bilderna åt oss.

/ Johan

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Förlorade bilder

Inlägg av LarsH » 13 feb 2011, 00:54

Har hört, men vet inte säkert att vanliga USB-stickor går att rädda rätt hyggligt lätt, och till rimlig kostnad.
I min firma använde jag för något år sedan ett via USB anslutet externminne, vilket via luftfärd hamnade på golvet. Det skrek som jag kan tänka mig en mygga låter som tappat en vinge........
NåVäl, diskens innehåll var viktigt, och inte en fil kunde jag komma åt utan I/O-fel.
Disken skickades till ett företag i Holland, varifrån jag ficka en ny disk, med gamla disken alla filer väl åtkomstbara. Med den nya disken var det en faktura på cirka 14 000 sek........
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Förlorade bilder

Inlägg av LarsÖ » 13 feb 2011, 09:25

jolo skrev:Det verkar inte som om korten blivit raderade utan det verkar som om det är något fel på både minneskortet och kameran. Jag stoppade först minneskortet i kortläsaren i datorn men datorn hittade inget minneskort. Sedan kopplade jag kameran till datorn med usb-kabeln och tryckte på on knappen, då startade kameran och visade alla "förlorade bilder". Sedan bröts kontakten och nu kan jag inte starta kameran och när jag försöker titta genom minneskortläsaren så säger datorn att "Begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O enhet".

Det blir till att reklamera både minneskortet och kameran och hoppas på att dom kan plocka fram bilderna åt oss.

/ Johan
Det är inte så enkelt att batterierna i kameran behöver laddas/bytas ? /Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förlorade bilder

Inlägg av Jolo » 13 feb 2011, 10:30

LarsÖ skrev:
jolo skrev:Det verkar inte som om korten blivit raderade utan det verkar som om det är något fel på både minneskortet och kameran. Jag stoppade först minneskortet i kortläsaren i datorn men datorn hittade inget minneskort. Sedan kopplade jag kameran till datorn med usb-kabeln och tryckte på on knappen, då startade kameran och visade alla "förlorade bilder". Sedan bröts kontakten och nu kan jag inte starta kameran och när jag försöker titta genom minneskortläsaren så säger datorn att "Begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/O enhet".

Det blir till att reklamera både minneskortet och kameran och hoppas på att dom kan plocka fram bilderna åt oss.

/ Johan
Det är inte så enkelt att batterierna i kameran behöver laddas/bytas ? /Lars
Jo det var så enkelt att batterierna behövde laddas.(pinsamt) :oops:
Men det konstiga är att när jag försökte granska bilderna genom kameran så var dom inte där. Kameran sa att det bara var fem kort tagna. Fem mycket kreativta foton som sexåringen tagit. En bild på hans säng...... Underifrån, och några högkreativt suddiga på mattor, tak och leksaker. Som tur är gick det att ladda över de "förlorade" korten till datorn efter uppladdning av batteriet. Det jag inte förstår är varför minneskortsläsaren inte kunde läsa minneskortet. Något nytt lär man sig av sådant här också. Det finns program på nätet som kan plocka fram raderade bilder även om jag inte behövde använda något nu så kanske i framtiden.

Tack för hjälpen.
/Johan

Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 574
Blev medlem: 01 jun 2008, 19:55
Började med grodor år: 2003
Ort: Malmö
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Re: Förlorade bilder

Inlägg av Von Seth » 13 feb 2011, 10:59

Ha ha, det är helt okej, jag tror vi alla ha gjort det misstaget
Är Varnad Nybörjare

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 916
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Förlorade bilder

Inlägg av Jolo » 13 feb 2011, 16:10

Orsaken till att jag trodde att alla bilder var borta var att det inte gick att se dom i kameran. De enda bilder som gick att se var de fem som grabben hade tagit, de resterande 300 som min dotter hade tagit gick inte att se, där av trodde jag att de var raderade. Sedan började kameran och minneskortet bete sig konstigt. Jag hade inte en tanke på att batteriet kunde vara urladdat.
Von Seth skrev:Ha ha, det är helt okej, jag tror vi alla ha gjort det misstaget
Tack jag kan behöva lite stöd nu när jag har visat min tekniska okunnighet offentligt.

Ni andra där ute kan väll passa på i denna tråd att hänga ut er själva med era pinsamma tekniska misstag som ni helst håller för er själva.

Skulle kännas lite bättre då. Annars kanske jag inte vågar komma till Groddagarna i Jönköping. ;)
/Johan

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Förlorade bilder

Inlägg av tummen » 18 feb 2011, 15:21

Sådant kommer jag inte ihåg (även o det "ALDRIG" händer!), det förträngs....något att testa kanske? Ha en bra helg!
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Off topic"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster